COCS Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 HejJag sökte på forumet efter 'toe-in' men det går ej att söka på detta, så jag frågar nu.Jag har kollat i min bok och jag har läst på Internet, men det är olika bud på Toe-in.Boken säger:2,5 till 8 mmInternet 1:2,4 till 12 mmInternet 2:2,4 till 5,6 mmInternet 3:2,4 till 3,2 mmSedan hittar jag flera Internet-ställen med data som säger att Toe-in får vara 3/32 inch till 1-1/32 inch. OK för 3/32 inch för det blir 2,4 mm, men vad fasen menar dom med 1-1/32 inch ??? Det kan ju knappast vara felskrivet, för detta står på flera olika ställen.Mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 Generellt finns toe in för att kompensera för att delarna i framvagnen flexar lite när du kör. Toe out gör bilen stirrig och opålitlig att köra så det vill man undvika, därför kan man ha en gnutta toe in för att slippa hamna i toe out i något läge. Ur däckslitage/bränsle/prestandasynpunkt är 0 i toe bäst. En frisk framvagn med bra däck klarar sig bra med toe in på ca 3 mm. Gamla bilar kan vara lite individuella så en provkörning efter justering är väl egentligen det enda sättet att säga om det blev bra eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted June 4, 2012 Author Report Share Posted June 4, 2012 Tack, nu förstår jag mkt bättre :-)En dum fråga kanske: Finns det bilar som har Toe-out i sin rekommenderade grundinställning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 japp, vissa framhjulsdrivna bilar där framvagnen påverkas av att framhjulen driver, d.v.s hjulen går mot 0 eller toe in när man kör.Att ha toe out på en bil kan ibland användas på racerbanan, speciellt knixiga banor och olika former av slalom, instyrning i kurvor blir bättre men man får offra stabilitet på rakorna. Jag har av misstag provat toe out på bakvagnen på tävlingsbanan, det var inte bra...överstyrning var bara förnamnet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 När du ställer Toe-In skall du sätta lika på båda sidor dvs. 3mm ger 1.5 mm på varje sida samt kolla attratten centrerar.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted June 5, 2012 Author Report Share Posted June 5, 2012 Tack båda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted June 12, 2012 Author Report Share Posted June 12, 2012 En undring vid justering av Toe-in...Kontrollventilen för servostyrningen vid Pitman-armen gör ju att det 'glappar' lite. Skall man ha motorn igång när man justerar Toe-in eller funkar det bra att justera ändå?Mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.