Jump to content

Funderingar kring bestyckning Edelbrock?


Macke

Recommended Posts

Som ni kanske sett i min andra tråd går inte min bil riktigt hundra på full gas, har plockat i sär gasaren i dag (800 EPS), justerat in flottörnivåerna ( som inte var inom spec) och den var uppbestyckad ett steg på primär och sekundär munstycke. Primärsidan kommer jag att lämna som den är då den svarar bra och går mkt fin förutom på full gas.

På full gas ryker den och har flatspots kring 4700 o 5100 rpm, har tänk gå ner två steg, dvs till ett under std .101 munstycket. Känner dock en viss osäkerhet, men om den ryker och har sig nu känns ett steg (4%) som lite lite?

Synpunkter och tips mottages gärna och snabbt!!!

Link to comment
Share on other sites

Jo det vore ju ekonomisk... Två munstycken är ju inte gratis direkt! :)

Nä den går mkt fint med rapp respons så en mindre gasare blir det inte, undrar bara över bestyckning från någon med erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

I all välmening så säger jag att frågan är omöjlig att besvara via ett forum på internet. Varje motor som är trimmad är en individ och för att få ut max rekommenderar jag en körning på rullande landsväg med någon som har munstycken och kan justera en Edelbrock.

Link to comment
Share on other sites

Hm, tänkte mer att om den går så fett att den ryker så borde rimligtvis ett steg ner vara för lite. Ville bara kolla av om någon med erfarenhet av edelbrock kunde tänkas ha en åsikt om det, sen vet jag att en bromsning naturligtvis är det bästa, har hållit på att mixtra med motorer i 20 år så viss erfarenhet finns, har dock aldrig mixtrat med en edelbrocks bestyckning förut så är bara nyfiken på hur känsliga dom är, är ju alltid skönt att hamna något så när rätt direkt :)

Link to comment
Share on other sites

Har kollat lite på bestycknings tabellen, har +12% på både power o Cruise mode, fett Cruise mode känns ok då den går riktigt fint utan att sura och svarar bra, gå ner en storlek på munstycke ger -4% på nuvarande bestyckning så det blir det.

På sec är den +4% mot standard bestyckning så köper nog två storlekar mindre där till att börja med dvs 12% på wot. Hoppas det bli bra så, jag kommer då att hamna +4% på wot mot grundbestyckningen enligt tabellen om jag förstått rätt, men med ett fetare delgas läge som jag tycker känns tryggt mot spikning som open chamber är kända för.

Om någon har några synpunkter på mitt resonemang så dela gärna med er, har som sagt ingen erfarenhet av ombestyckning av edelbrockar sen tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med mhdin, varför så stor förgasare. Varvar du mycket?

Edelbrock 600cfm åker jag med och har inga flatspot vid fullt gaspådrag från tomgång.

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Hade en carter 625 från början men hade problem med att den ville baktända, lånade 800an skruvade dit den och bilen gick bättre hela vägen så då fick den sitta kvar.

Har nu bytt ventiler/fjädrar/vippor och satt i nya kolvar då jag renoverat topparna och vågar varva lite mer, märker att bilen fortfarande inte vill riktigt och ryker fortfarande så därför ska jag bestycka ner den, funkar bra att glida med, kan trycka full gas/halv gas i vilket läge som helst utan tvekningar, bara det attden vill ryka/inte dra riktigt uppåt 5000.

Kollade över gasaren i går som jag skrev tidigare och den är uppbestyckad 16% på wot om jag inte missat något i manualen. Startade tråden innan jag läst på riktigt i manualen men känner mig rätt säker på att det kommer vara åt helt rätt håll med en bestyckning på wot närmare original.

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter är för stora cfm = flatspot. Om man kollar tabell vad en förgasare klarar, så är 600cfm förgasare bra upp till 6000rpm på motorer upp till 360cu/in.

Din förgasare passar bra till motorer 440/460cu/in enligt samma tabell.

Du får högre hastighet på luften genom förgasar halsarna på en 600cfm eftersom dom är mindre än på din 800

Link to comment
Share on other sites

75kr paret för munstycken och 135kr för en packningssats, allt är inte svindyrt! :)

Jo jag vet att gasaren är lite stor men har inga lågvars problem där det borde märkas mest, är ju som sagt bara på full gas och i slutet av registret den går lite svajigt, tror det kommer bli bra med lite lägre bestyckning på wot, hamnar nu rätt nära grundbestyckningen (+4%) så då ska det nog bli bra!

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag höll på och bestyckade om min edelbrock 500 som sitter på en 289 med div. Trimdelar. Resonerade ungefär som du och utgick också från att gå fetare än original och tyckte att den gick bättre och bättre. Lånade en lambdamätare av en kompis och det visade sig att jag fick gå

Från +12% till -8% (både primär och sekundär) i förhållande till handboken. Vart ett helt annan motor som drar över hela registret. Hör med vänner och bekanta, kanske är det någon som sitter på en lambdamätare. Men mitt tips är att prova att magra ut ordentligt och utgå ifrån det istället för att börja fett.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset, köpte den begad och kollade aldrig upp den, är uppbestyckad 12 Cruise/power mode plus 4% på sekundär, dvs 16% på wot... Kommer att börja nu med ca 2-3% på wot och ca 4-6% på Cruise, svartrök din bil innan du gick neråt? Det vore intressant att veta då kan man få någon slags referens iaf på hur många % ner som behövs från ett sånt läge?!

Link to comment
Share on other sites

Låter bekant:)

Ska hämta munstycken och packning i morgon så hoppas jag hinner testköra innan jag drar till Piteå på torsdagsmorgonen, är dock svårt att hinna nått när man är hemmapappa med en 1 och en 4 åring...

Tack för dit inlägg, precis som jag misstänkte men skönt att få bekräftat av någon med samma symptom!

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag höll på och bestyckade om min edelbrock 500 som sitter på en 289 med div. Trimdelar. Resonerade ungefär som du och utgick också från att gå fetare än original och tyckte att den gick bättre och bättre. Lånade en lambdamätare av en kompis och det visade sig att jag fick gå

Från +12% till -8% (både primär och sekundär) i förhållande till handboken. Vart ett helt annan motor som drar över hela registret. Hör med vänner och bekanta, kanske är det någon som sitter på en lambdamätare. Men mitt tips är att prova att magra ut ordentligt och utgå ifrån det istället för att börja fett.

Ahhh äntligen.

Precis det här har jag tjatat om i många trådar.

Dom går oftast för fett original och som sagt gör man en riktigt inställning så får man en helt annan motor.

För mycket bensin är verkligen ingen bra lösning om man vill ha effekt ur motor. Senare brukar man på riktiga vild djur till motorer överfetta dom på dom högsta varvtalen för att dom inte ska gå i bitar om dom får ge fullt. Speciellt under långa och hårda fulgaskörningar som marin motorer brukar få vara med om. Men resultatet blir oftast att dom inte ger fult. Utan man spar lite av toppeffekten i dom. För några år sen så ställde jag ner ett par marin motorer lite för att dom gått i bitar efter en lång full fullgaskörning och han som sålde dom inte ville att dom krascha en gång till under garanti tiden. Dom var senare inne på bänkning då dom ställde tillbaka dom och då visa det sig att en storlek större munstycken på sekundären samt en grad lägre tändning gav -80 hk på dessa motorer. Ja det var en parentes för vad det kan ge i skillnad på rätt och fel inställning.

Gratulerar till en betydligt roligare bil som dessutom är billigare att åka i än en som går för fett.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hm, skäms att säga det men bilen är inte provkörd än... Hoppas jag hinner åka lite i helgen och hoppas att min nya tändspole har kommit så att allt är ordning, är spänd av förväntan inför provkörningen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, jag skulle ju fixa lådan och h-pipan samtidigt men fick ju fel filter till lådan så det drog ut på tiden....

Hur som har jag kört några km ( från garaget och hem) och kickdown funkar, fick ett lite dovare ljud med h pipan men han inte riktigt testa ordentligt, drog dock till 5000 på kickdown utan att märka några flatspots, hade dock en liten tvekning när jag glider och tvärtrampar fullt, ökade acc pumpen ett steg så tror nig det ska lösa problemet. Är på semester i veckan så ska ut och testa mer när jag kommer hem.

Är som fullt upp med två barn, garage tiden blir lite lidande..,;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag skulle ju fixa lådan och h-pipan samtidigt men fick ju fel filter till lådan så det drog ut på tiden....

Hur som har jag kört några km ( från garaget och hem) och kickdown funkar, fick ett lite dovare ljud med h pipan men han inte riktigt testa ordentligt, drog dock till 5000 på kickdown utan att märka några flatspots, hade dock en liten tvekning när jag glider och tvärtrampar fullt, ökade acc pumpen ett steg så tror nig det ska lösa problemet. Är på semester i veckan så ska ut och testa mer när jag kommer hem.

Jag upplever att man får ha ganska stora munstycken till accpumpen på en Cleveland. I alla fall med en Holley 600. Märks direkt när man går ner på huvudmunstyckena.

Är som fullt upp med två barn, garage tiden blir lite lidande..,;)

Ja, en ettåring och en fyraåring tar sin tribut :-) Du får ställa av bilen i 10 år ... eller ? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit ute och testat lite...

Den drar nu jämt och fint genom växlarna till 5500+, känns dock att effekten trappar av vid dom varven vilket bör stämma bra med grejorna i motorn och den ryker mkt mindre, lite smogg bjuder den dock på fortfarande ;)

Har en liten flatspot om jag ligger på D och har ca 1000-1300 och stämplar fullt, har maxat accpumpen men det räckte inte, ska sätta i styvare "step up" fjädrar och det bör ju hjälpa, man måste dock provocera rätt hårt med gasen för att få fram det, räcker att dutta till lite först så märks det inte, inte heller om man har lite högre fart, typ 50-60.

Känner mig riktigt nöjd faktiskt, tur att man monterat tractionbars, är lätt nog ändå att man förivrar sig...

Link to comment
Share on other sites

Ja, lite finlir kvar men skönt att få den att dra hela vägen!

Tur jag har kvar desktop dyno grafen du fixade åt mig när jag byggde ihop den första gången, känns som att den kurvan stämmer bra mot det verkliga registret nu.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat lite på bestyckningstabellen blir det att byta nålar i stället, finns två alternativ, en nål som ger samma powermode som nu och samma cruisemode som innan nerbestyckningen då bilen gick bra på låga = ett säkert kort. Men sen finns det nålar som leenar ut toppen mer (hamnar på -6% wot mot std bestyckning) men ändå ger 12% på Cruise mode, måste nog köpa bägge uppsättningarna men blir nog att testa dom som leenar av lite mer på wot först....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bytt nålar och finjusterat lite på tändningen, nu känns det bra!

Orkar dock knappt dra runt motorn när den är varm av nån anledning, ska byta till en ny plus kabel då den blir riktigt varm och se om det hjälper, men så är det, man ska aldrig bli riktigt klar... ;)

Link to comment
Share on other sites

Bytt nålar och finjusterat lite på tändningen, nu känns det bra!

Orkar dock knappt dra runt motorn när den är varm av nån anledning, ska byta till en ny plus kabel då den blir riktigt varm och se om det hjälper, men så är det, man ska aldrig bli riktigt klar... ;)

Sant Macke. "det är resan som är målet..." :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...