Claes CMC 1489 August 26, 2012 Report August 26, 2012 Har precis fått hem nya kamaxlar från Brenspeed, Detroit RockersDom är designade av Brenspeed i samarbete med Comp Cams, ska bli spännande och se hur det kommer att bli.Återkommer med info när dom är installerade. Citera
Gtttggg August 26, 2012 Report August 26, 2012 Har precis fått hem nya kamaxlar från Brenspeed, Detroit RockersDom är designade av Brenspeed i samarbete med Comp Cams, ska bli spännande och se hur det kommer att bli.Återkommer med info när dom är installerade.Är det Hotrod kammar? Citera
Claes CMC 1489 August 27, 2012 Author Report August 27, 2012 Det är Brenspeeds egendesignade kam, liknar Fords Hot Rods, men har bättre vrid och ngt mildare tomgång.Ger ca: 40 hk på bakhjulen med ett Cold Air insug. Citera
Alabama Grill September 1, 2012 Report September 1, 2012 Kul! Du måste vara bland de första i Sverige som installerar. Upp med klipp sen så vi kan njuta av oväsendet. Citera
Claes CMC 1489 September 1, 2012 Author Report September 1, 2012 Kammarna åker i på måndag, sen ska de ut å provas, återkommer ASAP, tror jag är ensam om dom i svedala. Citera
Claes CMC 1489 September 6, 2012 Author Report September 6, 2012 Hehehe... Nu både låter och känns det som en riktig V8, markant vassare ljud och inte riktigt lika rå tomgång som Hot Rods, vilka jag tycker går lite väl rått.Bullrar och vibrerar riktigt skönt på tomgång, inga problem med ryckig gång på låga varv,Det känns som att vridet på låga varv finns kvar, den största skillnaden är att den drar stenhårt upp till 6500rpm, orginalet dör ju vid 5500.Notan slutar på 11000:- med montering, vilket jag tycker är väl använda slantar Citera
Gtttggg September 6, 2012 Report September 6, 2012 Hehehe... Nu både låter och känns det som en riktig V8, markant vassare ljud och inte riktigt lika rå tomgång som Hot Rods, vilka jag tycker går lite väl rått.Bullrar och vibrerar riktigt skönt på tomgång, inga problem med ryckig gång på låga varv,Det känns som att vridet på låga varv finns kvar, den största skillnaden är att den drar stenhårt upp till 6500rpm, orginalet dör ju vid 5500.Notan slutar på 11000:- med montering, vilket jag tycker är väl använda slantarLägg upp ett filmklipp så man får höra soundet. Citera
Nena September 6, 2012 Report September 6, 2012 Lägg upp ett filmklipp så man får höra soundet. Ja, pleasepleaseplease gör det, jag är sååå nyfiken! Citera
Zyclone September 7, 2012 Report September 7, 2012 Coolt. Vill också byta kammar. Vilka monterade dom ?//David Citera
Claes CMC 1489 September 7, 2012 Author Report September 7, 2012 Autotec i Västerås, dom håller bara på med USA bilar. Citera
Alabama Grill September 8, 2012 Report September 8, 2012 Hehehe... Nu både låter och känns det som en riktig V8, markant vassare ljud och inte riktigt lika rå tomgång som Hot Rods, vilka jag tycker går lite väl rått.Bullrar och vibrerar riktigt skönt på tomgång, inga problem med ryckig gång på låga varv,Det känns som att vridet på låga varv finns kvar, den största skillnaden är att den drar stenhårt upp till 6500rpm, orginalet dör ju vid 5500.Notan slutar på 11000:- med montering, vilket jag tycker är väl använda slantarLåter som en helt ok summa med tanke på att du får en "ny" bil. Citera
Claes CMC 1489 September 15, 2012 Author Report September 15, 2012 Kass mobil, låter inge bra.Kan bara säga att det här är den bästa uppgraderingen man kan göra för pengarna ca: 360-370hk.Ska man ha värre kammar måste man byta ventilfjädrar, å då blir det dyyyrt...Klipp från Brenspeed.http://www.brenspeed.com/detroit3vna.html Citera
mike85 September 15, 2012 Report September 15, 2012 Kass mobil, låter inge bra.Kan bara säga att det här är den bästa uppgraderingen man kan göra för pengarna ca: 360-370hk.Ska man ha värre kammar måste man byta ventilfjädrar, å då blir det dyyyrt...Klipp från Brenspeed.http://www.brenspeed.com/detroit3vna.htmlMenar du att bara kammarna ger 60-70 kusar? Citera
Claes CMC 1489 September 15, 2012 Author Report September 15, 2012 Kammar, C&L Racer, FRPP 62mm TB, Steeda UDP, Headers+avgassystem.ca: 45hk på bakhjulen= 50-55hk i motorn.305hk orginal, i verkligheten ca:315hk enl. USA forumen. Citera
AJ September 16, 2012 Report September 16, 2012 Kass mobil, låter inge bra.Kan bara säga att det här är den bästa uppgraderingen man kan göra för pengarna ca: 360-370hk.Ska man ha värre kammar måste man byta ventilfjädrar, å då blir det dyyyrt...Klipp från Brenspeed.http://www.brenspeed.com/detroit3vna.htmlMen du har bytt kammar, C&L Racer, FRPP 62mm TB, Steeda UDP, Headers+avgassystem och får runt 50 hk i motor. Vad kostar det per/hk ? Citera
Ronis September 17, 2012 Report September 17, 2012 (redigerad) Autotec i Västerås, dom håller bara på med USA bilar.Hur mycket ville dom ha för monteringen ? Såg att Bremspeed tyckte man behövde lite specialverktygsom fjäderkompressorer etc för att få dit kammarna, så det kanske kan vara vettigt att låta nån medverktygen göra monteringen(även om jag helst skulle vilja göra det själv)....en annan sak ang dessa kammar. Hur påverkar dom koloxid, kolväten och lamda som SBP kontrolleraren gång varje år ? Efter som kammarna ger en orolig tomgång känns det som om detta borde påverkas...mvh/ Ronis Ändrade %s av %s (%s) Kompetterande frågeställning Citera
Claes CMC 1489 September 18, 2012 Author Report September 18, 2012 3000 för montering, inga specialverktyg behövs om man har ett par hjälpande händer, enl. min mekaniker.Vad SBP tycker får bli ett senare problem, går säkert att komma runt med en "emissions tune" eller lite E85 i tanken, eller inget alls. Finns ju dom som har HotRod kammar i Sverige utan problem. Citera
RoTe September 18, 2012 Report September 18, 2012 Finns ju dom som har HotRod kammar i Sverige utan problem.Är väl en sanning med modifikation. Citera
Ronis September 18, 2012 Report September 18, 2012 .....Vad SBP tycker får bli ett senare problem, går säkert att komma runt med en "emissions tune" eller lite E85 i tanken, eller inget alls. Finns ju dom som har HotRod kammar i Sverige utan problem.Det är precis den problematiken jag inte vill hamna i. Bilen ska gå att besikta utan några större ombyggnationer och uppoffringar. Att byta kammar inför varje besiktning är inte ett alternativ, men det är min åsikt. Att trycka i en "besiktnings-tune" skulle kunna vara helt ok (ja, jag är tydligen en dålig människa som inte tänker mer på naturen än så....Skulle vara intressant med en emmisionsmätning a'la SBP på en bil med Detroit Rocker kammar och även på en bil med Hotrod-kammar om det nu är som Robert T antyder. Kan tänka mig vara med och sponsra en dylik mätning. Resultatet är helt avgörande om jag ska beställa nya kammar eller inte.mvh/ Ronis Citera
Ronis September 18, 2012 Report September 18, 2012 Är väl en sanning med modifikation. Berätta mer ! Detta är ju helt avgörande för om jag ska beställa kammar eller inte. Misstänkertyvärr att denna info oftast utelämnas av både firmor som säljer kammarna och bilägarna....??mvh/ Ronis Citera
mike85 September 18, 2012 Report September 18, 2012 Berätta mer ! Detta är ju helt avgörande för om jag ska beställa kammar eller inte. Misstänkertyvärr att denna info oftast utelämnas av både firmor som säljer kammarna och bilägarna....??mvh/ RonisDetta skulle jag också vilja ha mer info om. Är det så stor ljudskillnad med ljuddämparna monterade?Dom monterar jag alltid dit ändå. Citera
Ronis September 18, 2012 Report September 18, 2012 Detta skulle jag också vilja ha mer info om. Är det så stor ljudskillnad med ljuddämparna monterade?Dom monterar jag alltid dit ändå.Jag är mest orolig för emissionerna. Menar du att även ljudet kan bli ett problem ?mvh/ Ronis Citera
Ronis September 18, 2012 Report September 18, 2012 Svar från Brenspeed: "You will need to remove the camshafts if you want to pass emissions...."RIDÅ ! Citera
Nena September 18, 2012 Report September 18, 2012 Svar från Brenspeed: "You will need to remove the camshafts if you want to pass emissions...."Men emissionskrav kan ju definieras olika så vilka hänvisade de till? T.ex. i USA är det hårdare krav i CA än i andra stater. Och har de koll på våra nivåer här? Tycker att det verkar lite konstigt om det inte skulle gå här, för det finns ju en och annan som monterat på Hot Rod Cams och jag har lite svårt att tro att man pillar av dem inför besiktning om man inte tycker att det är superkul att hålla på att skruva på samma del några timmar i motorn varje år... (Fast här gällde det ju Brenspeed så det är kanske skillnad??) Antingen så funkar det eller så finns det kanske någon smart tune eller annat att tillgå...?? Jag har också funderat på kammar men har sen tidigare en del tekniska frågetecken att räta ut, förutom de som poppade upp nu då... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.