Jump to content

Kylare/kylning


AndreasL.

Recommended Posts

Tjena!

Är de någon som vet vilka som säljer nya kylare? Har en Mustang -67 med 289 cui.

Hade -67;orna fläkt-kåpa (fan shroud) original monterat? De sitter nämligen ingen på min. Blir skillnad i kylning stor med fläkt kåpan?

Tycker den kyler dåligt på tomgång när det är varmt ute så jag funderar på om kylet inte är i så bra skick längre. Provade att byta termostat (satt en Volvo termostat på 87 grader i förut ???) och bytte även kylarlocket till ett med 16 LBS tryck.

Funderar även på att när man kört med bilen, stannar och stänger av den så kommer det ett par droppar vatten från "skvaller-röret". När man drar iväg kraftigt och sen stannar till kommer det vatten från röret, fast då lite mer. Detta beror väl på att trycket i kylsystemet är så högt att kylarlocket släpper ut lite tryck o då följer lite vatten med ut, men varför är då trycket så högt ibland?

Några idèer? :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Prova med Hansen eller Tony's

(*viskar*båda tar svinmycket för kylare..säker 5000kr)

Prova byta lock först!

Dom brukar tappa stinget i tätningen och fjädern.

Den ska du byta iallafall om du köper ny kylare

Om det inte är tryck i systemet så kokar motorn snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Andreas

Tyvärr så kan det vara så att du har problem med någon toppackning eller spricka/por i topp eller block. Det går ut kompressionstryck i systemet. Dessa små gasbubblor gör också att man får stora problem vid just tomgång med att kylet inte räcker till. Vid vanlig körning ser det ut att fungera bra... en tid.

Du bör dock märka att det också försvinner mer vatten än det som kylarlocker spyr ut.

Jag har varit i denna situation flera ggr. Opel Kadett, Ford Granada V6... 2ggr :shock: och slutligen på min Cougar med Ford 351 Cleveland som hade ett taskigt utfört jobb på ett nytt ifräst ventilsäte.

Det kan också vara så enkelt att kylet inte är så bra och/eller att du inte har kåpa till fläkten (visar sig först som dålig kylning vid tomgång) Du får heller inte fylla upp mer vatten än strax ovanför "kylfenorna" i kylet vid kall motor. Nivån är då maxad vid varm motor. Har du för mycket vatten spyr han ur sig det när han blir varm. Den pyttsar ur sig mer efter att du stängt av eftersom det kommer en del eftervärme. Du kanske har uppmärksammat "svenssonbilar" där elfläkten startar efter att man stängt av motorn.

Fråga gärna mer, kylproblem har jag lagt mycket tid och tårar på :(

Link to comment
Share on other sites

Ok! Tack för svaren!

De verkar som om du hållit på en hel del Radioman...o då e det ju kanon att man kan fråga!

Jag har oxå funderat på om de kan va nån topplocks packning som är trasig. Bilen ryker inte vitt eller så...

Men när jag startar den första gången på morgonen så går den bara på 7 cyl. ibland (oftast tror jag) några sekunder, vilket jag tror e en topplockspackning som läcker och att det då blir kondens på tändstiftet.

Men hur kan man kolla upp vilken sida som toppackningen är trasig på?

Ser man detta genom ett komp. test? Oftast inte va?!

De är när det är varmt ute som kylet släpper ut lite kylvatten, annars inte. Jag tror inte kylaren är i bästa skicket heller, de nya e ju tyvärr svindyra...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det blir bra efter en rensköljning av motorn och nya element till din kylare.. den kan se helt ok ut utan att fungera särskilt bra. är de stopp i elementen på sidorna så får den inte tillräcklig kylning och då kokar den mer om du gasar mer...

Min var precis som din innan jag fick min kylare renoverad av gubben i Mantorp. Satte i ett modernare tätare element på mina gamla gavlar och lackade den och satte på ett nytt lock för totalt 3000:-

Ifall den tog komp til kylvattnet borde den ryka vitt... då borde nog stiftet på den cylindern va ganska rent.... samt om den tog komp så borde det trycka ut duktigt med vatten.. inte droppa.

OBS.. detta är lite spekulationer från min sida :roll::lol:

mvh lofa

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan meddela Andreas och andra att jag har problem igen.

Denna gång är det porer i en cylindervägg som drar vatten... :(

Det räckte inte med renoveringen jag gjorde i vintras (Ett topplock hade felaktigt ifräst nytt säte)

Trodde att det möjligtvis kunde räcka med de reparationer jag gjorde man ack ... :?

Bilen är nu uppe i 140 000 kr och har en motor som måste bytas...

Den uppförde sig på samma sätt som en maskin med misstänkt topplockspackning.

Bara så ni andra får fler input om vad som kan hända. :wink:

Kanske, kanske får jag till en annan motor till nästa säsong. Annars får man väl förvalta och vänta tills pengarna finns. ... Surt sa räven.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad säger man...f-n vad trist. Känns tröstlöst ibland när man lägger ner så mkt pengar så funkar det ändå inte.

Hur var symptomen med porerna i cylinder-väggen? mer än att den drog vatten, gick den "konstigt", kokade lätt?

Jag funderar på hur jag kan kolla upp o konstatera om någon av mina topplockspackningar är trasig?

Kylarn är inte i bästa skick direkt...så jag ska fixa nytt kylpaket först o främst

Link to comment
Share on other sites

Symptomen var:

Kokade lätt vid tomgångskörning.

Gick inte rent, på slutet drog det så mycket vatten att den knappt gick alls på den cylindern.

Trycker gärna ur sig vatten direkt efter stopp.

Det går INTE att testa med kompressionsprov. Jag hade HÖGRE värden på aktuell cylinder eftersom där var vatten som låg kvar.

Link to comment
Share on other sites

Trist!! :(

Jag lider med dig!

Jag vet exakt hur det känns när man plöjt en jävla massa pengar och iallafall stå på ruta 1 igen.

Samtidigt som det är trist för dig så är det ett bra exempel på varför man ska akta sig att göra för större renoveringar på äldre motorer.

Det är bara att bita ihop och börja på nått nytt fräsch!

Det känns kanske lättare när du ser min kvittopärm på enbart material för min kärra.

Inte vågat räkna allt men det är en bra bit över 300''

Link to comment
Share on other sites

300 000 :shock:

Per, lever du ensam utan familj ? Vet att hobbybilar "äter" pengar men detta var ändå att ta i.

Något "nytt frächt" är inte att tänka på. Får flytta över det bästa till ett annat bättre begagnat block. Har faktiskt ett eftersom jag köpte en motor för att få ett par nya topplock. En del nya delar, packningar mm. blir det ju förstås. Den kostnade är dryg för mig också. Huset suger efter underhåll mm.

Ett nytt shortblock går väl lös på en 40 000 :( ?

Mitt största problem är att garaget inte är modell större för V8 renoveringar. Bygger därför, just nu, ett kombinerat cykel/gräsklippar skjul i anslutning till garaget.

Kan man få ur en V8 med någon sorts flyttbar ställning med galge eller måste man ha talga i taket ? Tacksam för tips och erfarenheter. :)

Link to comment
Share on other sites

hehe! ;)

Nä inte alls här finns både familj och hund. :)

Slå ut det på 15år så blir det inte så mycket.

Ett färdigt komplett renoverat shortblock får du lätt för 25000 direkt från USA.

Glöm att du kommer kunna "plocka" ihop något från ett annat beg.block.

Det blir aldrig bra och kostnader drar alltid iväg på arbeten.

Dessutom hur kul är det om något skulle bli fel?!?

Alternativt är att du hittar en färdig beg. motor komplett här hemma som kan provas.

Då vet du att du har något som du kan jobba på.

Eller varför inte sälja allt du har med 351C och börja med motorer som är både mer ekonomiska och bättre?

Väldigt dyrt att jobba med 351C tyvärr och inga bra eftermarknads prylar i jämförelse med allt annat

Men det är klart att det blir kostsamt att gå över till annat även om du kan återanvända mycket ändå

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det kostar för dig Per :wink:

Jag gör alla arbeten själv och det jag gjort på min defekta motor är inte ogjort. Jag har själv handslipat ventiler och säten på de, faktiskt, fräscha 2V toppar som satt på den andra motorn jag köpte av en här på forumet.

Jag förbisåg dock porerna i den motor som nu sitter i. Det har någon gång skett ett haveri i problemcylindern nr.6, inte bara topplocket hade fått stryk alltså.

Körde dock ändå ca 60 mil i år med hjälp av produkten Barsleak i kylarvattnet. Kunde då konstatera att kam/kolv insug förgasarkombination var mycket lyckad. Jag har aldrig åkt något med mer kraft i tidigare. Jag jämför närmast med den värsta Saab 9 5 2.3 liters turbon som känns klart vekare än min "katt" i de varvtal där det skjuter på som mest. Alltså troligtvis 300 HP+. Saaben drog förstås mindre bensin :oops:

Jag har sett att det är splitt nya lyftare, ny kam, nya ramlager/vevstakslager och slipad vev i den defekta motorn. Skall bara kontrollera om det räcker med att hona loppen i mitt andra motorblock så att de passar med de bättre begagnade smidda TRW kolvarna att flytta över. De skall ju ha större spel än vanliga kolvar så det kanske kan gå. I annat fall får jag skaffa andra kolvar och borra det riktiga blocket. I de senare fallet får man ju se över kostnaden för borrning, kolvar mm. även om man gör montagejobbet själv, helt riktigt Per.

Men nog fan kan man väl sätta ihop en motor själv om man har en hel del bra delar i stället för att bara köpa färdigt :?: Det är ju det som är hobbyn. Har man gott ställt behöver man ju inte göra något förstås, mer än att tvätta och vaxa och det är ju den tråkiga biten, tycker jag i alla fall. :)

300 000 i delar över en 15 års period är i mesta laget, 1666 kr /månad :roll: En dyr hobby.... hrmm jag skall höra med familjen om vi kan sluta gå till frisören allihop och att dottern slutar med sina ridlektioner och att vi låter bli att laga skorstenen på huset några år till ... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Thomas, versalernas härskare :lol:

Ja det var ju från dig motorn med de fräscha topplocken kom från.

Angående fodret så måste väl motorn ur i alla fall och blocket lämnas bort ? Byta foder klarar jag inte själv. Kanske ändå ett alternativ eftersom jag vet skicket i övrigt på denna motor.

Blocket från dig finns det väl inte så mycket dokumentation på ? Varför plockades den motorn isär t.ex ? Var det bara för den där repan i ett av loppen du visade mig ? Jag har kryssmätt loppen och det skulle annars räcka med honing och standard dimension kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs en del maskinarbete för att kunna lägga i nytt lopp i blocket, och utan rätta maskiner kan man inte göra det själv.

Det blir att demontera motorn helt. Det behövs en ansats i nedre delen av loppet där fodret kommer att ligga emot, övre änden hålls på plats av toppen. Fodret har också pressad passform mot väggen.

Det gamla loppet körs upp till rätt diameter, sen pressas det nya fodret in, och till sist kör man upp den "nya" cylindern till rätt diameter för kolven i fråga, samt henar loppet för den typs kolvringar man kommer att använda.

Link to comment
Share on other sites

@ rtm

Det där med olika typer av honing (eller heter det hening ?) för olika sorters kolvringar skulle jag vilja veta mer om, intressant. Kan du Rtm eller har du länk till mer info ?

Har du själv jobbat med fräsar mm. på motorblock och dylikt ?

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat vad fodring kostar?

För 10år sedan skulle jag fodra en 351 men det kostade flera tusen för 1 foder

Minns inte exakt men det lönade sig att kasta bort blocket och leta upp en begagnad.

Link to comment
Share on other sites

FODRADE MITT 302 BLOCK FÖR DRYGT ETT ÅR SEDAN, KOSTADE DÅ FODER = 730:-

ARBETE = 1340:-

DETTA GJORT PÅ CUSTOM RACING ÖREBRO.

SEDAN HAR VI VÄL LITE RABATTER INOM KLUBBEN.

FÅR VÄL BÖRJA TÄNKA OSS FÖR NÄR DET GÄLLER ATT "KASTA" ALLA BLOCK SOM INTE ÄR FELFRIA,MYCKET GÅR ATT REPARERA.SNART FINNS DET INTE SÅ MYCKET CLEVELAND BLOCK MM ATT FÅ TAG PÅ.

EN DEL AV OSS KANSKE VILL HA ORGINAL MOTORN KVAR I BILEN.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer bra en kompis fodrade två cylindrar på en Winsor och det kostade ett par tusen.Men vad hjälpte det han var ungefär i samma situation som dej ,Radioman, skulle lusa med beg kolvar,ringar mm i ett annat block och vad händer jo två motoras på en sommar(KUL)som jag har sagt i tidigare innlägg det finns inte några genvägar om man ska ha en motor som fungerar och går att lita på.Det är bara fram med plånboken och göra det riktigt från början då fungerar motorn i många år utan problem.

Link to comment
Share on other sites

FODRADE MITT 302 BLOCK FÖR DRYGT ETT ÅR SEDAN, KOSTADE DÅ FODER = 730:-

ARBETE = 1340:-

DETTA GJORT PÅ CUSTOM RACING ÖREBRO.

SEDAN HAR VI VÄL LITE RABATTER INOM KLUBBEN.

FÅR VÄL BÖRJA TÄNKA OSS FÖR NÄR DET GÄLLER ATT "KASTA" ALLA BLOCK SOM INTE ÄR FELFRIA,MYCKET GÅR ATT REPARERA.SNART FINNS DET INTE SÅ MYCKET CLEVELAND BLOCK MM ATT FÅ TAG PÅ.

EN DEL AV OSS KANSKE VILL HA ORGINAL MOTORN KVAR I BILEN.

Drygt 2000 för 1 cylinder alltså.

Inte kastar jag ett felfri block heller!

Nu är det ju så att naturen kan man inte göra mycket åt eller hur.

Materialet vittrar sakta men säkert bort oavsett.

Brist på Clevlandblock är det inte. Det finns gott om dom ännu.

Det är ju Ford vi pratar om! :P

Link to comment
Share on other sites

VET INTE OM DET VERKLIGEN ÄR SÅ LÄTT ATT FÅ TAG PÅ CLEVELAND BLOCK!

HADE ANNONS PÅ EN HEL SÅDAN MOTOR,18 (JA JUST 18 ) PERSONER RINGDE SOM BARA VILLE HA TAG PÅ ETT BLOCK.

VET INTE HUR STORT JOBB DOM LAGT PÅ ATT SÖKA PÅ ANDRA HÅLL,ELLER OM DOM VILLE HA ETT BLOCK "GRATIS".

OCH SOM DU SA SÅ TAR JU NATUREN / TIDEN UT SIN RÄTT, ETT GOTT SKÄL TILL ATT ALLTID ANVÄNDA ROSTSKYDDSMEDEL / GLYKOL I SIN MOTOR.

Link to comment
Share on other sites

Jodå det finns mycket i USA men här hemma håller jag med om att det är svårare.

Att beställa därifrån är inge annorlunda än ringa än skrot här så där behöver man inte vara rädd.

Men jag kan förstå att det känns som en lite hög tröskel att beställa därifrån i tron om att kanske bli lurad.

Faktiskt så har jag själv blivit lurad på en 302 block hemma i Sverige så det är inget tryggare här.

Frakten från USA är hälften mot att fodra iallafall. :)

Glöm inte att Clevland tillverkades ända till mitten av 80-talet i Australien så där finns massor och dessutom starkare än i USA

De ska tydligen ha högre Nikel halt än i USA

Link to comment
Share on other sites

@Roger

Det finns ju skjutmått, T-mått, mikrometrar mm. som man använder för att mäta upp kolvar och cylinderblock med.

Kan inte se att det är något problem. Är grejorna slut (utanför tolerans) så är det annan sak, då finns inga genvägar.

Jag skall mäta och fundera lite till så får jag se vad det blir, framåt vintern troligtvis.. Jag kommer att meddela mig här med medgångar och även bjuda på motgångar så att några andra som har haft lite otur inte känner sig ensamma. Behöver jag köpa mycket blir det ingen motor klar till nästa säsong, så är det. Fattigdomen döljer man inte så lätt :wink:

Jag har tidigare renoverat en Volvo B20 till en amazon. Gamla kolvar honade lopp och ringar med viss överdimension. Nya ram och vevstakslager. Till detta en ny K-kam, nästan ny Weber 2ports 36:a och ett planat "specialtopplock" som någon kunning (enligt hörsägen) hade ändrat förbränningsrummen på, planat en hel del och stoppat i så stora ventiler det gick att få i. 1500 kr gav jag för det begagnat omkring 1982.

Körde många sköna tusen mil med den maskinen innan jag sålde bilen. Den drog 0.85 liter/mil vid 110 km/ timme utan overdrive.

Toppfart ??...kanske 200, i alla fall 6300 varv på fjärde växeln, sedan räckte inte bensinpumpen till :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...