bobfist Posted May 27, 2012 Report Share Posted May 27, 2012 Hej!Har en fråga ang balancern på min 73 351c 4v CjFörsöker ställa tändningen men stroben är långt ifrån va bilen skall ha för tändningen.Misstänker att balancern har delats någon gång vid avdragning och att de satt ihop den fel sen.Frågan är vad kan man sätta för balancer på denna motor?De säger att denna motor hade en speciell, obs allt är original, remskivor mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted May 30, 2012 Report Share Posted May 30, 2012 Tja finns ju mycket att välja på..http://www.summitracing.com/search/Year/1973/Make/FORD/Model/MUSTANG/Department/Engines-Components/Part-Type/Harmonic-Balancers/?keyword=351+clevelandmen du kan göra att nytt tändmärke också..Slå sönder ett stift,sätt in en stång där poslinet var som sticker ut några millimeter extra.ta ut stiften från motorn,och montera specialstiftet i ettans cylinder.Vrid motorn försiktigt tills kolven tar i stiftet(för hand alltså)när det blir stopp ,gör ett märke.Sedan vrider du motorn åt andra hållet tills det tar igen,gör ett till märke.Mittemellan de här märkena har du TDC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Adolf Posted May 30, 2012 Report Share Posted May 30, 2012 Köp en ny! M och Q-motorerna hade en annan damper men är motorn orginal och du inte varvar den så hårt kommer varken du eller motorn märka någon skillnad oavsett vilken sort du väljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobfist Posted May 30, 2012 Author Report Share Posted May 30, 2012 Tja finns ju mycket att välja på..http://www.summitracing.com/search/Year/1973/Make/FORD/Model/MUSTANG/Department/Engines-Components/Part-Type/Harmonic-Balancers/?keyword=351+clevelandmen du kan göra att nytt tändmärke också..Slå sönder ett stift,sätt in en stång där poslinet var som sticker ut några millimeter extra.ta ut stiften från motorn,och montera specialstiftet i ettans cylinder.Vrid motorn försiktigt tills kolven tar i stiftet(för hand alltså)när det blir stopp ,gör ett märke.Sedan vrider du motorn åt andra hållet tills det tar igen,gör ett till märke.Mittemellan de här märkena har du TDC.Hej!Tack för svar.Jo det hade vi tänkt, men har balancern delat sig en gång o de har tryckt ihop den fel igen så är risken att den inte är balanserad längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Adolf Posted May 30, 2012 Report Share Posted May 30, 2012 Främsta anledningen att byta är att förhindra en olycka, om ytterringen släpper går andra saker också sönder, kan bli en rejäl smäll om man har otur. Ang. balansen så får du väl prova och hoppas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chimera Posted June 9, 2012 Report Share Posted June 9, 2012 Hm, från en glad amatör; är du säker på att den sitter fel? Skulle tro att du har den högt ställd. Vrid fördelaren motsols ett par cm, lägg stroben "från sidan" vid batterilådan (inte uppifrån) så är det lättare att se graderingen riktigt. Om det är otydliga markeringar på svängdämparen pga övermålning eller dyligt så ta en penna eller rits och dra ett sträck vid 15 grader. Vill absolut inte påstå att du kollar fel, men det kan vara svårt att se graderingen ibland. Vissa påstår att man kan montera fördelaren 180 grader fe (vet inte om det stämmer) med det skulle kunna vara "felet" även. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.