Jump to content

Featured Replies

comment_116939

skulle kunna funka med datumkoden. Då behöver du bara ta bort startmotorn alternativs koden som vi snackade om på den lilla klacken framför vänster topp...

289 från 67 med C8OE-nummer skall bara ha datum från modellåret 1967 - dvs 6Hxx till 7Gxx eller möjligen 7Hxx (några dagar in på Augusti månad). 302orna har datumkoder från sena 7H eller senare...

289or från 68 har C6AE- eller C8AE.

Källa: Bob Mannel "Mustang & Ford small block V8" appendix E2.

/Classe

ps båda har sannolikt "302" gjutning i lyftargalleriet ds

pps Pers metod måse förstås användas för att veta om det ÄR en 302 (eftersom slaglängden ger cylindervolymen) dds.

Ändrade %s av %s (%s)
pps.

comment_116992

99,99% säkert en 302...

jag hittade inte mailet du skickade med dessa data, men minns att det var ngt skumt med det ena datumet - årtalet saknas...och som Bosse säger, Maj 1969, då är det nog en 302.

Behöver du veta slaglängden till ngt speciellt?

//Classe

comment_117024

insuget passar både 302 och 289 så det kan man inte lita på.

alla delar går att skifta i motorn så vevaxel märkningen är en av de säkra sätten att förvissa sig om vad man har.

det andra är att ta av toppen och mäta slaglängden,

  • 2 weeks later...
comment_117702

Hej!

289 och 302 är ju samma block, det enda som skiljer (i stort) är ju vevaxeln. För

att ge större volym. D.v.s. Veven har större diameter och gör att kolvarna befinner

sej i ett lägre läge i botten och i ett högre läge i toppen. Eller? Är jag ute och cyklar?

Mvh.

P-O

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...