Jump to content

Sänka 70:a Mach1


Sprintstar

Recommended Posts

Tänkte kolla om det är nån som vet och kan berätta vad man köper och vad man gör så att jag slipper köpa/göra fel.

Jag skulle vilja att min Mustang blev lika låg som den röda 69:an på bilden.

Vilka fjädrar köper man? Och var köper man dem. I Sverige eller USA?

Min är Shelbysänkt fram, men det räcker uppenbarligen inte. Ska man kapa eller köpa fjädrar?

Bak finns det bladfjädrar med olika infästning och med olika många fjäderblad. Sänkningsblock?

Hade det gällt att sänka en gammal bubbla hade jag inte behövt fråga, men när det gäller jänkare är jag nybörjare.

Mvh Jerry

post-6295-144839198202_thumb.jpg

post-6295-144839198195_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Den sänkningen är för låg och kan inte tänka mig att det knappt ens går att köra

Jag har gjort liknande sänkningen men aningen högre

750lbs 1'' sänkta sprialfjädrar fram

5-blads Reversed Eye bak

Detta "ser" bra ut men jag avråder!

Blir obekvämt och det slår igenom bak om det sitter folk i!

Klicka på bild för större....

post-2532-144839198217_thumb.jpg

Nu har jag

620lbs 1'' sänkta spiralfjädrar fram

4.5 blads Mid Eye

Nu är jag nöjd med hur bilen går och fjädrar

Tyvärr hitta jag inte just nu en bild på "dagsformen" men det är marginellt högre än ovan

P.S

"Shelby Sänkning" är inte avsett för att sänka chassit...Den betyder att man sänker endast bärarmen för bättre geometri

Det blir en gnutta sänkning på chassit och jag har har för mig det är ca 5mm

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har också provat att sänka bilen för mycket... dels tar underredet i på varenda infart-kantsten-vägbula vilket blir otroligt irriterande, dels blir väghållningen som redan från början inte är lysande ännu sämre.

Ha som riktmärke att de främre undre bärarmarna ska vara parallella med marken, då har du en bra höjd. Sedan kan baken få vara någon centimeter högre, det passar bra vid körning i lite högre hastigheter då nosen gärna reser sig lite ( det blir bättre om du har spoiler fram, då reser den inte sig så mycket).

Tänk också på stötdämparna, sätter du dit hårdare fjädrar tycker jag det krav på bättre stötdämpare. Stötdämparen anser jag vara den komponent som mest påverkar väghållningen.

Så här står min bil i höjd just nu:

Musse2012-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån som säljer bladfjädrar och spiralfjädrar i Sverige eller Europa? Frakten blir nog ganska dyr pga vikten om man köper från USA + tull och moms som man bara slipper om man har tur.

Är det nån som provat Jetcarrier? Man får då en adress i USA som prylarna skickas till sen skickas de relativt billigt till Sverige om jag förstått det hela rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på det också. Jag är lite osäker på hur den blir att köra. Även fast jag inte har några stcc- eller dragrace-ambitioner

vill man ju att den ska ha hyffsad väghållning.

Annars kan du åka med luftfjädring. Inte så bra om du ska åka bana eller så. Men ska du "bara" glida runt med Mussen så funkar de.

http://www.gotrading.se/default.asp?page=products&upage=u3

Ner med bilen på backen när du parkar eller cruisar. Och upp med hon vid snabbare åkning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån som säljer bladfjädrar och spiralfjädrar i Sverige eller Europa? Frakten blir nog ganska dyr pga vikten om man köper från USA + tull och moms som man bara slipper om man har tur.

Är det nån som provat Jetcarrier? Man får då en adress i USA som prylarna skickas till sen skickas de relativt billigt till Sverige om jag förstått det hela rätt.

Skit i frakten det är inget problem. Har beställt hela satser flertal gånger och det är inte så farligt.

Mustangsplus har en bra sats.

Rubb och stubb är med i detta

http://www.mustangsplus.com/xcart/1965-1973-Super-Starter-Kit.html

Link to comment
Share on other sites

Det var ett kit som innehåller allt verkligen.

Det här med 4-, 4,5- eller 5-blad. Är det bara för att jag ska bli förvirrad det finns olika? Nejdå, jag misstänker att det har med hårdheten att göra. Reverse-eye 5-blad. Är det nåt för mig som bara ska åka lugnt? Eller blir de för hårda?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bladfjädrarna är ingen direkt fara ta de hårdaste 5-blads om man vill.

Jag tycker inte de känns direkt hårt.

Även om du väljer de som sänker mest (Reversed) så går det höja igen med att tillverka nya bakre fästen.

Inte optimalt då man samtidigt försämrar stabiliteten.

Det man märker med 5-blads är att bakaxel blir mer orolig vid ojämt underlag.

Så vet du att du kommer åka rätt mycket på ojämn väg så undvik 5-blads

4.5-blads upplever jag bekvämare med de är ändå stabila.

Jag antar 5-blads inte har lika mycket fjäderväg som 4.5 blads

Det är spiralfjädrarna fram som är svårast få till det!

För få någorlunda komfort välj absolut INTE 750 lbs fjädrarna utan max 620lbs

Dessa redan kortade fjädrar kan man inte i efterhand kapa mer om man vill.

Då går de inte montera igen eftersom de blir för korta.

Vill man hålla på korta fjädrar så ska man köpa original typ och kapa ifrån. Mercedes går att kapa till har jag för mig

Tänk också på att de hårdare spiralfjädrarna går hårt åt fjädertornen och fjäderfäste.

Allt bör vara nytt.

Tips är att kolla fjädertornens infästning emot ramen...De har nämligen tendens att spricka.

Typ 50% av de jag tittat på har sprickor.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Du skrev att din slog igenom då nån satt i baksätet. Vart tog det i då? Jag är inte främmande för att modda för att det ska funka, om

det inte innebär allt för mkt jobb förstås.

Bladfjädrarna är ingen direkt fara ta de hårdaste 5-blads om man vill.

Jag tycker inte de känns direkt hårt.

Även om du väljer de som sänker mest (Reversed) så går det höja igen med att tillverka nya bakre fästen.

Inte optimalt då man samtidigt försämrar stabiliteten.

Det man märker med 5-blads är att bakaxel blir mer orolig vid ojämt underlag.

Så vet du att du kommer åka rätt mycket på ojämn väg så undvik 5-blads

4.5-blads upplever jag bekvämare med de är ändå stabila.

Jag antar 5-blads inte har lika mycket fjäderväg som 4.5 blads

Det är spiralfjädrarna fram som är svårast få till det!

För få någorlunda komfort välj absolut INTE 720lbs fjädrarna utan max 620lbs

Dessa redan kortade fjädrar kan man inte i efterhand kapa mer om man vill.

Då går de inte montera igen eftersom de blir för korta.

Vill man hålla på korta fjädrar så ska man köpa original typ och kapa ifrån. Mercedes går att kapa till har jag för mig

Tänk också på att de hårdare spiralfjädrarna går hårt åt fjädertornen och fjäderfäste.

Allt bör vara nytt.

Tips är att kolla fjädertornens infästning emot ramen...De har nämligen tendens att spricka.

Typ 50% av de jag tittat på har sprickor.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev att din slog igenom då nån satt i baksätet. Vart tog det i då? Jag är inte främmande för att modda för att det ska funka, om

det inte innebär allt för mkt jobb förstås.

Däcken tog i hjulhusen i gupp.

Beror ju mycket på diametern på däcket och jag har större än original.

Hjulhusen är inget man gör om bara så där. Bättre då leva med att det slår igenom

Förresten ingen vill ju hellre åka bak i en Mustang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Den sänkningen är för låg och kan inte tänka mig att det knappt ens går att köra

Jag har gjort liknande sänkningen men aningen högre

720lbs 1'' sänkta sprialfjädrar fram

5-blads Reversed Eye bak

Detta "ser" bra ut men jag avråder!

Blir obekvämt och det slår igenom bak om det sitter folk i!

Klicka på bild för större....

[ATTACH=CONFIG]20525[/ATTACH]

Nu har jag

620lbs 1'' sänkta spiralfjädrar fram

4.5 blads Mid Eye

Nu är jag nöjd med hur bilen går och fjädrar

Tyvärr hitta jag inte just nu en bild på "dagsformen" men det är marginellt högre än ovan

P.S

"Shelby Sänkning" är inte avsett för att sänka chassit...Den betyder att man sänker endast bärarmen för bättre geometri

Det blir en gnutta sänkning på chassit och jag har har för mig det är ca 5mm

Otroligt snygg bil Per !!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har också provat att sänka bilen för mycket... dels tar underredet i på varenda infart-kantsten-vägbula vilket blir otroligt irriterande, dels blir väghållningen som redan från början inte är lysande ännu sämre.

Ha som riktmärke att de främre undre bärarmarna ska vara parallella med marken, då har du en bra höjd. Sedan kan baken få vara någon centimeter högre, det passar bra vid körning i lite högre hastigheter då nosen gärna reser sig lite ( det blir bättre om du har spoiler fram, då reser den inte sig så mycket).

Tänk också på stötdämparna, sätter du dit hårdare fjädrar tycker jag det krav på bättre stötdämpare. Stötdämparen anser jag vara den komponent som mest påverkar väghållningen.

Så här står min bil i höjd just nu:

Musse2012-1.jpg

Janne!! Jag har sett fronten som avatar många ggr men wow vilken Musse så här i helbild :thumbup:.

.

Link to comment
Share on other sites

Snygg bil!

Hur är den sänkt? Den ser ut att vara ungefär i samma höjd som Pers på bilden.

Fjädrar med 18 mm tråd fram, kapade till rätt höjd och med en hårdhet på 850 lbs/in ( ja, det funkar utmärkt med rätt inställning på stötdämparna)

Shelbysänkt

Kullagrade fjädersäten

Hårdare bussningar i casterstagen.

Nya originalfjädrar 4-blad bak, polybussningar i bakre hänket.

Panhardstag bak.

Momentstag.

Ställbara konidämpare runtom.

1" krängningshämmare fram, 19 mm bak.

Kuggstångsstyrning

Subframe connectors.

Ruskigt rolig att köra....:)

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan! Det var inte lite. Har du provat ut det genom flera år eller gjorde du rätt från början?

Fjädrar med 18 mm tråd fram, kapade till rätt höjd och med en hårdhet på 850 lbs/in ( ja, det funkar utmärkt med rätt inställning på stötdämparna)

Shelbysänkt

Kullagrade fjädersäten

Hårdare bussningar i casterstagen.

Nya originalfjädrar 4-blad bak, polybussningar i bakre hänket.

Panhardstag bak.

Momentstag.

Ställbara konidämpare runtom.

1" krängningshämmare fram, 19 mm bak.

Kuggstångsstyrning

Subframe connectors.

Ruskigt rolig att köra....:)

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan! Det var inte lite. Har du provat ut det genom flera år eller gjorde du rätt från början?

Det har varit en utveckling under flera år, tror inte det är färdigt än om jag ska vara ärlig.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kanske kul med väghållning också. Om jag förstått det hela rätt var väl 302 Boss:en den enda Mustangen som hade nåt som kallas väghållning från början. Vad var gjort åt den? Men, sänker man en sån så kanske man sabbar väghållningen på den med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...