Anders Bild Posted June 23, 2012 Report Share Posted June 23, 2012 Hej,finns det någon klurig person som kan tipsa ang. rubricerat ärende. Jag är med på att det bara är att mäta slaglängden men skulle vilja reda ut skillnaden utan att plocka bort en topp eller oljetråget. Enligt gjutkoden kan det vara både 302 och 289. C80E-6015-A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 23, 2012 Report Share Posted June 23, 2012 Det enda stensäkra sättet är att ta bort oljetråget och läsa av vevaxelnMärkt med 1M = 289cuiMärkt med 2M = 302cui Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Bild Posted June 23, 2012 Author Report Share Posted June 23, 2012 Tack Per för blixtsnabbt svar!!!Det finns inga genvägar till det rätta svaret m.a.o. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted June 23, 2012 Report Share Posted June 23, 2012 (edited) skulle kunna funka med datumkoden. Då behöver du bara ta bort startmotorn alternativs koden som vi snackade om på den lilla klacken framför vänster topp...289 från 67 med C8OE-nummer skall bara ha datum från modellåret 1967 - dvs 6Hxx till 7Gxx eller möjligen 7Hxx (några dagar in på Augusti månad). 302orna har datumkoder från sena 7H eller senare...289or från 68 har C6AE- eller C8AE.Källa: Bob Mannel "Mustang & Ford small block V8" appendix E2./Classeps båda har sannolikt "302" gjutning i lyftargalleriet dspps Pers metod måse förstås användas för att veta om det ÄR en 302 (eftersom slaglängden ger cylindervolymen) dds. Edited June 24, 2012 by fast66 pps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Bild Posted June 24, 2012 Author Report Share Posted June 24, 2012 Hej Claes, på klacken vid vänster topp står endast E13K, ovanför starten C80E-6015-A samt 9E1 eller9 EI. Jag får riva tråget för att säkerställa slaglängden helt enkelt eftersom jag inte är ägare av en endoskopiutrustning:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted June 24, 2012 Report Share Posted June 24, 2012 Om blockets gjutningsdatum är 9E1 dvs maj 1969 har du nog en 302:aMvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Bild Posted June 24, 2012 Author Report Share Posted June 24, 2012 Bosse, lutar nog mer och mer mot att det är en 302:a, jag ska kolla veven för säkerhetsskull. Vet du om man måste ta bort staget mellan balkarna för att få ner tråget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted June 24, 2012 Report Share Posted June 24, 2012 99,99% säkert en 302...jag hittade inte mailet du skickade med dessa data, men minns att det var ngt skumt med det ena datumet - årtalet saknas...och som Bosse säger, Maj 1969, då är det nog en 302.Behöver du veta slaglängden till ngt speciellt?//Classe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Bild Posted June 24, 2012 Author Report Share Posted June 24, 2012 Inte annat än att jag ska upplysa säljaren om vad han sålt!!!/ Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted June 25, 2012 Report Share Posted June 25, 2012 När jag tog av luftfiltret på min 66:a cab, så stod det ingjutet 289 i det 'blå' gjutgodset bredvid förgasaren.Räcker inte detta för att veta att det sitter en 289 i min bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted June 25, 2012 Report Share Posted June 25, 2012 insuget passar både 302 och 289 så det kan man inte lita på.alla delar går att skifta i motorn så vevaxel märkningen är en av de säkra sätten att förvissa sig om vad man har.det andra är att ta av toppen och mäta slaglängden, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted June 25, 2012 Report Share Posted June 25, 2012 OK, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted July 7, 2012 Report Share Posted July 7, 2012 Hej!289 och 302 är ju samma block, det enda som skiljer (i stort) är ju vevaxeln. Föratt ge större volym. D.v.s. Veven har större diameter och gör att kolvarna befinnersej i ett lägre läge i botten och i ett högre läge i toppen. Eller? Är jag ute och cyklar?Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.