Jump to content

dörrlåsmekanism + lite andra frågor


mustangmackan

Recommended Posts

Hej! Jag har precis köpt min första mustang och det är en 65a :)

1.

Jag skulle låsa förardörren då det klonka till i dörren och låscylindern ramla ut ur dörren :S Jag tog bort panelen på insidan dörren och fick hittat en slags plåtbit som ska kila fast låscylindern men fick inte riktigt till det.. hittade även en bit som såg ut som en avdragen popnit (den halvan som expanderar när man drar ihop niten).. Nu kan jag inte låsa och cylindern sitter inte helt fast i dörrplåten.. någon som skulle kunna säga vad man behöver köpa nytt alltså vad det troligen skulle kunna vara som gått sönder i hela mekanismen? Allt sitter väldigt löst jämfört med passagerarsidans lås.

2.

Vad har man för olja i en 289 c kod motor? och hur mycket? behöver man byta oljefiltret efter varje säsong då man byter oljan inför vinterförvaringen? Sen så eftersom att detta är första v8an jag har så undrar jag.. Man fyller väl på motoroljan där man har en kromad kupig grej med en pip på höger sida uppe på ventilkåpan?

3.

Om temperaturmätarens visare inte rör sig mer än några millimeter men långt ifrån dit den ska... vad kan vara fel då? finns det någon givare som man kan byta? motorn och kylaren kommer upp i bra arbetstemperatur men mätaren visar det ej

4.

Min hastighetsmätare kan inte visa rätt.. när jag ligger på en 70 väg och mätaren visar 110 så kör alla fortfarande om mig.. är det mätarwiren som ska bytas eller ska man byta drev? isåfall.. hur många kuggar?

tacksam för svar :)

MVH: Mackan

Link to comment
Share on other sites

Härligt med många frågor.

Skall försöka svara på alla.

Nr 1 Nitbiten har troligen inget med låset att göra, den U-formade plåtbiten är den del som skall spänna så att låscylindern

sitter stumt mot plåten i dörren, urtaget för lås är lite fasat för att cylinder inte skall åka runt när nyckeln vrid om.

jag misstänker att plåtbiten är lite uttråkad och behöver kanske knäckas till, sitter plast tätningen på cylindern, den som

tätar mot plåten, tunn men gör nytta.:rolleyes:

Nr 2 Oljan bör vara 20-40 eller 20-50 om motorn har suttit i en tid, i annat fall om maskinen är frisk och nyfixad 10-30 eller

liknade och av typen mineralolja, mängd med nytt oljefilter ca: 4½ liter med eventuell efterfyllning och kontroll av nivå

på oljesticka, starta alltid upp efter oljebyte innan kontroll på stickan.:)

Nr 3 Det är inte ovanligt att tempmätare visar olika, vanligast är att nålen nästan står i mitten eller något över mitten, jag

tror inte du behöver oroa dig i onödan, kanske det behövs byte av givare, men troligen inte, alla typer av utslag på

tempmätare beror på typ av kylare och hur gammal eller ny den är , det är många faktorer som spelar in.:confused:

Nr 4 Här har vi ett problem som många slagits med, även jag, det kan vara relaterat till mätarens typ av registering av

hastighet, överklistrad miles, det kan bero på div olika utväxlingar som kombineras från olika bilar, låda mm.

Däckstorlek, utväxling låda, vajerdrev, bakaxel utväxling, mm. :eh:

Blev du klokare, jag vet inte om jag blev, hoppas du (vi) har fått igång något som fler lägger sig i.;)

Link to comment
Share on other sites

Nu ger jag mej in på några områden som Oscar vet mycket bättre. Men jag törs

ändå.

1. Helt rätt! Förmodligen fattas den tätningen som Oscar beskriver.

2. Olja? Ja, hur många frågor har inte ställt som den frågan? Men om du kör bara

sommartid skulle du kunna ha en singelgradeolja. Eftersom den inte behöver ändra

karaktär efter temperaturen. Men dom oljorna är mycket dyrare än flrergradeoljor.

Välj bara en olja av välkänt märke, någon av dom stora. Köp 25 liters tunnor. Blir

billigare per liter. Och oljan förstörs inte. Du har säkert en vardagsbil som kan köra

på samma olja.

3. Förmodligen givaren.

4. Så mycket fel kan den väl inte visa. Jag menar, om du kör i 110 på mätaren,

känner du väl ungefär hur fort det går? Du känner väl skillnad på 70 och 110?

Svajar mätaren? Eller står visaren alldeles stilla? Om den svajar kan det vara kabeln.

Eller så är dina medtrafikanter helt laglösa!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar :D Ni har ingen aning om vad det underlättade nu när man får klarhet :D Mustangmekandet och ägandet går så fruktasnvärt enkelt när man läser allt på det här forumet :)

Den där plastringen som tätar runt låscylindern, vad kallas den delen om jag letar efter den på rolands ?

MVH Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna svara också :-)

2) Jag köpte senast Castrol High Mileage GTX 15W-50 mineralolja eller 15W-40 kommer ej ihåg. Jag tyckte då att jag kunde konstatera att min oljetryckmätare därefter höll en lägre nivå vid varm motor, vilket jag alltså ej är säker på.

3) Jag har haft samma fel på 2 Mustanger -66 & -67. Bytte till en ny givare som sitter på motorn och problemet löst, men det kan också vara att den usla kontakten på motorn glappar, men det är enkelt att kolla den genom att känna om den sitter bra och även att det inte är färg på kontaktytan. Du kan också prova att jorda givarkabeln och se om instrumentet i bilen går upp mot topp, då vet du att det är givaren på motorn det är fel på.

4) Min lilla erfarenhet säger att din bakaxel är utbytt till en annan med annan utväxling och då måste du byta drevet till hastighetsmätarvajern. Är det en vanlig påklistrad km/h dekal så skall det stämma, även om det är en dekal, men som sagt, drevet kan vara fel. Däcken skall i modern översättning vara 195 / 75 / 14 enl. däckkalkylator.

Link to comment
Share on other sites

Olja:

Jag kör med Wolfs Head SAE 20W-50 mineral i min gamla järnspis. Funkar bra. Finns till bra pris hos Åbergs VTC Parts i Bandhagen utanför Stockholm om man köper en hel låda (Knappt 10 liter). Lite långt ifrån dig tyvärr.

Tips: Vid oljebyte, fyll upp oljefiltret med olja innan du skruvar på det. Då får du oljetryck direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tycker mej just ha läst samma fråga i en annan tråd. Ja, det går alldeles utmärkt.

Det lilla olja som är kvar i motorn efter att du tömt ur, blandar sig med mineraloljan.

Du byter ju filter också.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...