Jump to content

Hur skiljer man en 289:a från en 302:a.


Anders Bild

Recommended Posts

Hej,

finns det någon klurig person som kan tipsa ang. rubricerat ärende. Jag är med på att det bara är att mäta slaglängden men skulle vilja reda ut skillnaden utan att plocka bort en topp eller oljetråget. Enligt gjutkoden kan det vara både 302 och 289. C80E-6015-A.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

skulle kunna funka med datumkoden. Då behöver du bara ta bort startmotorn alternativs koden som vi snackade om på den lilla klacken framför vänster topp...

289 från 67 med C8OE-nummer skall bara ha datum från modellåret 1967 - dvs 6Hxx till 7Gxx eller möjligen 7Hxx (några dagar in på Augusti månad). 302orna har datumkoder från sena 7H eller senare...

289or från 68 har C6AE- eller C8AE.

Källa: Bob Mannel "Mustang & Ford small block V8" appendix E2.

/Classe

ps båda har sannolikt "302" gjutning i lyftargalleriet ds

pps Pers metod måse förstås användas för att veta om det ÄR en 302 (eftersom slaglängden ger cylindervolymen) dds.

Ändrade %s av %s (%s)
pps.
Link to comment
Share on other sites

Hej Claes, på klacken vid vänster topp står endast E13K, ovanför starten C80E-6015-A samt 9E1 eller9 EI. Jag får riva tråget för att säkerställa slaglängden helt enkelt eftersom jag inte är ägare av en endoskopiutrustning:-)

Link to comment
Share on other sites

99,99% säkert en 302...

jag hittade inte mailet du skickade med dessa data, men minns att det var ngt skumt med det ena datumet - årtalet saknas...och som Bosse säger, Maj 1969, då är det nog en 302.

Behöver du veta slaglängden till ngt speciellt?

//Classe

Link to comment
Share on other sites

När jag tog av luftfiltret på min 66:a cab, så stod det ingjutet 289 i det 'blå' gjutgodset bredvid förgasaren.

Räcker inte detta för att veta att det sitter en 289 i min bil?

Link to comment
Share on other sites

insuget passar både 302 och 289 så det kan man inte lita på.

alla delar går att skifta i motorn så vevaxel märkningen är en av de säkra sätten att förvissa sig om vad man har.

det andra är att ta av toppen och mäta slaglängden,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

289 och 302 är ju samma block, det enda som skiljer (i stort) är ju vevaxeln. För

att ge större volym. D.v.s. Veven har större diameter och gör att kolvarna befinner

sej i ett lägre läge i botten och i ett högre läge i toppen. Eller? Är jag ute och cyklar?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...