Sprintstar July 1, 2012 Report July 1, 2012 Tänkte kolla om det är nån som vet och kan berätta vad man köper och vad man gör så att jag slipper köpa/göra fel.Jag skulle vilja att min Mustang blev lika låg som den röda 69:an på bilden. Vilka fjädrar köper man? Och var köper man dem. I Sverige eller USA? Min är Shelbysänkt fram, men det räcker uppenbarligen inte. Ska man kapa eller köpa fjädrar?Bak finns det bladfjädrar med olika infästning och med olika många fjäderblad. Sänkningsblock? Hade det gällt att sänka en gammal bubbla hade jag inte behövt fråga, men när det gäller jänkare är jag nybörjare.Mvh Jerry Citera
Per Berglund July 1, 2012 Report July 1, 2012 (redigerad) Den sänkningen är för låg och kan inte tänka mig att det knappt ens går att köraJag har gjort liknande sänkningen men aningen högre750lbs 1'' sänkta sprialfjädrar fram5-blads Reversed Eye bakDetta "ser" bra ut men jag avråder!Blir obekvämt och det slår igenom bak om det sitter folk i!Klicka på bild för större....Nu har jag 620lbs 1'' sänkta spiralfjädrar fram 4.5 blads Mid EyeNu är jag nöjd med hur bilen går och fjädrarTyvärr hitta jag inte just nu en bild på "dagsformen" men det är marginellt högre än ovanP.S"Shelby Sänkning" är inte avsett för att sänka chassit...Den betyder att man sänker endast bärarmen för bättre geometriDet blir en gnutta sänkning på chassit och jag har har för mig det är ca 5mm Ändrade %s av %s (%s) Citera
Sprintstar July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Ok. Ja, man vill ju såklart kunna använda bilen till nåt mer än att titta på. Var har du köpt prylarna du använder?Din ser riktigt bra ut föresten! Citera
JanneJ July 1, 2012 Report July 1, 2012 Jag har också provat att sänka bilen för mycket... dels tar underredet i på varenda infart-kantsten-vägbula vilket blir otroligt irriterande, dels blir väghållningen som redan från början inte är lysande ännu sämre. Ha som riktmärke att de främre undre bärarmarna ska vara parallella med marken, då har du en bra höjd. Sedan kan baken få vara någon centimeter högre, det passar bra vid körning i lite högre hastigheter då nosen gärna reser sig lite ( det blir bättre om du har spoiler fram, då reser den inte sig så mycket).Tänk också på stötdämparna, sätter du dit hårdare fjädrar tycker jag det krav på bättre stötdämpare. Stötdämparen anser jag vara den komponent som mest påverkar väghållningen.Så här står min bil i höjd just nu: Citera
Sprintstar July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Finns det nån som säljer bladfjädrar och spiralfjädrar i Sverige eller Europa? Frakten blir nog ganska dyr pga vikten om man köper från USA + tull och moms som man bara slipper om man har tur. Är det nån som provat Jetcarrier? Man får då en adress i USA som prylarna skickas till sen skickas de relativt billigt till Sverige om jag förstått det hela rätt. Citera
Jonasm July 1, 2012 Report July 1, 2012 Annars kan du åka med luftfjädring. Inte så bra om du ska åka bana eller så. Men ska du "bara" glida runt med Mussen så funkar de.http://www.gotrading.se/default.asp?page=products&upage=u3Ner med bilen på backen när du parkar eller cruisar. Och upp med hon vid snabbare åkning. Citera
Sprintstar July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Jag har funderat på det också. Jag är lite osäker på hur den blir att köra. Även fast jag inte har några stcc- eller dragrace-ambitionervill man ju att den ska ha hyffsad väghållning.Annars kan du åka med luftfjädring. Inte så bra om du ska åka bana eller så. Men ska du "bara" glida runt med Mussen så funkar de.http://www.gotrading.se/default.asp?page=products&upage=u3Ner med bilen på backen när du parkar eller cruisar. Och upp med hon vid snabbare åkning. Citera
Per Berglund July 1, 2012 Report July 1, 2012 Finns det nån som säljer bladfjädrar och spiralfjädrar i Sverige eller Europa? Frakten blir nog ganska dyr pga vikten om man köper från USA + tull och moms som man bara slipper om man har tur. Är det nån som provat Jetcarrier? Man får då en adress i USA som prylarna skickas till sen skickas de relativt billigt till Sverige om jag förstått det hela rätt.Skit i frakten det är inget problem. Har beställt hela satser flertal gånger och det är inte så farligt.Mustangsplus har en bra sats.Rubb och stubb är med i dettahttp://www.mustangsplus.com/xcart/1965-1973-Super-Starter-Kit.html Citera
Sprintstar July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Det var ett kit som innehåller allt verkligen. Det här med 4-, 4,5- eller 5-blad. Är det bara för att jag ska bli förvirrad det finns olika? Nejdå, jag misstänker att det har med hårdheten att göra. Reverse-eye 5-blad. Är det nåt för mig som bara ska åka lugnt? Eller blir de för hårda? Citera
Per Berglund July 1, 2012 Report July 1, 2012 (redigerad) Bladfjädrarna är ingen direkt fara ta de hårdaste 5-blads om man vill.Jag tycker inte de känns direkt hårt.Även om du väljer de som sänker mest (Reversed) så går det höja igen med att tillverka nya bakre fästen.Inte optimalt då man samtidigt försämrar stabiliteten.Det man märker med 5-blads är att bakaxel blir mer orolig vid ojämt underlag.Så vet du att du kommer åka rätt mycket på ojämn väg så undvik 5-blads4.5-blads upplever jag bekvämare med de är ändå stabila.Jag antar 5-blads inte har lika mycket fjäderväg som 4.5 bladsDet är spiralfjädrarna fram som är svårast få till det!För få någorlunda komfort välj absolut INTE 750 lbs fjädrarna utan max 620lbsDessa redan kortade fjädrar kan man inte i efterhand kapa mer om man vill.Då går de inte montera igen eftersom de blir för korta.Vill man hålla på korta fjädrar så ska man köpa original typ och kapa ifrån. Mercedes går att kapa till har jag för migTänk också på att de hårdare spiralfjädrarna går hårt åt fjädertornen och fjäderfäste.Allt bör vara nytt.Tips är att kolla fjädertornens infästning emot ramen...De har nämligen tendens att spricka.Typ 50% av de jag tittat på har sprickor. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Sprintstar July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Du skrev att din slog igenom då nån satt i baksätet. Vart tog det i då? Jag är inte främmande för att modda för att det ska funka, omdet inte innebär allt för mkt jobb förstås. Bladfjädrarna är ingen direkt fara ta de hårdaste 5-blads om man vill.Jag tycker inte de känns direkt hårt.Även om du väljer de som sänker mest (Reversed) så går det höja igen med att tillverka nya bakre fästen.Inte optimalt då man samtidigt försämrar stabiliteten.Det man märker med 5-blads är att bakaxel blir mer orolig vid ojämt underlag.Så vet du att du kommer åka rätt mycket på ojämn väg så undvik 5-blads4.5-blads upplever jag bekvämare med de är ändå stabila.Jag antar 5-blads inte har lika mycket fjäderväg som 4.5 bladsDet är spiralfjädrarna fram som är svårast få till det!För få någorlunda komfort välj absolut INTE 720lbs fjädrarna utan max 620lbsDessa redan kortade fjädrar kan man inte i efterhand kapa mer om man vill.Då går de inte montera igen eftersom de blir för korta.Vill man hålla på korta fjädrar så ska man köpa original typ och kapa ifrån. Mercedes går att kapa till har jag för migTänk också på att de hårdare spiralfjädrarna går hårt åt fjädertornen och fjäderfäste.Allt bör vara nytt.Tips är att kolla fjädertornens infästning emot ramen...De har nämligen tendens att spricka.Typ 50% av de jag tittat på har sprickor. Citera
Per Berglund July 1, 2012 Report July 1, 2012 Du skrev att din slog igenom då nån satt i baksätet. Vart tog det i då? Jag är inte främmande för att modda för att det ska funka, omdet inte innebär allt för mkt jobb förstås.Däcken tog i hjulhusen i gupp.Beror ju mycket på diametern på däcket och jag har större än original.Hjulhusen är inget man gör om bara så där. Bättre då leva med att det slår igenomFörresten ingen vill ju hellre åka bak i en Mustang. Citera
Anders Lindström July 1, 2012 Report July 1, 2012 Den sänkningen är för låg och kan inte tänka mig att det knappt ens går att köraJag har gjort liknande sänkningen men aningen högre720lbs 1'' sänkta sprialfjädrar fram5-blads Reversed Eye bakDetta "ser" bra ut men jag avråder!Blir obekvämt och det slår igenom bak om det sitter folk i!Klicka på bild för större....[ATTACH=CONFIG]20525[/ATTACH]Nu har jag 620lbs 1'' sänkta spiralfjädrar fram 4.5 blads Mid EyeNu är jag nöjd med hur bilen går och fjädrarTyvärr hitta jag inte just nu en bild på "dagsformen" men det är marginellt högre än ovanP.S"Shelby Sänkning" är inte avsett för att sänka chassit...Den betyder att man sänker endast bärarmen för bättre geometriDet blir en gnutta sänkning på chassit och jag har har för mig det är ca 5mmOtroligt snygg bil Per !!! Citera
Anders Lindström July 1, 2012 Report July 1, 2012 Jag har också provat att sänka bilen för mycket... dels tar underredet i på varenda infart-kantsten-vägbula vilket blir otroligt irriterande, dels blir väghållningen som redan från början inte är lysande ännu sämre. Ha som riktmärke att de främre undre bärarmarna ska vara parallella med marken, då har du en bra höjd. Sedan kan baken få vara någon centimeter högre, det passar bra vid körning i lite högre hastigheter då nosen gärna reser sig lite ( det blir bättre om du har spoiler fram, då reser den inte sig så mycket).Tänk också på stötdämparna, sätter du dit hårdare fjädrar tycker jag det krav på bättre stötdämpare. Stötdämparen anser jag vara den komponent som mest påverkar väghållningen.Så här står min bil i höjd just nu:Janne!! Jag har sett fronten som avatar många ggr men wow vilken Musse så här i helbild . . Citera
Sprintstar July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Snygg bil!Hur är den sänkt? Den ser ut att vara ungefär i samma höjd som Pers på bilden. Citera
JanneJ July 1, 2012 Report July 1, 2012 Snygg bil!Hur är den sänkt? Den ser ut att vara ungefär i samma höjd som Pers på bilden.Fjädrar med 18 mm tråd fram, kapade till rätt höjd och med en hårdhet på 850 lbs/in ( ja, det funkar utmärkt med rätt inställning på stötdämparna)ShelbysänktKullagrade fjädersätenHårdare bussningar i casterstagen.Nya originalfjädrar 4-blad bak, polybussningar i bakre hänket.Panhardstag bak.Momentstag.Ställbara konidämpare runtom.1" krängningshämmare fram, 19 mm bak.KuggstångsstyrningSubframe connectors.Ruskigt rolig att köra.... Citera
Sprintstar July 2, 2012 Author Report July 2, 2012 Hoppsan! Det var inte lite. Har du provat ut det genom flera år eller gjorde du rätt från början? Fjädrar med 18 mm tråd fram, kapade till rätt höjd och med en hårdhet på 850 lbs/in ( ja, det funkar utmärkt med rätt inställning på stötdämparna)ShelbysänktKullagrade fjädersätenHårdare bussningar i casterstagen.Nya originalfjädrar 4-blad bak, polybussningar i bakre hänket.Panhardstag bak.Momentstag.Ställbara konidämpare runtom.1" krängningshämmare fram, 19 mm bak.KuggstångsstyrningSubframe connectors.Ruskigt rolig att köra.... Citera
JanneJ July 2, 2012 Report July 2, 2012 Hoppsan! Det var inte lite. Har du provat ut det genom flera år eller gjorde du rätt från början?Det har varit en utveckling under flera år, tror inte det är färdigt än om jag ska vara ärlig. Citera
Sprintstar July 2, 2012 Author Report July 2, 2012 Det vore kanske kul med väghållning också. Om jag förstått det hela rätt var väl 302 Boss:en den enda Mustangen som hade nåt som kallas väghållning från början. Vad var gjort åt den? Men, sänker man en sån så kanske man sabbar väghållningen på den med. Citera
Anders Lindström July 2, 2012 Report July 2, 2012 Det har varit en utveckling under flera år, tror inte det är färdigt än om jag ska vara ärlig.Det är väl som nån vis person sa: Det är resan som är målet Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.