Henke cmc 2171 June 4, 2012 Report June 4, 2012 Jag tänkte jag skulle ge mig i kast med att ströminstrumentet inte rör sig ur fläcken, nålen sitter som limmad i mitten. Efter att ha läst både här och på andra forum har jag förstått att instrumentet i sig själv ofta är bränt, det kan tydligen bli överlastat av att laddregulatorn är trasig, som min, och lite bökigt att reparera. En utmaning!Jag la på några hundra milliampere direkt över instrumentet, och se, nålen rör sig. Efter en del mer grottande i forum och ännu mer under huven förstår jag vad som är fel. Instrumentet shuntar strömmen från batteriet, ena anslutningen sitter på startreläet, på batterisidan, och den andra efter en kabel på en förgrening, det var den förgreningen som tog tid att hitta. Den sitter en decimeter under startreläet... Det som var knas i min bil var att någon glad meckare tagit andra anslutningen från instrumentet, den som ska sitta på förgreningen, och satt den på startreläet, så båda anslutningarna satt tillsammans. Då blir det ingen kabel att mäta över.Jag har läst att nån sa att även om instrumentet fungerar blir det bara några millimeter utslag. Jag tror den personens mätare är felaktig på något sätt. Om jag tänder halvljuset med motorn avstängd rör sig nålen en centimeter till vänster, den backar tillbaka en halv millimeter när jag dimmar ner instrumentbelysningen.Kommer du möjligen ihåg färgen på kablarna? Har samma problem, och man kan ju hoppas att man kan lösa det lika lätt som du! Citera
Rudhan June 4, 2012 Author Report June 4, 2012 Kommer du möjligen ihåg färgen på kablarna? Har samma problem, och man kan ju hoppas att man kan lösa det lika lätt som du!Hej Henke. Till instrumentet går två kablar, en röd och en gul. Den röda går till startreläet, på batterisidan. Dom enda kablarna som sitter på batterisidan på startreläet är den röda, en gul till laddregulatorn och en svart till skarvstycket strax under startreläet, den här svarta är mätkabeln för ströminstrumentet. Den gula från strömmätaren går till skarvstycket, all el till bilen går sen vidare från skarvstycket. Det vill säga, all ström till och från batteriet, utom strömmen till startmotorn, går genom den svarta mätkabeln, ströminstrumentet visar egentligen spänningen över den kabeln, som är ett mått på hur mycket ström som går ur, eller i, batteriet. Lycka till och hör gärna av dig hur det går! /Tomas Citera
Henke cmc 2171 June 8, 2012 Report June 8, 2012 Nu har jag grottat lite i ämnet och kommit fram till att min bil inte är logisk någonstans.. Min dc mätare hoppar igång om den får 12v direkt på mätarens anslutningar. Så jag antar att den ska fungera? Jag har 12v på båda anslutningarna om jag mäter på instrumentet direkt. Den röda och den svarta sitter på startreläet som de ska. Men "förgreningen" hittar jag inte. Sitter den där blinkerssladden kommer ut mot blinkers? (under batteriet) Och i förgreningen, hur är den gula kabeln kopplad mot den svarta? Tänkte dra en ny sladd vid sidan om bara för att testa att mätaren funkar. Citera
Rudhan June 8, 2012 Author Report June 8, 2012 Jag hoppas du inte la 12V direkt från batteriet över mätaren? Då lär den bara hoppa till, sen brinner den upp. Om det är ett likadant instrument som jag har, Alternator, mäter den ström, jag tror inte man ska ge den mer än kanske 1A, jag testade min med 400mA, det gav tydligt utslag.Förgreningen, på min i alla fall, sitter bakom batteriet, precis framför hjulhuset, under startreläet. Jag kan ta en bild i morgon och peka ut kablarna.Om du mäter på instrumentet kommer det vara 12V på båda anslutningarna till jord, och 0V mellan dom.Jag kan se om jag kan rita ihop ett enkelt schema också. Citera
Henke cmc 2171 June 8, 2012 Report June 8, 2012 (redigerad) Det skulle vara kanon om du tog en bild. Hittade ett schema på nätet, dock till en 66:a,men det kanske är samma? http://www.midlife66.com/wiring/66ignit.jpgFörstår bara inte varför den inte funkar? Allt verkar ju kopplat korrekt. 12v på båda anslutningar betyder väl att alla kablar sitter hyffsat rätt och har kontakt? Ändrade %s av %s (%s) bla bla Citera
Rudhan June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Här är en bild hur det ser ut i min, lite svårt att få med så det blir tydligt, säg till om du undrar något. Jag har också ritat ihop schematiskt hur det är kopplat. Citera
Rudhan June 20, 2012 Author Report June 20, 2012 Så olika ett plåtjobb kan värderas. Jag var hos en plåtslagare igår för att få prisuppgift på att byta delar av de båda bakre balkarna, han kliade sig i huvudet och ville egentligen inte ge pris alls, till slut tyckte han 2-3 dagar. Han tar 750:- per timme plus moms. Så det blir då mellan 15000:- och 22500:-.Jag tyckte det lät lite mycket så jag åkte till nästa nu ikväll, han kliade sig ännu längre i huvudet, sen tyckte han att det ska väl inte bli så farligt det där, mellan 5 och 6 tusen.Ska säja att jämförelsen är inte helt rättvis, den andre vill att jag köper en del av balken så slipper han tillverka den, plåtbiten kostar 395:- plus frakt. Hur mycket tid den sparar att slippa bocka vet jag inte. Citera
Rudhan July 14, 2012 Author Report July 14, 2012 Dåså är rosten lagad, eller, DEN rosten i alla fall... Kanske inte behöver säga att jag valde plåtkille nummer två, men det gjorde jag i alla fall. Från början ville jag ha bytt bakre änden på ena balken och främre på andra, tanken var att ta det värsta nu och resten sen, när plånboken hämtat sig lite. Av olika skäl lagade han båda ändarna på båda balkarna, liksom när han ändå var igång, godkänt av mig ska jag säga. Dessutom bytte han bagagegolvet ovanpå balkarna och ner mot tanken, på båda sidor. Allt ordentligt rostskyddat. Hela kalaset gick loss på 11000:-. Mycket pengar men känns ändå bra att få det gjort. Citera
NackaBosse July 15, 2012 Report July 15, 2012 Har du något emot att namnge firman, som rostlagade din bil. Inte för att jag är i behov av det, men kan vara bra för framtiden. Citera
Rudhan July 15, 2012 Author Report July 15, 2012 Visst kan jag berätta vilken firma det är: B.G Bilplåtslageri AB i Järfälla. Peter hjälpte mig, han har själv haft gamla Mustanger. Citera
Rudhan July 15, 2012 Author Report July 15, 2012 Fixat nästa fel i kategorin små-enkla-saker-som-går-fort-att-fixa. Framhjulen glappade en aning, det visade sig att lagren var inte åtdragna som dom ska, plockat isär, torkat rent, smort upp och ihop igen, med rätt moment den här gången. Inget glapp. Citera
Rudhan July 17, 2012 Author Report July 17, 2012 Just kommit hem från besiktingen, utan anmärkning, så skönt! Ingen skriftlig anmärkning i alla fall, men muntligt att golvet bak är rostigt, vänster frambroms tar lite svagt, men inom gränsvärdet och att handbromsen höger bak tar lite klent även den. Besiktningskillen lät mig justera in mina nya lyktor, jag hade förberett med att ta bort sargen och tagit med en skruvmejsel.Kände däremot när jag körde hem att det luktar lite svagt av bränt gummi, måste nog ta reda på var det kommer från... (Näe, det är inte däcken) Citera
Rudhan November 4, 2012 Author Report November 4, 2012 Bilen är ju lite rostig under, inte så farligt fram men en del bak, inte hål nånstans men rätt mycket ytrost. Har varit hos Rostskyddsmetoder och låtit dom titta på bilen. Det slutade med att dom fick göra en behandling som går ut på att tvätta och skrapa av allt löst under, sen låta stå i värme över helgen och torka. Och sen behandla underedet och hålrum med Dinitrol ML, ett tunnflytande rostskydd. Det är ingen poäng att lägga på nåt tjockt ovanpå rosten, om man dessutom bara kör i finväder. Det här kommer givetvis inte ta bort rosten, men dom säger att det i stort sett hejdar att den fortsätter bildas.Lukten av bränt gummi förresten, det är höger ventilkåpa som läcker och lägger en droppe olja emellanåt på grenröret. Citera
NackaBosse November 6, 2012 Report November 6, 2012 Om du byter packning till ventilkåpan, var försiktig när du skruvar på den. Drar du för hårt, drar du sönder packningen. Citera
Rudhan February 13, 2013 Author Report February 13, 2013 Har börjat med att fräscha upp motorn, det var ett tag sen nån gjorde. Egentligen skulle jag lyfta ur och gå igenom från grunden men det får bli nästa vinter, ska isolera garaget i sommar så man kan vara där utan att frysa.Jag skaffade en kompressor i höstas och har byggt ett skydd som i alla fall hindrar sandsprutet, även om det dammar ganska bra fortfarande, så jag bara måste prova på nåt. Vattenpumpen såg för bedrövlig ut så den har fått en omgång, blästring och färg. Efter det kom insugsgrenröret och ett antal fästen och småbitar. Citera
turbo57 February 13, 2013 Report February 13, 2013 Det blev väldigt stor skillnad, till det mycket bättre:D Citera
Rudhan February 13, 2013 Author Report February 13, 2013 Tack, visst gjorde det! Det behövs inte så mycket för att göra stor skillnad när man lyfter på huven. Jag följer annars ditt projekt med stor respekt och beundran, så bra jobbat!Jag skulle behöva göra en del plåtjobb på min också, det är en del rost i golvet, men jag samlar nog mod ett tag till, har aldrig jobbat med plåt tidigare./Tomas Citera
turbo57 February 14, 2013 Report February 14, 2013 Har du inte för bråttom kan du ju prova med lite badning i svag syralösning av smådelar, det sköter sig ju självt och skitar inte ner (OBS inget av aluminium) Citera
Rudhan December 7, 2014 Author Report December 7, 2014 Nu i vinter har det blivit av som skulle bli av förra vintern, motorn har lyfts ur. Jag har redan hittat några saker som behöver åtgärdas. Skruven till en av lyftarna har gängpaj, vippan satt med dubbla muttar då övre halvan av skruven är något bättre. Det är ganska stora vändkanter i cylindrarna, och ventilerna glappar lite i styrningarna. Jag ska försöka mäta upp om kanten och glappet är så stort att det behöver göras något åt. Det finns också en mängd små ljusa plastbitar i sumpen och i oljesilen, måste försöka ta reda på var dom kommer ifrån, för där ska dom inte vara.Känner någon till en bra verkstad som byter styrningar och borrar lopp, helst i norra Stockholm? Citera
mhdin December 8, 2014 Report December 8, 2014 Dom här grabbarna ska vara duktiga.http://www.nigell.com/ Citera
Rudhan December 9, 2014 Author Report December 9, 2014 Dom här grabbarna ska vara duktiga.http://www.nigell.com/Tack, dom ligger dom bara ett par kilometer hemifrån, tar en sväng förbi efter jobbet och pratar med dom. Citera
Horsyhorse December 9, 2014 Report December 9, 2014 Känner någon till en bra verkstad som byter styrningar och borrar lopp, helst i norra Stockholm?Blenco i Kungsängen. http://www.blencospeedshop.se/Pierre Citera
Rudhan December 28, 2014 Author Report December 28, 2014 Kan plastbitarna komma från kamdrivningen?Japp, stämmer bra, kugghjulet på kamaxeln är klätt med plast, det hjulet verkar ha gjort sitt. Det har kedjan också för den delen, den går att dra ut och in två centimeter, gränsen för byte ligger på en halv tum. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.