kenta2 April 3, 2012 Report April 3, 2012 Hej har bytt undre och övre bärarmar och hjälpstyrarm o alla p ändar och gummiringarna i änden på servo kolven och justera framvagnen . På min 66 ht med servoMen när jag svänger fullt till vänster så låser sig styrningen där så man får ta i lite när man ska svänga tillbaka men svängr man fullt till höger så känns de som vanligt .Vad kan de va som gör att den vill fastna i vänster sväng ? Kan de ha med controlventilens centrering att göra?Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Kent H Citera
Per Berglund April 3, 2012 Report April 3, 2012 Hjälpstyrarm kan vara en bovOriginal är hjälpstyrarmen helt stum nästan. Dess uppgift förutom att hjälpa styrningen är dessutom att fjädra tillbaka till ursprungsläge. Låter konstigt men så är det.En del eftermarknads armar glider helt fritt och då förlorar man återgången i styrningen.Annars kontrollventilen är väldigt ofta dålig....Renovera den!Den går att justera en aning med muttern under täckkåpan på änden.Men ofta är den dålig och behöver bytas eller renoveras Citera
bj0rne April 3, 2012 Report April 3, 2012 Jag bytte på min förra Mustang, en 65'a, ut den helt totalutslitna orginal hjälpstyrarmen mot en nytillverkad och resultatet blev SÄMRE med "nya friska" hjäpstyrarmen. Min gissning är precis som Pers att den kan vara inblandad. Jag har aldrig grejat med orginalservo så jag vill inte uttala mig där.Mitt tips är att försöka få tag i en orginal hjälpstyrarm om det är möjligt. Citera
kenta2 April 4, 2012 Author Report April 4, 2012 Återgången blev ju sämre men den borde inte fastna vid fullt rattutslag åt vänster. precis som Ett läge tar man i litet när man svänger tillbaka så känner man att de lossnar ur ändläget sen går ratten tillbaka ganska fint . Med vänlig hälsning, Kent H Citera
JanneJ April 4, 2012 Report April 4, 2012 Sitter kontrollventilen rätt på centerlink?Det finns ett mått i manualen på avståndet mellan den vänstra inre p-änden och leden där styrsnäckans arm sitter på kontrollventilen.Stämmer inte det är inte kontrollventilen centrerad och du får olika antal rattvarv från mitten och till ändlägena. Citera
kenta2 April 4, 2012 Author Report April 4, 2012 På 66 så är väl controlventilen fast på center link så var de på min iaf Citera
JanneJ April 4, 2012 Report April 4, 2012 På 66 så är väl controlventilen fast på center link så var de på min iafOk, jag hade inte koll på att det fanns någon annan variant än den jag har sett på 67-70 Citera
elotime April 5, 2012 Report April 5, 2012 På min 64 Fairlane hade jag samma problem ,men jag läste på något annat forum att man skulle släppa något varv på muttern under täckkåpan .Det hjälpte för mig. Citera
pools April 5, 2012 Report April 5, 2012 Hej!Jag renoverade min styrvenil för några år sedan. Efter det har jag problemet att styrningengår lättare åt vänster än åt höger. Jag misstänker att jag möjligen vände kolven fel väg efterrenovering, eftersom man inte byter den, utan sätter tillbaka den. Om man då vänder den"bak och fram" så kanske man får detta problem. Den ser ju likadan ut i båda ändar. Denkanske är "in-nött" åt ett håll. Det blir ingen större skillnad om man "skruvar på muttern".Jag vet inte, jag har inte provat att vända den tillbaks igen. Tar för mycket tid. Så jag levermed mitt problem, men som sagt, jag VET inte vad det beror på.Mvh.P-O Citera
kenta2 April 9, 2012 Author Report April 9, 2012 Får prova att släppa på muttern lite och se . Men då ändrar man väl centreringen i ventilen och behöver ställa fram vagnen igen . Med vänlig hälsning, Kent Citera
John April 9, 2012 Report April 9, 2012 Justermuttern ska dras i botten (försiktigt utan kraft) sedan lossas exakt ett kvarts varv.Gör man fel här kan det uppstå lite olika konstiga fenomen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.