Jump to content

Justera Toe-in på en 66:a


COCS

Recommended Posts

Hej

Jag sökte på forumet efter 'toe-in' men det går ej att söka på detta, så jag frågar nu.

Jag har kollat i min bok och jag har läst på Internet, men det är olika bud på Toe-in.

Boken säger:

2,5 till 8 mm

Internet 1:

2,4 till 12 mm

Internet 2:

2,4 till 5,6 mm

Internet 3:

2,4 till 3,2 mm

Sedan hittar jag flera Internet-ställen med data som säger att Toe-in får vara 3/32 inch till 1-1/32 inch. OK för 3/32 inch för det blir 2,4 mm, men vad fasen menar dom med 1-1/32 inch ??? Det kan ju knappast vara felskrivet, för detta står på flera olika ställen.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Generellt finns toe in för att kompensera för att delarna i framvagnen flexar lite när du kör. Toe out gör bilen stirrig och opålitlig att köra så det vill man undvika, därför kan man ha en gnutta toe in för att slippa hamna i toe out i något läge. Ur däckslitage/bränsle/prestandasynpunkt är 0 i toe bäst. En frisk framvagn med bra däck klarar sig bra med toe in på ca 3 mm.

Gamla bilar kan vara lite individuella så en provkörning efter justering är väl egentligen det enda sättet att säga om det blev bra eller inte.

Link to comment
Share on other sites

japp, vissa framhjulsdrivna bilar där framvagnen påverkas av att framhjulen driver, d.v.s hjulen går mot 0 eller toe in när man kör.

Att ha toe out på en bil kan ibland användas på racerbanan, speciellt knixiga banor och olika former av slalom, instyrning i kurvor blir bättre men man får offra stabilitet på rakorna.

Jag har av misstag provat toe out på bakvagnen på tävlingsbanan, det var inte bra...överstyrning var bara förnamnet..;)

Link to comment
Share on other sites

En undring vid justering av Toe-in...

Kontrollventilen för servostyrningen vid Pitman-armen gör ju att det 'glappar' lite. Skall man ha motorn igång när man justerar Toe-in eller funkar det bra att justera ändå?

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...