Jump to content

Bakvagn för snabb gatbil


Recommended Posts

Går i planer på att uppgradera bakändan på min 69a i vinter.

Vilka delar skulle ni välja om ni fick sånär som fri budget att plocka ihop en bakända? Jag har tittat lite på ChassisWorks som har fina delar. Ex. http://www.cachassisworks.com/Attachments/CatPages/CAC/CAC9983.pdf

Det är inte så att jag har pengarna att bygga den ultimata bakdelen men det är kul att få se folks önskelistor och få lite inspiration :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade behållt grundkonstruktionen men låtit Öhlins fixa fjädrar och stötdämpare.

Ta den här som exempel:

Thomas1.jpg

Tomas Gustavssons 65 HT som körs i historic racing. Den ser i stort sett ut som original förutom öhlinare och enkelbladsfjäder bak. Kör Anderstorp på 1,55.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade behållt grundkonstruktionen men låtit Öhlins fixa fjädrar och stötdämpare.

Fin '65:a. Ser helrätt ut.

Hur man än vänder och vrider på det har Mustangen en stel bakaxel som utgångsläge, men jag skulle kanske inte slänga ut $8000 på en IRS för gatbruk, ändå. En gammal musse skall väl styras med gasen, eller hur?

"Keep it simple-keep it light". Det är en svårslagen ekvation, och Öhlins är bra på det dom gör. Janne håller visst på att ta steget ut ur Koni-åldern? ;)

Link to comment
Share on other sites

Shelby testade IRS bakvagn sent 1964 innan han bestämde att den stela bakvagnen inte var sämre, dvs

varvtiderna på Mussarna var lika mellan de två.

Mvh Bosse CMC 342

Gjorde han inte det igen '68 med EXP 500, om jag inte minns fel?

Jag tvivlar på att IRS skulle vara en fördel under en äldre jänk, vilket Bosse här bekräftar.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tippa på att den ändå är skönare på stötiga landsvägar än stela axeln är.

Inte med "performance" setup, åtminstone. Blir nog hård i häcken med IRS också.

Bakaxelstyrningen i snabba böjar kan visserligen kännas annorlunda.

Min personliga åsikt är att en bladfjäderkonstruktion inte är så dålig som man skulle tro, egenligen.

Föråldrad? Jovisst! Helkass? Absolut inte!

Välj dämpare och blad med andakt och rigga upp den ordentligt, så har du en billig och bra lösning.

Nuförtiden finns det ju kompoposit som håller vikten nere...

Men om man är ute efter bling-bling är det bara att hosta upp $$ för en IRS

Link to comment
Share on other sites

Om man plockar på en IRS bakvagn kommer framvagnen antagligen också behöva en uppdatering. Sedan är karossen ganska flamsig jämfört med en modern bil.

Vill man ha modern teknik i en gammal paketering är det nog bättre att köpa en SN95 cobra och meka dit sin gamla kaross/skal, lite tung transplantation alltså..

Link to comment
Share on other sites

Det ena ger det andra ... Så är det alltid.

Hur mycket modda-modda man vill göra, är väl upp till var och en, men det är bra att ha is både i hatten och i magen, annars rullar stålarna iväg okontrollerat.

Kul att fantisera, men vad är prisvärt? I slutändan blir det alltid en renodlad racer eller en kompromiss.

Vill man åka cruise o. gata OCH bana fullt ut, blir det att ha 2 bilar, vilket inte heller är så illa :)

En convertible i originalskick att pysa omkring lördagskvällar med hustrun, och en Fastback att rejsa med på söndag. Mums.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man tittar sig om är att försöka skaffa sig en uppfattning av utbudet och väga för/nackdelar (pris naturligtvis) innan man sätter igång. Framvagnen är redan en Ron Morris och ska kompletteras med kuggstång i vinter och då blir ju nästa steg att man gärna gör något åt bakvagnen. Har man väl börjat är det svårt att ge sig :problem:

Bakvagnen idag är en nya bladfjädrar från Grab A Track (4.5 blad) och nya "original dämpare". Jag kan egentligen inte klaga på den, det håller i hyfsat i kurvorna men det är väl inte därför man ser sig om efter uppgraderingar, det är ju kul att skruva och förändra bilen.

Hoppas på fler inlägg och förslag, allt mottages :)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man tittar sig om är att försöka skaffa sig en uppfattning av utbudet och väga för/nackdelar (pris naturligtvis) innan man sätter igång. Framvagnen är redan en Ron Morris och ska kompletteras med kuggstång i vinter och då blir ju nästa steg att man gärna gör något åt bakvagnen. Har man väl börjat är det svårt att ge sig :problem:

Bakvagnen idag är en nya bladfjädrar från Grab A Track (4.5 blad) och nya "original dämpare". Jag kan egentligen inte klaga på den, det håller i hyfsat i kurvorna men det är väl inte därför man ser sig om efter uppgraderingar, det är ju kul att skruva och förändra bilen.

Hoppas på fler inlägg och förslag, allt mottages :)

Hur mycker Ron morris har du iframvagnen?

Beställde mig en 9 tummare med diff nu; Funderar lite på div uppgraderingar i bakvagnen jag med...... Får se vad det kan bli mustang kontot blev tomt efter det igen......

Link to comment
Share on other sites

Jag har detta kitt med singel adjustable: http://www.ronmorrisperformance.com/miva/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=rmp&Product_Code=5141&Category_Code=Susp_Parts

Det tömmer kontot fort när man önskar sig Mustangdelar :)

Ang. framvagnen så känns den riktigt bra, men det blir lite stressigt beteende i lite högre hastigheter och det tror jag beror på "snäckan" och servot som gör att man tappar kontakten med hjulen. Jag har nog även lite för breda framhjul (235/60-15) vilket gör den spårkänslig. Hoppas att kuggstång råder lite bot på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är knasigt att jämföra med gamla banbilar med bladfjäder och hur de presterade

De är ju knappast byggda för komfort.

En bana är i princip ett perfekt underlag med ett minimum av ojämnheter och komfort är knappast något man vill prata om

De flesta här vet nog hur en Mustang beter sig i bakvagnen när man kör ner i ett potthål samtidigt som man svänger på en NORMAL väg!

Det rister och skakar rätt bra och i många fall känns det som man förlorar kontrollen.

Med en IRS bakvagn blir resan klart bekvämare och det är nog där diskussionen ligger.....komfort/kontroll på vanlig väg.

Helt klart skulle jag bränna pengarna på detta om jag kunde!!!

Har plockat en del med TCP produkter och måste säga att deras prylar är väldigt lätta att installera och det är grym passning.

Inte det bästa kanske men tillräckligt och mer än vad som behövs.

http://www.totalcontrolproducts.com/gBar.html

HEIDS ovan är ju även de sedan många år väl erkända för bra system.

En delad bakaxel är ju en riktig godisbit! Yes I Want!!!

post-2532-14483921089_thumb.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har detta kitt med singel adjustable: http://www.ronmorrisperformance.com/miva/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=rmp&Product_Code=5141&Category_Code=Susp_Parts

Det tömmer kontot fort när man önskar sig Mustangdelar :)

Ang. framvagnen så känns den riktigt bra, men det blir lite stressigt beteende i lite högre hastigheter och det tror jag beror på "snäckan" och servot som gör att man tappar kontakten med hjulen. Jag har nog även lite för breda framhjul (235/60-15) vilket gör den spårkänslig. Hoppas att kuggstång råder lite bot på det.

Snygga grejer det där; Har TCP, men inga länk armar ännu men kan bli kan bli en dag.......

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är knasigt att jämföra med gamla banbilar med bladfjäder och hur de presterade.

Det tycker inte jag - det är en i högsta grad relevant jämförelse eftersom att det visar vad man kan göra med bladfjädrar och stel bakaxel. Vilken hårdhet man väljer på fjädrarna är efter tycke och smak men sannolikt är racefjädrar för hårda för normal landsvägskörning.

De flesta här vet nog hur en Mustang beter sig i bakvagnen när man kör ner i ett potthål samtidigt som man svänger på en NORMAL väg! Det rister och skakar rätt bra och i många fall känns det som man förlorar kontrollen.

Så betedde sig min Mustang när jag köpte den. Det berodde på spruckna gummin i hjulupphängningarna, fjädrar som tappat stunsen och underdimensionerade/trötta stötdämpare. Nu när allt är nytt i mina hjulupphängningar samt att jag har lagt till ett panhardstag i bakvagnen och gjort Shellbysänkning är situationen helt annorlunda. Jag kan köra riktigt snabbt på kurvig väg och jag får inga riktningsförändringar om jag kör ner i ett potthål i en kurva. Jag hävdar att det går att komma väldigt långt med enkla uppgraderingar av befintlig konstruktion.

Därmed inte sagt att det är fel att sätta in individuell hjulupphängning bak om budgeten tillåter.

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut lindrar man problemet med panardstag och rätt dämpning så det blir riktigt, riktigt bra i kurvorna

Även jag nöjer mig med det.

Men återigen min point var inte hur snabbt man kan köra.

Rattlet i en stel bakvagn kan aldrig byggas bort vilket även känns i en fabriksny Mustang.

Samtidigt inuti våra gamla veterankarosser är det alltid nått som rattlar! :)

Enkelheten är ju trots allt rätt charmigt! Det ska lukta, skaka, hoppa och pysa i dessa Mustanger

Däremot i de nya Mustangerna är det nästintill genant med bakvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kört någon ny Mustang men jag trodde att de skulle ha ganska vass väghållning. Det är lustigt att Ford envisas med stel bakaxel fortfarande trots att men bygger med amerikanska mått mätt avancerade motorer. Fast Corvette kör ju stötstänger i motorn och bladfjäder där bak...:confused:

Link to comment
Share on other sites

Ja Corvette har ju en finurlig bakvagn men det är fortfarande en delad bakaxel.

Den enda bladfjädern den har går ju dessutom på andra ledden .

Så om ett hjul går ner i ett hål så påverkas inte det andra hjulet som det gör på Mustangen.

Ford hade ju delad bakaxel i Cobran tills ekonomerna tyckte att det var onödigt och backade tillbaka tiden utan att ens ha det som option.

Ford påstod att kunderna valde det vilket är fet lögn......"Money Talks"

Gambia Motors Camaro har iallfall valt en modern lösning som ser vettig ut:!:

post-2532-144839211082_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat hårt på att få min bakvagn så bra som möjligt, panhardstag, momentstag, k-hämmare och konidämpare ger en bra grund.

Men mycket av min tid har gått till att optimera alltsammans, att bara bulta dit grejorna gjorde inte jobbet i mitt fall. Att se till att bakaxeln verkligen satt rätt i förhållande till framvagnen krävde att jag gjorde om styrhålen i fjäderfästena på bakaxeln. Min axel hade också lite toe-out vilket gjorde den oberäknelig vid gaspådrag, detta fick korrigeras. Och alla dessa testrundor med olika inställningar på stötdämparna. Alla dessa små detaljer gör att jag idag har en bil som inte beter sig osäkert i någon situation, varken potthål eller gupp i kurvor med hög fart känns osäkra.

Visst vore en IRS rolig men jag är en skeptiker av naturen. Bara för att det är en IRS betyder inte automatiskt att det är bra. Jag kan svetsa ihop en IRS hemma i garaget som gör bilen bedrövlig att köra om jag inte har koll på alla parametrar, men det är fortfarande en IRS.

Jag har försökt leta på nätet efter en riktig provkörning av en IRS på en gammal mustang men hittar bara en massa byggtrådar och reportage på hur man bultar fast grejorna under bilen. Har någon annan hittat en riktig provkörning med vettiga åsikter?

Link to comment
Share on other sites

Japp så sant att självklart ska allt vara optimerat och det blir ju krångligt på en sådan här gammal bil.

Motivera byta till IRS är ju egentligen rätt svårt om man inte är en riktig teknik freak.

Men Janne du kan inte "detaljbygga" bort all den fjädrande vikt som en stel axel innebär.

Så hur du än gör så ger en IRS axel en klar fördel i vägkänsla.

Tänker på min gamla BMW 2002 som var så jävla rolig på grusvägen!! :)

Men sen kan man ju fråga sig hur ofta man har fördel av det? Nästan aldrig för de flesta!

Bor man längs en oskrapad grusväg och känner att man ska åka bredställ i varje kurva varje dag så kanske!

Då får även du Janne ta fram bågfilen igen om du vågar åka utanför asfalten! ;)

IRS har ju faktiskt många nackdelar också!

Många delar=ömtålig

Tyngre

Obeprövad

På den enkla stela axeln är ju inte mycket som kan gå snett hållbar till 1000 särskillt för de som ska köra dragrace.

Men folk sätter ju uppenbarligen i IRS iallfall.

Behöver inte bli bättre som Janne sa och även jag skulle hålla mig ifrån IRS.

TCP som jag länk till tidigare är nog det jag skulle välja...Ingen IRS utan i princip samma som Janne har

post-2532-14483921109_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt leta på nätet efter en riktig provkörning av en IRS på en gammal mustang men hittar bara en massa byggtrådar och reportage på hur man bultar fast grejorna under bilen. Har någon annan hittat en riktig provkörning med vettiga åsikter?

Höll på med samma sak för en stund sedan. Inga jämförande reportage i.a.f.

Alltså resultat: noll

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...