Jump to content

Featured Replies

comment_111625

Hej på er,

jag har ett läckande värmepkt. tror jag! Blöt matta som smakar glykol!

Tacksamt för instruktioner på hur man går tillväga ? Jag har börjat med att lossa de 4 skruvar som sitter runt fläkmotorn ute i motorrummet !Trodde att det kanske räckte med dem?

Är det någon därute som kanske kan tala om hur man lättast går tillväga!

Mvh Lennart C KÄRNA X

comment_111629

Hej.

Insidan är mer att skruva bort, de fyra muttrarna är

egentligen bara fläktmotor, men dom skall bort också.

Skruva bort hanskfakslucka, ta bort själva facket i pap,

när detta är borta så så ser du fästet under instrument-

bräda till höger.

Här ser du vajrar och el som skall lossas, var försiktig

med utblåsdelen som är gjord av pressad pap när du

skruvat loss det som håller hela värme paketet.

Du måste också innan du börjar lossa slangar till värme-

paket på motorn, dessa skall dras in igenom hålen

dom kommer ut genom, allternativ är att skära av

och montera nya när du instalerar nytt värmepaket,

tänk på att slangarna skall monteras innan och att

dom skall stickas ut genom hålen vid montering.

Alltså måste kylarvättska släppas ut, det räcker med

det som rinner ur slangar när du lossat dessa från

motor.

Finns mer att beskriva, men börja med att kolla och

skruva med detta först, hör av dig när du bestämt

dig för att jobba vidare;).

  • Author
comment_111635

Tack Lars,

började faktiskt att lossa hanskfacket, men det verkade så trångt och jag trodde att jag skulle fördärva det !Men jag får väl påt igen som nån sa !

Tyvärr blir det inget skruvande i kväll, kanske hör av mig igen om jag stöter på patrull.

mvh Lennart C

comment_111652

Ett råd jag kan ge är att ta bort åtminstone den högra framstolen så att du får mer plats. Gjorde detta för ca två år sedan på

min 65:a. Satte tillbaka originalpaketet som har datummärkning och tog bort båda framstolarna och mattan.

Lätt som en plätt.

Mvh Bosse CMC342

  • 2 months later...
comment_113894
Hallå

Tror att även jag har problem med läckande värme paket.

Upptäckte igår att höger matta fram var dyngblöt.

Fråga, måste man investera i nytt, är det en dyr affär, var köper man en sån ???

Går det att renovera den jag har ?

MVH Dick

Jag bytte just i en 67:a, kostade 450:- hos VP. Passa på att byta alla tätningar samtidigt.

67:a som jag bytte på blev som ny, inga skramlande luckor, inga reglage som går trögt och luften går dit du har ställt in.

comment_113912

Jag har också bytt alla tätningarna och värmepaket och det blev väldigt bra inget skrammel längre samt att när man justerar med spakarna känns det mjukt och bra. Man kan koppla förbi värmepaketet tillfälligt med en rör bit eller liknande det fungerar hyfsat men motorn går lite varmare det gjorde i alla fall min. När man har ner värmepaketet glöm inte att kolla fläkthjulet och elmotorn också den kan behöva lite översyn.

comment_113914

Bara att buga o tacka för era svar

Sen undrar jag vad den gula färgen heter på din bil du har på bilden Björn ?

Är det springtime yellow, tycker den ser mörkare ut i tonen än om det skulle

vara springtime, men kanske ljuset i garage som gör det så...?

Den ser jävligt snygg ut iallafall

comment_113960

Hej igen

Har nu plockat ner hela värme paketet o satt o stirrade på det när det låg som ett lik över mina knän. Det var trång o jävligt att få loss det.

Jag har ett A/c system som gjorde det väldigt svårt o trångt, vad händer om jag plockar bort det när jag skall skruva i det nya värme paketet ?

Kommer det läcka freon då ?

Sen var den främre kåpan (främre om man sitter i stolen) i mkt dåligt skick, nån som har en till salu ?

Tack på förhand/D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...