Magnus Hansson May 3, 2012 Report May 3, 2012 HallojSöker efter headers till min 289:a, men vilket val skall man göra, shorty eller de som är "längre"?Avgassystemet byggs i 2.5", med h-pipa och två ljuddämpare...MvhMagnus HanssonKungsbacka Ride-on... Citera
Per Berglund May 3, 2012 Report May 3, 2012 (redigerad) Mitt tips kör med Tri-Y lösning för gatbrukMindre värme i motorutrymmet = mindre problemKeramisk beläggning väljer de flesta nu men går att ta utan men då måste man ändå linda rören vilket är kass. Satsa på beläggning!Billigare lösning=lite sämre passning, hållbarhethttp://www.summitracing.com/parts/PTE-H-8426-1/?rtype=10Dyrare lösning = hållbarhet och fin passninghttp://www.summitracing.com/parts/DOU-D690YA/?rtype=10OBS! Bara exempel...Vet ju inte vad du har för bilI övrigt är headers rätt ofta ganska onödigt.Lite "övertro" på dessa....Ett par HP gjutjärnsgrenrör är inte mycket sämre Ändrade %s av %s (%s) Citera
Magnus Hansson May 3, 2012 Author Report May 3, 2012 Halloj PerOkey, min tanke var väl att ge "henne" lite mer klös. 4-portare och annan kam, då kanske behovet av headers skulla bli annat. Mustangen är i övrigt en 66:a cabbe, i snarlikt originalutförande... Smådetaljer ändrade...Tack för ett proffsigt bemötande. Kunskap, tips, och allmännyttig information, tack!MvhMagnus HanssonKungsbackaRide-on... Citera
Per Berglund May 3, 2012 Report May 3, 2012 Kul att lägga näsan i blöt bara! Lite mer klös är annars att börja i baken.Ny utväxling känns som minst 50hk till....men på bekostnad på landsväg.Tyvärr har ju cabbarna ofta väldigt låg utväxling så bara trim i motor ger inte så mycket...klart piggare blir den! Citera
JanneJ May 3, 2012 Report May 3, 2012 Jag använde gjutjärnsgrenrören från shelbyn, lite extra portade inuti till min lätt trimmade 302:a.I övrigt är det portade 289 toppar med större ventiler, komp på 10,5-1. Compcams XE 256 och rollertip vippor. Edelbrock performer insug och en Holley 600 vac + lite annat smått och gott.Jag har 3.00 utväxling i bakaxeln då jag vill ha rimliga varvtal på landsväg.Skillnaden från en original 289-302 är stor, mycket bättre tryck och varvvillighet. Gör 0-100 på strax över 6 sekunder trots avsaknad av diffbroms och med ett vilt spinnande bakhjul.. Citera
FastMagnus May 3, 2012 Report May 3, 2012 Tänker du uppdatera din styrning framöver så titta isåfall redan nu vad dom rekomenderar Citera
Recommended Posts