Jump to content

Tull på delar m.m.


Snorre70

Recommended Posts

Hallå alla glada!

Gjorde en liten beställning på delar i från USA för en vecka sedan, nu har dom kommit och man har betalat tull m.m.

och det jag beställde kosta ca 1020kr + 365kr tull o post.

Men när jag va inne på tullen o titta lite hitta jag detta?

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Texten i detta som jag fastna för är denna:

Hur mycket är tullsatsen?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280009656/aterbetalning+eftergift+ansokan+om_tv778_6.pdf

Finns tydligen en blankett att fylla i för att få tillbaks tull pengarna, vilket jag ska göra o se vad som händer?

Link to comment
Share on other sites

Med det beloppet har du inte betalat någon tull

365kr för ett paket låter helt normalt för porto plus avgift

Speditörerna tar i princip alltid ut en avgift och det kan du inte jämställa med "tull"

Tullsatsen för bildelar är runt 3-5%

Link to comment
Share on other sites

På grejer från USA så betalar man 25% moms och ca 3% tull.När man beställer så kan man lägga på 28% på pris+frakt.Dessutom brukar posten ta ut en avgift på 100:-för att dom gör det dom ska!?!?!?

Link to comment
Share on other sites

Med det beloppet har du inte betalat någon tull

365kr för ett paket låter helt normalt för porto plus avgift

Speditörerna tar i princip alltid ut en avgift och det kan du inte jämställa med "tull"

Tullsatsen för bildelar är runt 3-5%

Så det du säger är att betalar dubbla porton då? och detta är lagligt?

Link to comment
Share on other sites

Så det du säger är att betalar dubbla porton då? och detta är lagligt?

Eeehhh?

Nej vad fick du det ifrån?

Du skriver ju själv 365kr och i det skulle det då innefatta porto, avgifter .

Låter helt normalt för en så liten sändning

Link to comment
Share on other sites

Snorre70

Jag har köpt massor med grejer från USA och på priset du betalar i USA läggs 25% i moms, så kostar det 1000 kr i USA, skall du betala 1250 kr i förtullat i Sverige, men momsen beräknas även på priset på frakten, så har du betalat 1000 kr för delarna och t.ex. 150 kr för frakten = 1150 kr så blir det + 25% moms på 1150 kr = 1437:50 kr.

Till detta skall man oftast även betala Tull + Postens eller annan speditörs administrativa kostnader som brukar vara 100-200 kr per paket (försändelse).

Så i exemplet ovan blir det då 1437:50 + Tull + 100-200 kr.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips...

Om företaget i USA kan skicka som return/repair så slipper ni tull och moms helt!

Detta funkar iaf med fedex.

Så sant det är ju så man brukar göra eller att dom skriver Gift, men då får om inte använda företags logga på paket m.m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...