Jump to content

Nya kammar från Brenspeed


Claes CMC 1489

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har precis fått hem nya kamaxlar från Brenspeed, Detroit Rockers

Dom är designade av Brenspeed i samarbete med Comp Cams, ska bli spännande och se hur det kommer att bli.

Återkommer med info när dom är installerade.

Är det Hotrod kammar?

Link to comment
Share on other sites

Hehehe... Nu både låter och känns det som en riktig V8, markant vassare ljud och inte riktigt lika rå tomgång som Hot Rods, vilka jag tycker går lite väl rått.

Bullrar och vibrerar riktigt skönt på tomgång, inga problem med ryckig gång på låga varv,

Det känns som att vridet på låga varv finns kvar, den största skillnaden är att den drar stenhårt upp till 6500rpm, orginalet dör ju vid 5500.

Notan slutar på 11000:- med montering, vilket jag tycker är väl använda slantar

Link to comment
Share on other sites

Hehehe... Nu både låter och känns det som en riktig V8, markant vassare ljud och inte riktigt lika rå tomgång som Hot Rods, vilka jag tycker går lite väl rått.

Bullrar och vibrerar riktigt skönt på tomgång, inga problem med ryckig gång på låga varv,

Det känns som att vridet på låga varv finns kvar, den största skillnaden är att den drar stenhårt upp till 6500rpm, orginalet dör ju vid 5500.

Notan slutar på 11000:- med montering, vilket jag tycker är väl använda slantar

Lägg upp ett filmklipp så man får höra soundet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe... Nu både låter och känns det som en riktig V8, markant vassare ljud och inte riktigt lika rå tomgång som Hot Rods, vilka jag tycker går lite väl rått.

Bullrar och vibrerar riktigt skönt på tomgång, inga problem med ryckig gång på låga varv,

Det känns som att vridet på låga varv finns kvar, den största skillnaden är att den drar stenhårt upp till 6500rpm, orginalet dör ju vid 5500.

Notan slutar på 11000:- med montering, vilket jag tycker är väl använda slantar

Låter som en helt ok summa med tanke på att du får en "ny" bil.

Link to comment
Share on other sites

Kass mobil, låter inge bra.

Kan bara säga att det här är den bästa uppgraderingen man kan göra för pengarna ca: 360-370hk.

Ska man ha värre kammar måste man byta ventilfjädrar, å då blir det dyyyrt...

Klipp från Brenspeed.

http://www.brenspeed.com/detroit3vna.html

Men du har bytt kammar, C&L Racer, FRPP 62mm TB, Steeda UDP, Headers+avgassystem och får runt 50 hk i motor. Vad kostar det per/hk ?

Link to comment
Share on other sites

Autotec i Västerås, dom håller bara på med USA bilar.

Hur mycket ville dom ha för monteringen ? Såg att Bremspeed tyckte man behövde lite specialverktyg

som fjäderkompressorer etc för att få dit kammarna, så det kanske kan vara vettigt att låta nån med

verktygen göra monteringen(även om jag helst skulle vilja göra det själv).

...en annan sak ang dessa kammar. Hur påverkar dom koloxid, kolväten och lamda som SBP kontrollerar

en gång varje år ? Efter som kammarna ger en orolig tomgång känns det som om detta borde påverkas...:confused:

mvh/ Ronis

Ändrade %s av %s (%s)
Kompetterande frågeställning
Link to comment
Share on other sites

3000 för montering, inga specialverktyg behövs om man har ett par hjälpande händer, enl. min mekaniker.

Vad SBP tycker får bli ett senare problem, går säkert att komma runt med en "emissions tune" eller lite E85 i tanken, eller inget alls.

Finns ju dom som har HotRod kammar i Sverige utan problem.

Link to comment
Share on other sites

.....Vad SBP tycker får bli ett senare problem, går säkert att komma runt med en "emissions tune" eller lite E85 i tanken, eller inget alls. Finns ju dom som har HotRod kammar i Sverige utan problem.

Det är precis den problematiken jag inte vill hamna i. Bilen ska gå att besikta utan några större ombyggnationer och uppoffringar. Att byta kammar inför varje besiktning är inte ett alternativ, men det är min åsikt. Att trycka i en "besiktnings-tune" skulle kunna vara helt ok (ja, jag är tydligen en dålig människa som inte tänker mer på naturen än så...;).

Skulle vara intressant med en emmisionsmätning a'la SBP på en bil med Detroit Rocker kammar och även på en bil med Hotrod-kammar om det nu är som Robert T antyder. Kan tänka mig vara med och sponsra en dylik mätning. Resultatet är helt avgörande om jag ska beställa nya kammar eller inte.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Är väl en sanning med modifikation. ;)

Berätta mer ! Detta är ju helt avgörande för om jag ska beställa kammar eller inte. Misstänker

tyvärr att denna info oftast utelämnas av både firmor som säljer kammarna och bilägarna....??

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Berätta mer ! Detta är ju helt avgörande för om jag ska beställa kammar eller inte. Misstänker

tyvärr att denna info oftast utelämnas av både firmor som säljer kammarna och bilägarna....??

mvh/ Ronis

Detta skulle jag också vilja ha mer info om. Är det så stor ljudskillnad med ljuddämparna monterade?

Dom monterar jag alltid dit ändå.

Link to comment
Share on other sites

Detta skulle jag också vilja ha mer info om. Är det så stor ljudskillnad med ljuddämparna monterade?

Dom monterar jag alltid dit ändå.

Jag är mest orolig för emissionerna. Menar du att även ljudet kan bli ett problem ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Svar från Brenspeed: "You will need to remove the camshafts if you want to pass emissions...."

Men emissionskrav kan ju definieras olika så vilka hänvisade de till? T.ex. i USA är det hårdare krav i CA än i andra stater. Och har de koll på våra nivåer här? Tycker att det verkar lite konstigt om det inte skulle gå här, för det finns ju en och annan som monterat på Hot Rod Cams och jag har lite svårt att tro att man pillar av dem inför besiktning om man inte tycker att det är superkul att hålla på att skruva på samma del några timmar i motorn varje år... :confused: (Fast här gällde det ju Brenspeed så det är kanske skillnad??) Antingen så funkar det eller så finns det kanske någon smart tune eller annat att tillgå...??

Jag har också funderat på kammar men har sen tidigare en del tekniska frågetecken att räta ut, förutom de som poppade upp nu då... :problem:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...