Schröder Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Hejsan!Hade tidigare en Edelbrock 750 förgasare på bilen men nu bytt till en Edelbrock 600 pga den första var för stor för min 302På min tidigare förgasare satt vaccum slangen till lådan direkt på förgasaren så jag monterade den lika på min nya.Problemet!Efter detta byte så växlar lådan ner från 3an till 2an så fort jag släpper gasen under 70Km/h, direkt när jag gasar växlar den upp till 3an igen. Kör jag över 70km/h håller den kvar 3ans växel trots uppsläppt gas. Har inga problem vid uppväxling eller dylikt, möjligen slår det lite i lådan när jag petar i en växel vid stillastående start men det gjorde det tidigare också.Har studerat på lite om denna vaccum slang och insett att den skall vara ansluten till insuget, kan det vara det här som stör min låda? Trots att det fungerade kanon med min gamla större förgasare tidigare...? Olika vaccum på förgasarna?Kan det vara 3/8 med NPT gänga på insugets vaccum anslutning? Insuget är ett Edelbrock performer.Många frågor nu men det finns ju mycke kunnigt folk här på forumet också MVH Schröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted May 8, 2012 Author Report Share Posted May 8, 2012 Kan medela att problemet är löst! Kopplade om det hela ikväll med vaccum från insuget istället för förgasaren och vips så slutade lådan med dessa olydigheter Kan dock inte förklara varför det funkade med den gamla förgasaren, måste vart sämre vaccum med den eller nåt...Passade även på att trimma in min nya förgasare ikväll, jäklar i min låda vilken skillnad det blev, grymt mycket piggare och bättre gas svar med den mindre 600´an. Gick rätt dåligt med orginal inställningen från edelbrock, alldeles för mager blandning från början! Skulle jag inte upp och jobba imorn hade jag nog gasat runt och lagt svarta ränder hela natten lång MVH Schröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Även om instruktionfilmen från Edelbrock visar att lådans vacuum skall tas från förgasaren är förstahandsalternativet insuget.Själv kör jag Edelbrock 500 CFM på min 302:a och den fungerar aldeles utmärkt. Det finns en speciell formel för att räkna ut storleken på lämplig förgasare, som jag inte har i huvet just nu, men när jag använde den på min motor hamnade jag nånstans på 460 CFM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted May 9, 2012 Author Report Share Posted May 9, 2012 Räknade lite jag också innan bytet, dock räknat på orginal motor "har jag för mig"Vid 100% volym efektivitet hade jag 532Cfm Vid 80% volym efektivitet Hade jag 452 CfmDå min motor är lite dopad med värre kam, kolvar och kompförhållande 10:5:1 m.m. så valde jag en performance bestyckad Edelbrock 600.Visade sig vara ett ypperligt val efter justering mot fetare blandning MVH Schröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Se där! Det var nog rätt val i ditt fall. Min motor är original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chimera Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Kul. befinner mig i samma sits. Har just bytt från en Holley 850 till Edelbrock 600 och bilen går mycket bättre. Ska dock prova att trimma accpumpen då den har en tendens att inte kicka igång på låga varv. Har du bytt munstycken på förgasaren? Du skrev att den inte gick så bra på orginaluppsättningen? Jag har en 351 c. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts