Jump to content

Ny medlem och blivande mustangägare


Recommended Posts

Hej allesammans!

Johan heter jag och jag har alltid haft ett intresse för mustanger och sedan 15 år drömt om en 67 eller 68 fastback! Har i dagarna köpt en röd 1968 Fastback GT 390 som står i Texas. Nu är det en evig väntan på att den ska komma hem till vår familj! Den är i fint originalskick, så förhoppningsvis kommer vi att ses på träffarna i sommar :) Har inget garage ännu :eek: men ska slänga ut en förfrågan här i forumet.

post-6670-144839175918_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Delge oss gärna din upplevelse kring hur det fungerar med att importera....

Personligen skulle jag inte ge mig på det. För många tomtar och troll som leker

bilhandlare, lägger ut bilder på bilar de inte äger och hoppas på att skära emellan.

Inte sällan står köparen där med förlorade handpengar,ibland ett helt köpbelopp och ingen bil alls.

Eller så dyker det upp en bil som är USA renoverad...

Link to comment
Share on other sites

Du är välkommen till Umeå också!:D Och gå gärna med i klubben, då kommer du att

få va med om alla våra aktiviteter under året. Vi har just nu 7 inplanerade klubbträffar

under sommaren 2012. Garageträffar hos medlemmar, egen hage på Wheels i Umeå.

Egna hagar på alla träffar för den delen. T.ex. Lycksele motorvecka, en otroligt rolig

träff.

Plus alla fikaträffar, som är varje månad under februari till november. Träffar varje

onsdag på Gammlia i Umeå under sommaren. Och så har vi ju den stora nationella

träffen i Arjeplog i sommar, för att uppleva midnattssolen. Info. om den finns på hemsidan.

Det kommer att bli svårt att va med på allt som du ser. Men vi är väldigt stolta att

kunna erbjuda allt detta.:D Så, du är välkommen upp till oss i Västerbotten!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Angående importen, så kan jag kanske inte uttala mig till fullo ännu. Bilen är ju inte hemma än ;) men kan ju berätta lite om hur det gått hittills! Då utbudet här hemma är lite snålt, så bestämde vi oss för att köpa bil i USA. Letade runt lite och hittade ett par bilar av intresse. Googlade runt på lite firmor som kan hjälpa en hela vägen (med inspektion av bilen, transport i USA, boka frakt, fixa intullningen, regbesiktning o.s.v.) och sedan kollade jag upp företaget (dels via allabolag.se och sedan i olika forum för att få referenser). Mailade min förfrågan och hade telefonkontakt med några olika företag och redan där kunde man utesluta några oseriösa nissar! Tillslut så fick vi personligen träffa en snubbe som har företag i Sverige och samarbetar med ett annat företag i USA. Killen i USA åkte och kollade upp en bil, men han tyckte att den var i rätt dåligt skick (trots att bilderna och beskrivningen intygade att den var fin). Så det blev inget köp! Sen så hittade vi denna bil och slog till :)

Känns bra att ha träffat killen personligen. Har även fått varit med och utforma kontrakt och kvitton m.m. Tror att det är viktigt att det "känns" bra, för det är ju en del pengar det handlar om! Var nere hos Memory cars för några månader sedan och var på väg att ta hjälp av dom. Ett par veckor senare hade de gått i konkurs!

Berättar mer när bilen står här hemma!

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att du nämner just Memory....Hade kontakt med dem för några år sedan ,då kallade de sig MDA Classics. Tog inte lång stund för mig att se igenom dem. Idag är de igång igen,bla som Memory Cars men den ena räven i sällskapet skall även vara verksam med något i still med "Street Car Classics". Det finns/fanns en blogg som beskev hur det gick till, "Rolleponkebloggen" (Googla och du skola finna) Håller tummarna för att du anlitat en seriös aktör,rimligen måste det finnas sådana också. För egen del så har jag fattat beslutet att inte erlägga en krona för en bil som inte står på Svensk mark,nybesiktigad och med alla papper i ordning. Nåväl,du tycks ha gått försiktig till väga så håller tummarna för att allt går bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen!

Nu kan jag äntligen uppdatera på sidan :) Igår anlände min mustang till Stockholm och står nu och väntar på att ursprungskontrollen ska bli klar, så den kan reg.besiktas. Den är i riktigt toppenskick och den som renoverat bilen har sparat och dokumenterat allt. Hade skickat med en Cd med bilder från hela renoveringen, Marti report inramad som fin tavla, instruktionsbok (original), alla kvitton, dokument från utställningar och t.o.m. skickat med gamla kvitton och papper från gamla ägare som hittades i bilen under renovering.

Firman som anlitades för importen är usa-bilar.se. Det har fungerat jättebra, fast det har känts lite jobbigt att någon annan har hållt i trådarna. Man vill ju helst veta allt som händer precis hela tiden ;) Sitter numera som på nålar i väntan på att den ska bli klar för att åka med! Lägger in en före och efterbild från renoveringen i USA också.

post-6670-144839183814_thumb.jpg

post-6670-144839183838_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

.....Det har fungerat jättebra, fast det har känts lite jobbigt att någon annan har hållit i trådarna. Man vill ju helst veta allt som händer precis hela tiden ;)

Fick också hem min bil i onsdags:D. Upplevde exakt samma känsla som dig - kändes lite "off" mest hela tiden. Hade nog önskat tätare kontakter, även om det inte fanns nåt att rapportera. Varje gång trp.firman hörde av sig(även om det inte alltid var ett steg framåt), så visste jag iaf vad som hände. Trp.firman tycket nog jag var lite tjatig. För dom var det säkert "vardag", men för mig den näst största affären jag gjort hittills i livet, så jag ville ha koll. Men men, nu står det här....:D

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Lägger in en före och efterbild från renoveringen i USA också.

Hej Johan!

Hellpyttes vilken kanonbil du fått tag i. Den måste ha kostat.:?

Men var den blå i original? Kanske Acapulcoblue?;)

Grattis till en jättefin bil!:clap:

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Delge oss gärna din upplevelse kring hur det fungerar med att importera....

Personligen skulle jag inte ge mig på det. För många tomtar och troll som leker

bilhandlare, lägger ut bilder på bilar de inte äger och hoppas på att skära emellan.

Inte sällan står köparen där med förlorade handpengar,ibland ett helt köpbelopp och ingen bil alls.

Eller så dyker det upp en bil som är USA renoverad...

Va menar du med USA renoverad? Är din tanke att dom är sämre mekaniker där än här?

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta på annan plats på nätet

http://svammelsurium.blogg.se/2012/april/importmuskler.html

Se längst ned i inlägget. Han som skriver där är mycket kunnig så du kan vara stolt över de fina orden om din bil. Grattis till en vacker Mustang. Hoppas du får mycket glädje av den.

Mats

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej Mats!

Kul att du hittade den där bloggen, har faktiskt inte sett den tidigare. Ja det var ett mycket fint betyg. Jag har faktiskt inte fått hem bilen ännu, den står och väntar på ursprungskontroll och bes. Är extremt otålig på att få köra den:).

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Va menar du med USA renoverad? Är din tanke att dom är sämre mekaniker där än här?

De renoverar hellre än bra generellt samt att det skall gå så fort som möjligt.

Det gör att de inte är så noga med det som inte syns.

Så länge det är en fin lack och kromet glimmar så kan bilen vara ganska usel under ytan.

Kan ta ett typexempel på min och det var baklyktorna som hade ny och fin sarg och "glas",

under så var lykthuset sönderrostat men det syntes inte så det var inte viktigt.

Det värsta var tycker jag själv att inte en enda skruv, mutter eller bult satt åtskruvat ordentligt,

hårresande när inte ens hjulmuttrarna satt som de skulle.

Link to comment
Share on other sites

Ja du tänker så, men det är ju lika vanligt har som där tror jag nog! sedan är man mera noga om man gör åt sig själv, en om man fixar till för att sälja. Men det skiljer sig nog inte mycket på det här eller där! Gör man jobbet för att få pengar i plånboken, så dras det in här och där. Fuskar finns det över allt tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...