Jump to content

Var o besiktigade igår...


KenHT68

Recommended Posts

Hej alla !

Var som sagt o besiktigade mussen igår, lite orolig för co-halten. (Den låg på gränsvärdet 4,5 förra gången)

Så innan avfärd så gjorde jag en inställning enl ett gammalt foruminlägg. Blandnings-skruvarna stod 5 resp 6

varv ut innan justering, står nu bägge på ca 3,5 varv ut från bottenläget. Co-halten hamnade på låga 0,4 !!!

Hur kan detta vara möjligt ? Har orenoverad originalförgasare (2100) , ingen E85 i tanken, bara 98 oktan +

blyersättning. För övrigt så gick det kanonbra (blankt papper), bara att åka i två år till.

Bilen är en 68:a, 289 2v om någon undrar.

MVH KenHT 68

Link to comment
Share on other sites

Inga konstigheter, du kan justera ner Co till 0.1 om du vill. Dock går bilen bäst när Co ligger mellan 1 och 2.5.

Skruvarna är ganska känsliga, så lite som 1/8 varv kan göra stor skillnad på Co-halten.

Jag börjar alltid med vacuummätare för att sedan finlira det sista med Co-mätaren.

Resulatet blir oftast en motor som går helt jämnt på tomgång, inte ens ett litet nysande, bara en jämn tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Jag hade nämligen 0,1 i CO-halt när jag besiktigade i våras och tycker motorn går lite oroligt på tomgång. Jag har dock inga mätare. Går det att ställa detta hyffsat bara genom att lyssna? Skall skruvarna ut eller in?

Link to comment
Share on other sites

Bara lyssna är inte lätt, du behöver minst en vacuummätare som kopplas in på någon anslutning på insuget.

Dra bägge skruvarna lätt i botten och skruva ut 2 varv.

Starta motorn och justera bägge lika mycket till du har det högsta värdet på vacuummätaren.

När du kommer nära toppvärdet justera mindre och mindre och försök att få mätarnålen att vara så stilla som möjligt.

När du skruvar ut blir tomgångsblandningen fetare.

Det här förutsätter att spjället är någorlunda rätt, om skruvarna upplevs som okänsliga kan du ha spjället öppet för mycket och förgasaren får då bränsle via de fasta munstyckena.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...