Jump to content

Öppet luftfilter


Guztav

Recommended Posts

Hej!

Erfarenhter av öppna luftfilter? Har en 2010 GT och det finns ju lite olika filter att välja på. Vissa verkar kräva tuning medans tex BBK performance inte gör det. Vad har ni, bra eller inte? Känns det någon effektskillnad? Härligare ljud?

Link to comment
Share on other sites

Ska du ha någon effektökning alls bör du ha en tune. Köp ett kit med luftfilter och tuner med tunes. Finns ju lite olika kit och t ex här finns en test:

http://www.mustang50magazine.com/techarticles/m5lp_0601w_cold_air_intake_comparisons/viewall.html

Ljudet blir ju lite flåsigare och det ser lite fränare ut men att du "känner" någon effektökning kan du glömma ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De som inte kräver tune har en insats man kan sätta i som stryper flödet.

Finns ingen anledning att köpa öppet filter utan tune, det är bara att kasta pengar i sjön.

Men vad du väljer för något spelar mindre roll, köp det filterkittet som ser snyggast ut.

Link to comment
Share on other sites

Och en tune är alltså som att "chippa"? Man får alltså med en liten elektronikdosa man kopplar in någonstans och den byter ut mjukvaran, eller? Något mer man kan göra med denna lilla dosa?

Link to comment
Share on other sites

jag köpte ett paket

spjällhus samt luftfilter och tune (sct)

sen efter montering av detta så pluggas tunern in i uttaget strax under ratten och efter nån minut är det färdigt!

du kan säkerligen få hjälp med detta av någon medlem i din närhet :) jag hade gärna hjälpt till men jag vet inte om vi bor direkt nära varann :)

Link to comment
Share on other sites

Låter enkelt, det borde man fixa själv! Nu gäller det bara att hitta dt bästa till det bästa priset :-p

Spjällhus? Vad ger det och till vilket pris? Blev det stor skillnad för dig med både filter, spjällhus och tune?

Link to comment
Share on other sites

Spjällhuset är väl lite överkurs om man inte ska gå vidare med nya kammar, men jag tycker att det blev mer drag på höga varv.

Köpte mitt i USA, men här hemma så är det kanske lite väl dyrt, speciellt om man inte ska gå vidare med kammar etc.

Filter och tune kommer du absolut märka skillnad med, och då med tune för 98oct (93 US )

Link to comment
Share on other sites

Spjällhuset är väl lite överkurs om man inte ska gå vidare med nya kammar, men jag tycker att det blev mer drag på höga varv.

Köpte mitt i USA, men här hemma så är det kanske lite väl dyrt, speciellt om man inte ska gå vidare med kammar etc.

Filter och tune kommer du absolut märka skillnad med, och då med tune för 98oct (93 US )

Med risk för att vara negativ, skillnaden du märker är att den låter annorlunda och eventuellt att gasresponsen blir lite bättre, men att du märker en "faktiskt" skillnad kan du glömma. Det kanske gör 0,1 sek i förbättrning på 402m, alltså inget som naglar fast en vid ryggstödet direkt :-)

Link to comment
Share on other sites

smaken är som baken :)

jag vill inte göra reklam här på forumet men du kan ju säkert få lite tips via PM om du ber grabbarna

det jag köpte vill jag inte tipsa om då säljaren är lite halvass på kommunikationen och nja..fast i mitt fall gick allt bra :)

och jag monterade allt själv enkelt hemma

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Varför inte göra "reklam" öppet för alla? Har man bra eller dåliga synpunkter om en produkt eller säljare är det väl inget fel med att delge sig av sina erfarenheter. Jag vill gärna höra vad ni har, vart ni köpt och om ni är nöjd. Men berätta gärna direkt här så alla kan ta del av det, det är väl det som är syftet med ett forum?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra "reklam" öppet för alla? Har man bra eller dåliga synpunkter om en produkt eller säljare är det väl inget fel med att delge sig av sina erfarenheter. Jag vill gärna höra vad ni har, vart ni köpt och om ni är nöjd. Men berätta gärna direkt här så alla kan ta del av det, det är väl det som är syftet med ett forum?

Tror en del missuppfattat det där med reklam, det är en sak att informera om vad man köpt/kan köpa saker och att annonsera för sin egen firma. Nåväl, du har ju t ex Grufman, Exclusive Cars, NoFear Motorsport i Stockholms området och Mustangperformance i Linköpingsområdet. Sen kan du ju alltid köpa från USA direkt t ex från Summitracing eller Mustangsunlimited så sparar du en del pengar beroende på vad du ska köpa. Bara att leta runt på nätet

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr skickar inte Americanmuscle till Schweden....

Nä, men både mustangsunlimited och summitracing skickar. Har handlat från båda ställena.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min sct från en liten firma i San Jose när jag var där förra sommaren. Det var mer ett garage, men va bra de va. De visste vad de snackade om. Ditos Motors heter de, och jag betalade 70$ mindre än vad de ville ha på California Muscle parts som dessutom hade en leveranstid på mellan 3-4 veckor. Hos Ditos fick jag grejorna direkt. Han hade dessutom en 07:a själv parkerad utanför som han hade skrämt upp rejält.

Najs firma och najs kille bakom disken.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir inte riktigt klok på dethär. Bremspeed säljer SCTs med deras programvara gjord för CAI som verkar bra. Om man köper bara en SCT från vemsomhelst, vad är det då för programvara? Måste man göra själv eller köpa på sidan av? Om det nu är med programvara, är det för CAI eller för original box?

Link to comment
Share on other sites

det är ju lite så eftersom det finns mailorder tunes! det har jag dock inte provat själv

jag köpte hela kitet från Torq och i mitt fall var det enkelt o bra med tune färdig i sct

alla vägar bär till rom när det gäller detta

Link to comment
Share on other sites

Du kan köpa en tom SCT, men oftast ingår tune från firman som säljer den.

Jag har 3 st 93oct (98 svenska) tunes i min från Brenspeed, Torq och BBR, Brenspeed är den bästa tycker jag.

En E-mail tune kan du få från vilket företag som helst, dom som inte skickar till sverige brukar fixa det om man ringer till dom.

Detta eftersom det inte handlar om att skicka faktiska varor, utan enbart ett mail.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är det jag har haft på känn, att Bremspeeds är bra! Antingen får man dom att maila en tune för en slant eller så kanske man bara köper tunern där och köper luftfilter från firma som kan sänka värdet, eller... så tar man smällen å köper allt hos bremspeed, men det blir fasen saftigt...

Det går inte att dela med sig av dom tuners man har själv? :-p

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att dela med sig av dom tuners man har själv? :-p

Så länge man har trimmet i bilen går tunern inte att använda till någon annan bil, förutom att läsa felkoder då.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min sct från en liten firma i San Jose när jag var där förra sommaren. Det var mer ett garage, men va bra de va. De visste vad de snackade om. Ditos Motors heter de, och jag betalade 70$ mindre än vad de ville ha på California Muscle parts som dessutom hade en leveranstid på mellan 3-4 veckor. Hos Ditos fick jag grejorna direkt. Han hade dessutom en 07:a själv parkerad utanför som han hade skrämt upp rejält.

Najs firma och najs kille bakom disken.

Åh, jag som precis har kommit hem från San Jose :(... hade gärna åkt till den firman - tack för att du tipsat om dem, ska helt klart dit nästa gång jag är i trakten för det ger så mycket mer att få prata med någon och se sakerna direkt jmf med Internet och telefon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...