Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Måste det finnas en "startspärr" som gör att det bara går att starta motorn på växelläge P och N om man vill komma igenom besiktningen utan tvåa???

Och om isåfall, gör besiktningsmännen undantag för Mustanger med gammal årgång? :wink:

//Niklas

yepp en sådan måste du ha. neutralkontakt kallas den för. min var paj när jag besiktigade min -65:a men det var ingen som kollades.

Det finns två varianter beroende på årsmodell och typ av låda. Antingen så sitter brytaren i själva växelväljaren eller också direkt på automatlådan. Om du tittar in på "transmissionsavdelningen" på forumet och letar runt lite så kan du hitta bilder på kontakten.

Hej!

Det räcker med startspärr i parkeringsläget för att det ska godkännas. :)

Bilprovningen testade min nyligen och hade inget att anmärka.

Då jag inte hade någon fungerande startspärr gjorde jag en egen.

Men ska du ha original så är det en annan sak...orignalstartspärr är tydligen inte billig. :shock:

Kolla in den här tråden...

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2859&highlight=startsp%E4rr

Per B skrev:

Jag köpte en microkontakt på som fick plats i växelväljaren.

Startar enbart i P-läget nu.

Har ni sett vad Hansen Racing tar för en neutralkontakt till FMX!!!!

3600kr!!!! *stön*

Jag tänkte närmast på det Per skrev. Men finns det kontakter för 300 kr så är väl inte det hela världen.

Den lösning jag valde på problemet är dock billigast, i princip gratis...:wink:

Jag har kollat på både Niklas 65:a (han som frågar) och på min 66:a och det finns inte ens något spår efter någon brytare som skulle ha med växel spaken och göra.

Konstruktionen är ju inte så svår att överblicka för den är ju rätt okompliserad.

På era bilar sitter kontakten enbart på växellådans kropp.

Vänster sida.

Ser ut så här.

Bara att köpa nytt för de är så billiga.

00091lg.jpg