stickan ht-68 Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Man ska kunna justera in ventilerna på en 302:an med mekanisk kam och hydraliska lyftare. Tändföljd: 1-5-4-2-6-3-7-8. Har hört att det ska kunna göras på två varv men villka ventiler justerar man på först varvet och vidare på andra varvet. Det bör ju underlätta betydligt om man gör det på detta förfaringssätt. Hat sökt på forumet och där stod förfaringssättet när det gällde en rullkam och var inte att rekommendera på en mekanisk kam. Vad är skillnaden egentligen undrar jag också.stickan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Nej mekanisk kam är bladmått som gäller och det är ingen bra ide använda hydrauliska lyftare trots att det är möjligtDu får byta lyftare helt enkelt.En så billig pinal är bara fånigt att undvikaGör om gör rätt!Mekanisk kam är rappare i gången! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 Per, Edelbrock har ju själva tagit fram det här kitet(.SummitEDL 7122 1500-6500 varv) så det borde väl funka. Själv är jag en medelmåtta på det här med teknik så jag vill inte streta emot. Visserligen rasade kammen efter ca 200 mil, om det var lyftaren eller kammen som gick först vet jag inte, och inte heller orsaken,kanske bara oturen var framme, men nocken på 5:ans avgas var helt nerkörd samma med hydrallyftaren.Nu har en ny Comp Cam 31-230-3 som levererades med hydraliska lyftare, som jag har kört in nu (ca 50 mils körning) lite mildare kam 600-4800 varv men jag är nöjd med den så länge, inte samma klipp som Edelbrocken men får duga så läge.Tänkte göra en efterkoll på ventilerna och därför tänkte jag testa att juster ventilerna på två varvs principen, men vet ej riktigt hur man går tillväga.Varför är det inte att rekommendera att göra det med hydraliska lyftare?Men i alla fall, går det att justera ventilerna på två varv med 302:an och med kitet jag har i nu och hur blir då ordningsföljden. Det skulle ju underlätta betydligt. Får väl fundera lite på det här med mekanisk lyftare under vintern det blir kanske mer exaktare med mekaniska.Min tanke med hyralisk lyftare är att dom inte hänger med när det blir lite varv på motorn eller har jag fel.. Tack i alla fall Per och ni alla andra för era utmärkta tips och råd.stickan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 (edited) EDL 7122 är en vanlig kam för hydrauliska lyftare....Den är INTE mekaniskSå du har rätt grejjer isåfall!Att kammen rasade kan som du säga vara ren otur.Däremot är det minst lika viktigt att du har rätt ventilfjädrar till kammen.Du kan inte köra gamla original ventilfjädrar mot en trimkam.Det måste matcha.Har du gjort det?Om inte så har du svaret där och det kommer bli likadant igen med en ny kamaxel.Kolla specen på Comp Cam så skriver de tydligt även där att du måste köpa matchande fjädrarhttp://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=797&sb=2http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Store_Code=CC&Screen=PROD&Product_Code=942-16http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Store_Code=CC&Screen=PROD&Product_Code=972-16Justeringen av lyftare är inte heller någon såkallad "2-varvs princip" Edited September 7, 2012 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 (edited) Tror det är den här instruktionen du kan ha sett, Stickan - den funkar förstås även om man kan "tappa bort sig" ;-)Den finns i "How to restore your small-block Ford" av Tom Monroe. Edited September 7, 2012 by fast66 större bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Gäller denna instruktion även eftermarknads rullvippor?Mvh peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Bilden visar i vilken ordning man kan justera lyftarna på en "vanlig" hydraulkam för 221/260/289/302 och den högra delen 351W.Ordningen beror förstås på tändföljden. Metoden att "justera lyftare/ventiler" skiljer sig sedan mellan mekaniska/hydrauliska och - skulle jag gissa - rull-lyftare, har inte själv kört med sådana ännu.mvhClasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Ställer jag mina vippor som han på filmen så skjuter jag komp tillbaka genom fuggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 (edited) Ordningen har inte någon roll alls egentligen oavsett typ av kam.Helst ska man justera allt när motorn är varm....Allt expanderar i värme så finjustera när motorn är väl inkördFilmen jag snabbt länka till var inte så bra!Jag justerar alla vippor som inte är nedtryckta.Noggrannare än så behöver det inte vara.Finns ju olika knep...."Hill Billy" sättet funkar också Den här är mer teoretiskHär spänner dom 0.5 varv vilket jag också brukar göra Edited September 7, 2012 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Denna var cool!Här har han skurit upp ett par gamla ventilkåpor och justerar lyftarna genom dom.På detta sätt justeras ventilen exakt efter varje lyftares kondition.Bra om man har gamla lyftare.Kanske inte känns lika viktigt på nya prylar 93298BA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted September 7, 2012 Author Report Share Posted September 7, 2012 Tror det är den här instruktionen du kan ha sett, Stickan - den funkar förstås även om man kan "tappa bort sig" ;-)Den finns i "How to restore your small-block Ford" av Tom Monroe.ja, det var nog nåt liknande, men jag tror det är säkrare för en amatör som mig att ta en och en, tack i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted September 10, 2012 Author Report Share Posted September 10, 2012 Justring av lyftare, ventiler ska det vara. Cheva har ett sådant här tips.Justera alla ventiler på två varvOm vi utgår ifrån att kolv nr 1 står TTDC, rotera vevaxeln ett helt varv exakt. Precis som vi gör i filmen.- Justera avgasventilerna för cylindrarna: 2, 5, 6, 7- Justera insugsventilerna för cylindrarna: 3, 4, 6, 8När du är klar med de åtta första ventilerna, rotera vevaxeln ett helt varv igen så att kolv nr 1 kommer tillbaka till TTDC.- Justera avgasventilerna för cylindrarna: 1, 3, 4, 8- Justera insugsventilerna för cylindrarna: 1, 2, 5, 7OBS! Justeringen ovan gäller endast Chevys V8:or och motorer med samma tändföljd och cylindernumrering. Ang ventilfjädrarna: så köpte jag ett komplett RPM kit av Edelbrock. Aluminiumtoppar utom vippor och stötstänger. Kamaxel ,insug , kamdrev+kedja. Till det kompletterade jag med härdade stötstänger och rullvippor. Så jag hoppas att ventilfjädrarna matchar Comp Cam kamaxeln+ hydrallyftare. Enligt mina motorvänner så ska dom matcha varandra.Har i alla fall inte känt eller hört något misstänkt från motorn efter dom milen jag har kört, än så länge, peppar peppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 Denna var cool!Här har han skurit upp ett par gamla ventilkåpor och justerar lyftarna genom dom.På detta sätt justeras ventilen exakt efter varje lyftares kondition.Bra om man har gamla lyftare.Kanske inte känns lika viktigt på nya prylar 93298BAÖppna kåpor på gott och ont, jag har använt det när jag justerat mekanisk kam och lyftare. Fast det kan bli ganska smetigt och man kan få en motor att bli realtivt tyst men baksidan är att toleranserna mellan kall och varm motor skiljer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.