Jump to content

Långsam renovering


Rudhan
 Share

Recommended Posts

I höstas köpte jag en 68’a cab med en 289’a och C4. Den är i hyggligt skick, inte alltför mycket rost, lite i ett par balkar och lite i förardörren. Den går bra, växlar mjukt, dricker lite mycket soppa, har lite hög tomgång, innerbackspegeln ligger i handskfacket, en ruta går inte upp.

Det mesta verkar vara original men det var ett tag sen bilen fick någon kärlek, tänkte ändra på det. Planen är att få den i bra fungerande skick, så mycket original som möjligt, fixa och putsa allteftersom.

Jag tänker fylla den här tråden med det jag gör, hoppas några läser och kommer med kommentarer. Med lite tur ger det inspiration och kanske nån idé, gör jag något som verkar konstigt hoppas jag få veta det. Jag har redan gjort en del småsaker så det kommer några inlägg nu i rätt snabb följd.

Hur som helst, så här ser hon ut:

post-6468-144839185396_thumb.jpg

post-6468-144839185387_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bland det första jag såg som verkade behöva göras något åt var att när jag tittade ner framför torpedväggen på förarsidan såg jag en wire-ände hänga och dingla. Jag visste inte vad den gör för nytta, dessutom verkar ju bilen gå som den ska.

Efter lite efterforskningar, i forumet och på rygg under bilen, insåg jag att wiren används för kickdown. Bara att beställa en ny, den monterades på nån timme. Och se, nu växlar den ner när man trampar till.

Link to comment
Share on other sites

Mina gamla musse hade kvar originallyktorna, dom där sealed beam, allt-i-ett-grejorna. Kanske en bra tanke att man byter både reflektor och glas när lampan går sönder, men tyvärr lyser dom helt kass även nya. Jag fick för mig att åka Rotebroleden en mörk kväll, för er som inte vet vilken väg det är så är det en landsvägssträcka mellan Järfälla och Sollentuna, några kilometer lång och helt utan belysning. Jag kunde skymta betongsuggorna mellan körfälten till vänster och det vita strecket till höger, hade nåt litet djur sprungit ut framför bilen hade jag hört dunsen men jag hade inte sett något. Jag kommer troligen inte köra så mycket i mörker men det händer rätt ofta att folk blinkade på mig för att jag bländar, så det här måste göras något åt.

Efter lite bläddrande i forumet verkar det gå att ta lyktor för Volvo 140, och buckla ut botten på pottorna lite. Jag åkte till Hansen Racing och hörde med dom, det slutade med att jag köpte två Hella-lyktor med H4 halogen som är bolt on. Så här ser det ut med gamla och nya i dom lösa pottorna:

post-6468-144839185458_thumb.jpg

Dom gamla har glasklackar som styr, dom nya metallbågar. Det syns på skuggan att dom gamla är mer kupade. Dom nya är anpassade så att lampornas stift sticker ut precis lika långt bakom.

Jag har inte klippt några kablar utan tar spänningen till reläna med anslutningar i dom gamla kontaktdonen. Dom gamla kontaktdonen får plats bakom pottorna som lyktorna sitter i. Bilen är omlackad någon gång och då slarvade man med att maska justerskruvarna för lyktorna, så både gängor och kryss vart fyllda med färg, sen har någon försökt skruva dom utan att pilla bort färgen, och dragit sönder kryssen. Så det fick bli nya skruvar.

post-6468-144839185465_thumb.jpg

Jag har även uppgraderat belysningen med reläer, så slipper brytaren inne i bilen ta hela strömmen, men samtidigt vill jag försöka dölja reläerna. Det blev en plåtbit hängande under batterihyllan, med säkringslåda och två reläer. (Bilden är tagen över vänster flygel ner under batteriet, kylaren till vänster och motorn till höger i bild)

post-6468-144839185489_thumb.jpg

Jag har dragit all el med bara svarta kablar, opraktiskt vid felsökning men dom syns mindre så.

Här har högra lyktan kvar sin gamla sealed beam och den vänstra Hella, det syns tydligt att den gamla har en otroligt suddig ljusbild, framförallt lyser den mycket uppåt, troligen därför folk blinkade på mig. (Bakänden på bilen står lågt, därför ser båda ut att lysa väldigt högt)

post-6468-144839185497_thumb.jpg

Dom gamla lyktorna är lite mer kupade utåt men jag tycker dom nya är helt acceptabla, nya till höger.

post-6468-144839185504_thumb.jpg

post-6468-144839185477_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett av dom mest uppenbara felen på bilen när jag köpte den var att vänster sidoruta bak inte gick att veva upp, veven bara snurrade utan grepp och rutan förblev nere. Jag trodde det var en vajer som gått av men efter lite läsande insåg jag att det inte finns någon vajer, rutan åker upp och ner med hjälp av ett länkagesystem. Det som hänt var att en av plastbussningarna som glider i gejdrarna torkat och helt enkelt gått i två delar. Ny bussning kostar sådär 15 kronor. Lite pyssel att få loss panelen men egentligen inte särskilt svårt, efter lite funderande insåg jag att man lättast glider i bussningen i gejdern och trycker sen i piggen, den fastnar med ett klick.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en bil i ett lagom bruksskick, att köra lite och meka lite kan vara en trevlig kombination.

Jag gillar 67-68 då de fortfarande har en "gammal" stil på inredningen. Från 69 gick det bara utför, min 70:a är väldigt o-charmig på insidan.

Ha det bra

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Janne, 67 - 68 är dom snyggaste, 69 - 70 kan gå an men med 71 har det gått över. Jag respekterar att andra tycker annorlunda, det här är bara jag.

Jag var lite fundersam hur skicket under skulle vara, ska jag vara ärlig tittade jag inte efter så väldigt noga innan jag köpte, kanske dumt men jag tänkte att det går alltid att fixa. I helgen var jag ner till OK och hissade upp för att byta olja och också titta efter hur det egentligen ser ut. Två av balkarna har lite rostskador, men jag tror inte det är så illa. Golvet har ytrost men låter solid plåt överallt. När besiktningen säger att det är dags ska jag leta rätt på någon som kan fixa balkarna, det ger jag mig inte på själv.

Tack xstang för uppmuntringen, precis så tänker jag!

Link to comment
Share on other sites

En sak som bekymrade mig lite när jag först började köra bilen var att den verkade gå lite kallt. Dels visade mätaren nästan inget utslag alls, dels borde kylvattenslangen till kylaren kännas varmare, det var inga problem att ta i den även efter en bra stunds körning. Det visade sig att termostaten, troligen, öppnade för tidigt, dels var felvänd. Dessutom var givaren till tempmätaren trasig, kortslöt man givaren smög instrumentet upp i topp. Ny termostat, rättvänd, och givare så är allt som det ska. Instrumentet går upp till så där mitten och slangen går inte att hålla i.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kört lite börjar en lite trist egenhet att visa sig, växellådan liksom lägger i friläge av sig själv, oftast när man ska iväg efter ett rödljus eller efter att ha saktat in vid en korsning. En automat ska inte lägga i friläge på egen hand. Jag läste mig till att låg oljenivå i lådan kan ge det här problemet. Jag kollade oljenivån men den låg snyggt mellan min och max.

Efter att ha läst på bättre (och läst på oljestickan!) lärde jag mig hur man gör för att kolla oljan i automaten. Varmkör och kolla med motorn på tomgång. Då var stickan torr. Jag hällde i en liter olja, ATF F, och sen dess har den inte frikopplat en enda gång. Skönt med lättlösta fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju hur ett gammalt mekaniskt blinkrelä är, blinkar lite som det själv vill, framförallt tappar det fart när man saktar in på tomgång, när spänningen sjunker. Blinkrarna syns rätt dåligt på en gammal musse som det är, så det känns lite sådär. Men det var ganska lättlöst, jag köpte ett nytt, elektroniskt, blinkrelä och monterade istället för det gamla, med tillägg för en jordkabel.

post-6468-144839186103_thumb.jpg

Det gamla reläet låg löst till höger under ratten så det får det nya göra med.

Link to comment
Share on other sites

När jag provkörde bilen hos Nacka bil var det en lite äldre kille som villigt och entusiastiskt visade mig bilen, jag minns inte hans namn men han presenterade sig som 'gammal raggare'. Annorlunda drag för en bilhandlare, mycket uppskattat av mig. Hur som helst, medan vi åkte kommenterade jag att växelväljaren satt löst, kändes som om man skulle få den i handen, så var det på alla sa raggaren. Och det kanske är sant, men det är faktiskt väldigt lätt att åtgärda, två bussningar för 15 spänn styck och ett par timmars jobb. Jag fick skära ett par korta snitt i mattan för att få ur väljarhuset, och krypa under för att kroka loss från växellådan, annars var det inget konstigt alls. Nu måste man trycka in knappen på väljaren för att komma ur P, bara en sån sak.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer en liten bit i taget på plats, nu senast innerbackspegeln, den som låg i handskfacket. Det är ju inte bara polisen som har synpunkter, den är faktiskt rätt bra har jag insett, dom båda speglarna på dörrarna visar inte så mycket av vad som finns bakom.

Jag var faktiskt förbi en glasmästare redan i mellandagarna men då var det för kallt för att limma spegel. Men nu gick det bra, en kvart och hundra kronor senare så sitter spegeln där den ska.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte fixa två saker idag, båda har med ratten att göra, den sitter ett hack för långt åt höger sen en tidigare meckomgång och tutan funkar inte längre, troligen glapp i rattens anslutningar. Efter att ha skruvat loss ratten inser jag att den ena kabeln för tutan gått av. Båda två är rätt torra och hårda, och har dessutom varit klämda några gånger, så jag beslutar att göra två nya kabelsnuttar. Skruvar tillbaka ratten och testar tutan innan jag limmar tillbaka mittlocket, det blixtrar till och innerbelysningen dämpas ner, kortis nånstans. När jag byggde om strålkastarna tidigare såg jag att en kabel hade trillat ur den ena tutan så jag satte tillbaka den, det visade sig finnas en anledning, den tutan är kortsluten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är konstigt att man säljer en bil med alla sådana småfel. Å andra sidan är det väldigt tillfredsställande för dig att göra sådana enkla förbättringar som måste få bilen att upplevas som mycket trevligare.

Jag tror jag fick en rätt bra bil för pengarna. Det verkar som om förra ägaren tappat intresset för ett bra tag sen, som du säger, rätt enkla saker att fixa, bara man har lite intresse. Och som ni alla vet, ett visst intresse krävs för att hålla 40-åriga bilar i hyggligt skick, det är alltid nåt att fixa.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett krav från mitt försäkringsbolag att ha en dold huvudströmbrytare, så jag tänkte berätta hur jag ordnat det. Jag köpte en lite rejälare brytare på Swedol, specad för 150A kontinuerligt och 1000A i fem sekunder. Jag räknade med att 35mm2 kabel borde räcka. Sån kabel var så dyr att det var billigare att köpa en uppsättning startkablar och klippa dom. Vi får väl se hur den tål att vara permanent i motorrummet, med värme och så. Jag kopplade loss jordkabeln som gick från motorblocket ifrån batteriet och anslöt den i chassit vid hjulhuset precis bakom batteriet. Sen drog jag en ny kabel från batteriets minuspol in genom torpedväggen och till brytaren, och tillbaka från brytaren till motorblocket. På så vis går strömmen vid start kortast möjliga väg.

Själva brytaren sitter på en plåtvinkel så att man stoppar i nyckeln rakt upp, hyggligt dolt men ändå lättåtkomligt, så här ser fötterna det hela:

post-6468-144839186474_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du köpte bilen av Nacka Bil säger du. Då var det nog den jag var och tittade på förra våren, men skicket och finishen i förhållande till begärt pris föll mig inte riktigt i smaken. Dessutom saknade den el-cab, den var manuell. När jag var där påstod dom att bilen varit med i ett avsnitt av "Solsidan" på TV.

Mitt försäkringbolag (Bilsport & MC) sa så här: "Dold brytare till tändningslåset, vi vill alltså inte ha en batterifrånskiljare." (Hepp)

Jag köpte då en brytare, som man bara kan slå på och av med nyckel, klopplad till tändningslåset under instrumentbrädan. Givetvis skaffade jag även en avskiljbar kabelsko till pluspolen på batteriet. En sån där man kan skruva ur och ta med sig. Skadar inte med både hängslen och livrem.

Link to comment
Share on other sites

Du köpte bilen av Nacka Bil säger du. Då var det nog den jag var och tittade på förra våren, men skicket och finishen i förhållande till begärt pris föll mig inte riktigt i smaken. Dessutom saknade den el-cab, den var manuell. När jag var där påstod dom att bilen varit med i ett avsnitt av "Solsidan" på TV.

Mitt försäkringbolag (Bilsport & MC) sa så här: "Dold brytare till tändningslåset, vi vill alltså inte ha en batterifrånskiljare." (Hepp)

Jag köpte då en brytare, som man bara kan slå på och av med nyckel, klopplad till tändningslåset under instrumentbrädan. Givetvis skaffade jag även en avskiljbar kabelsko till pluspolen på batteriet. En sån där man kan skruva ur och ta med sig. Skadar inte med både hängslen och livrem.

Stod den där så länge? Jag tittade på ett par på Motorbörsgaraget, ligger i närheten, men jag backade på att båda var nysprutade med underredsmassa, den här var 'ärligare'. Skick i övrigt och pris var väldigt likt. Cabben är för övrigt eldriven.

På Bilsport & MC's hemsida under regler står så här: "...dold strömbrytare alternativt godkänt larm...". Jag har dolt en batterifrånskiljare, kanske ska kolla med dom att det är ok, tack för tipset.

http://www.bilsport-mc.com/se/BILFOeRSAeKRINGAR/ENTUSIAST/Om_foersaekringen

Och, jo, det är den som var med i Solsidan.

Edited by rudhan
La till länk till försäkringsbolaget
Link to comment
Share on other sites

Jag fick för mig att kolla mängden olja i lådan igen, nu ligger den kanske en halvcentimeter över max. Det ska tydligen inte vara bra. Så jag sög ur 3-4 deciliter, då är det istället under(!) min. Är det någon som vet hur stor mängd det är mellan min och max?

Jag hällde tilbaka det mesta, genom ett filter, så får det vara bra så.

Och ja, jag har kollat med bilen varmkörd, gått igenom alla växellägen några gånger och med motorn på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Var iväg på en landsvägstripp idag och fick för mig att mäta bränsleförbrukningen, körde totalt 12 mil, med två kallstarter, nästan bara landsväg, genom några byar, korsningar och rondeller. Klockade in på 1,11 l/mil, så nåt rätt måste jag gjort vid förgasarjusteringen.

Men det hände en skum sak när jag skulle starta motorn vid ett tillfälle, startmotorn mest surrar lite trött, låter knappt som om den går runt, samtidigt som innerbelysningen sjunker i styrka. Det där med belysningen kanske alltid händer, har inte tänkt på det annars. Jag låter startmotorn surra några sekunder och till min stora förvåning hoppar motorn igång, nog tur den är så lättstartad.

Nån som har någon idé vad som kan vara knas?

Bilen går helt normalt vägen hem. Väl hemma mäter jag batterispänningen, ligger på ~13V, med motorn igång visar mitt instrument nästan 16V, jag kan tycka det är lite högt, men det kan vara nåt överlagrat som lurar instrumentet.

Link to comment
Share on other sites

Tack Mario, det var precis så, laddregulatorn är gammal och dålig. Jag kommer byta den till en modern men till dess plockade jag isär den gamla och putsade upp bägge reläernas kontaktytor, det gjorde susen. Nu ligger spänningen på drygt 14V vid laddning, mitt digitala instrument visar 16V korta blinkar, så troligen är inte regulatorn i toppskick ändå.

En annan lite lustig sak som hände precis när vi skulle åka iväg var att det låg en liten skruv på golvet på förarsidan, jag insåg strax efter var den hörde hemma när gaspedalen trillade av...

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte jag skulle ge mig i kast med att ströminstrumentet inte rör sig ur fläcken, nålen sitter som limmad i mitten. Efter att ha läst både här och på andra forum har jag förstått att instrumentet i sig själv ofta är bränt, det kan tydligen bli överlastat av att laddregulatorn är trasig, som min, och lite bökigt att reparera. En utmaning!

Jag la på några hundra milliampere direkt över instrumentet, och se, nålen rör sig. Efter en del mer grottande i forum och ännu mer under huven förstår jag vad som är fel. Instrumentet shuntar strömmen från batteriet, ena anslutningen sitter på startreläet, på batterisidan, och den andra efter en kabel på en förgrening, det var den förgreningen som tog tid att hitta. Den sitter en decimeter under startreläet... Det som var knas i min bil var att någon glad meckare tagit andra anslutningen från instrumentet, den som ska sitta på förgreningen, och satt den på startreläet, så båda anslutningarna satt tillsammans. Då blir det ingen kabel att mäta över.

Jag har läst att nån sa att även om instrumentet fungerar blir det bara några millimeter utslag. Jag tror den personens mätare är felaktig på något sätt. Om jag tänder halvljuset med motorn avstängd rör sig nålen en centimeter till vänster, den backar tillbaka en halv millimeter när jag dimmar ner instrumentbelysningen.

Edited by rudhan
stavfel
Link to comment
Share on other sites

När min bil stått ett tag, får startmotorn snurra på ordentligt innan motorn går igång. Då går amperemätaren rejält upp på plus-sidan för att snabbt ladda upp batteriet igen. Alltmedan batteriet blir laddat, vilket brukar ta någon minut eller så, backar mätaren långsamt tillbaks mot mitt-strecket.

Link to comment
Share on other sites

När min bil stått ett tag, får startmotorn snurra på ordentligt innan motorn går igång. Då går amperemätaren rejält upp på plus-sidan för att snabbt ladda upp batteriet igen. Alltmedan batteriet blir laddat, vilket brukar ta någon minut eller så, backar mätaren långsamt tillbaks mot mitt-strecket.

Precis så beter sig min med numera. :) Mätaren går som mest ut till dom bägge tjockare strecken. Ännu ett hyggligt lättfixat problem. Ska förbi Hansen nån dag och byta upp mig till en elektronisk laddregulator, jag litar inte helt på dom där gamla reläprylarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...