Jump to content

Styrning


kenta2

Recommended Posts

Hej har bytt undre och övre bärarmar och hjälpstyrarm o alla p ändar och gummiringarna i änden på servo kolven och justera framvagnen . På min 66 ht med servo

Men när jag svänger fullt till vänster så låser sig styrningen där så man får ta i lite när man ska svänga tillbaka men svängr man fullt till höger så känns de som vanligt .

Vad kan de va som gör att den vill fastna i vänster sväng ? Kan de ha med controlventilens centrering att göra?

Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Kent H

Link to comment
Share on other sites

Hjälpstyrarm kan vara en bov

Original är hjälpstyrarmen helt stum nästan.

Dess uppgift förutom att hjälpa styrningen är dessutom att fjädra tillbaka till ursprungsläge. Låter konstigt men så är det.

En del eftermarknads armar glider helt fritt och då förlorar man återgången i styrningen.

Annars kontrollventilen är väldigt ofta dålig....Renovera den!

Den går att justera en aning med muttern under täckkåpan på änden.

Men ofta är den dålig och behöver bytas eller renoveras

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte på min förra Mustang, en 65'a, ut den helt totalutslitna orginal hjälpstyrarmen mot en nytillverkad och resultatet blev SÄMRE med "nya friska" hjäpstyrarmen. Min gissning är precis som Pers att den kan vara inblandad. Jag har aldrig grejat med orginalservo så jag vill inte uttala mig där.

Mitt tips är att försöka få tag i en orginal hjälpstyrarm om det är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Återgången blev ju sämre men den borde inte fastna vid fullt rattutslag åt vänster. precis som Ett läge tar man i litet när man svänger tillbaka så känner man att de lossnar ur ändläget sen går ratten tillbaka ganska fint .

Med vänlig hälsning, Kent H

Link to comment
Share on other sites

Sitter kontrollventilen rätt på centerlink?

Det finns ett mått i manualen på avståndet mellan den vänstra inre p-änden och leden där styrsnäckans arm sitter på kontrollventilen.

Stämmer inte det är inte kontrollventilen centrerad och du får olika antal rattvarv från mitten och till ändlägena.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag renoverade min styrvenil för några år sedan. Efter det har jag problemet att styrningen

går lättare åt vänster än åt höger. Jag misstänker att jag möjligen vände kolven fel väg efter

renovering, eftersom man inte byter den, utan sätter tillbaka den. Om man då vänder den

"bak och fram" så kanske man får detta problem. Den ser ju likadan ut i båda ändar. Den

kanske är "in-nött" åt ett håll. Det blir ingen större skillnad om man "skruvar på muttern".

Jag vet inte, jag har inte provat att vända den tillbaks igen. Tar för mycket tid. Så jag lever

med mitt problem, men som sagt, jag VET inte vad det beror på.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...