Jump to content

Recommended Posts

Godkväll

Jag har tillbringat en bra stund i helgen att köra rent kylsystemet i min 66:a. Det var så mkt klägg, skit och smuts att jag förundras över att det inte blivit stopp. Men nu är det renoverat kyl, ny vattenpump, termostat m.m. och allt är renkört med nytt vatten.

Så jag undrar om ngn vet hur många liter kylsystemet rymmer, så jag får i rätt mängd glykol.

Mvh Christian

Jo, men jag måste ju veta hur mkt hela systemet rymmer. När jag tappar ur bottenpluggen i kylet, så kommer det ut ca 6-7 liter och jag antar att hela systemet rymmer mer. Så nu när jag skall fylla på glykol, så måste jag ju veta hela systemets volym för att få rätt blandning.

Så frågan kvarstår om ngn vet totala volymen i ett original kylsystem?

GRYMT, tack!

Jag satt och Googlade på USA-forum och kom fram till att det verkar vara 12-15 Quarters, vilket är 11,3-14,2 liter.

Det beror tydligen på om man har 2 eller 3 eller 4 radig kylare.

Jag har en 2 radig original.

Så nu löser det sig.

Tack!

Janne

Har man kört rent hela systemet med enbart vatten tills det är 'helt rent' och därefter tappar ur med bottenpluggen som sitter i kylet, så kan inte allt vatten rinna ut, utan man får ut en del av vattnet, i mitt fall ca 6-7 liter. Då vet man ej hur mkt som finns kvar i systemet (motor m.m.). Nu vet jag att det totalt sett handlar om ca 12-14 liter och kan alltså anpassa glykolpåfyllningen jag skall göra.

spelar väl ingen större roll i ett fordon man använder på sommarn .

behöver inte tåla 50- grader.

räcker med 1 liter till hela systemet bara för att förhindra korrosion.

Janne

Har man kört rent hela systemet med enbart vatten tills det är 'helt rent' och därefter tappar ur med bottenpluggen som sitter i kylet, så kan inte allt vatten rinna ut, utan man får ut en del av vattnet, i mitt fall ca 6-7 liter. Då vet man ej hur mkt som finns kvar i systemet (motor m.m.). Nu vet jag att det totalt sett handlar om ca 12-14 liter och kan alltså anpassa glykolpåfyllningen jag skall göra.

Jag förstår, visste inte att du hade rent vatten kvar i systemet.

CMC-49

Du har många goda råd och säkert bra erfarenhet.

Personligen anser jag att det är lämpligt att fylla i glykol på ett sådant sätt att om min bil säljs till ex. Östersund, så skall inte han / hon som köper bilen oväntat få kylet / motorn spräckt p.g.a. för lite glykol.

Jag bor i Göteborg och våra 'kallförvaringar' kan ofta gå ner till minus 15 grader.

Alla har inte förmånen att förvara bilen inomhus på vintern och dessutom räcker det med en enda transportsträcka med en övernattning i minusgrader för att t.ex. kylet skall bli förstört.

Mvh CS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...