COCS April 15, 2012 Report April 15, 2012 GodkvällJag har tillbringat en bra stund i helgen att köra rent kylsystemet i min 66:a. Det var så mkt klägg, skit och smuts att jag förundras över att det inte blivit stopp. Men nu är det renoverat kyl, ny vattenpump, termostat m.m. och allt är renkört med nytt vatten.Så jag undrar om ngn vet hur många liter kylsystemet rymmer, så jag får i rätt mängd glykol.Mvh Christian Citera
COCS April 16, 2012 Author Report April 16, 2012 Jo, men jag måste ju veta hur mkt hela systemet rymmer. När jag tappar ur bottenpluggen i kylet, så kommer det ut ca 6-7 liter och jag antar att hela systemet rymmer mer. Så nu när jag skall fylla på glykol, så måste jag ju veta hela systemets volym för att få rätt blandning.Så frågan kvarstår om ngn vet totala volymen i ett original kylsystem? Citera
fast66 April 16, 2012 Report April 16, 2012 13-14 liter! (enligt en gammal post här på forumet :-) Citera
COCS April 16, 2012 Author Report April 16, 2012 GRYMT, tack!Jag satt och Googlade på USA-forum och kom fram till att det verkar vara 12-15 Quarters, vilket är 11,3-14,2 liter.Det beror tydligen på om man har 2 eller 3 eller 4 radig kylare.Jag har en 2 radig original.Så nu löser det sig.Tack! Citera
JanneJ April 16, 2012 Report April 16, 2012 Spelar det någon roll hur stort systemet är? Blandar man inte 50/50 och häller i tills det blir fullt? Citera
COCS April 16, 2012 Author Report April 16, 2012 JanneHar man kört rent hela systemet med enbart vatten tills det är 'helt rent' och därefter tappar ur med bottenpluggen som sitter i kylet, så kan inte allt vatten rinna ut, utan man får ut en del av vattnet, i mitt fall ca 6-7 liter. Då vet man ej hur mkt som finns kvar i systemet (motor m.m.). Nu vet jag att det totalt sett handlar om ca 12-14 liter och kan alltså anpassa glykolpåfyllningen jag skall göra. Citera
CMC-49 April 16, 2012 Report April 16, 2012 spelar väl ingen större roll i ett fordon man använder på sommarn . behöver inte tåla 50- grader. räcker med 1 liter till hela systemet bara för att förhindra korrosion. Citera
bosewallius April 16, 2012 Report April 16, 2012 Ett gott råd, häll i en flaska vattenpumpsmörjning också. Finns (fanns) att köpa på OK/Q8.Mvh Bosse CMC 342 Citera
JanneJ April 16, 2012 Report April 16, 2012 JanneHar man kört rent hela systemet med enbart vatten tills det är 'helt rent' och därefter tappar ur med bottenpluggen som sitter i kylet, så kan inte allt vatten rinna ut, utan man får ut en del av vattnet, i mitt fall ca 6-7 liter. Då vet man ej hur mkt som finns kvar i systemet (motor m.m.). Nu vet jag att det totalt sett handlar om ca 12-14 liter och kan alltså anpassa glykolpåfyllningen jag skall göra.Jag förstår, visste inte att du hade rent vatten kvar i systemet. Citera
COCS April 16, 2012 Author Report April 16, 2012 CMC-49Du har många goda råd och säkert bra erfarenhet.Personligen anser jag att det är lämpligt att fylla i glykol på ett sådant sätt att om min bil säljs till ex. Östersund, så skall inte han / hon som köper bilen oväntat få kylet / motorn spräckt p.g.a. för lite glykol.Jag bor i Göteborg och våra 'kallförvaringar' kan ofta gå ner till minus 15 grader.Alla har inte förmånen att förvara bilen inomhus på vintern och dessutom räcker det med en enda transportsträcka med en övernattning i minusgrader för att t.ex. kylet skall bli förstört.Mvh CS Citera
Recommended Posts