mike_musse 66 Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 har köpt ny luftburk och det var ingen anslutning till vevhusv. förgasaren är en edelbrock, anslutningen där är pluggad.. andra sidan (oljepåfyllningen) har jag ett filter. inget besiktningen sa något om. men har hört att man kan skada motorn om man inte har en sluten vevhusv?skulle det vara skadligt för motorn om jag monterar filter på andra sidan med?Mvh/ Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mario Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Tanken är att det ska suga in luft via filtret i oljepåfyllningslocket, luften går igenom motorn och tar med sig fukt och oförbrända oönskade ångor som sugs ut via PVC ventilen i ventilkåpan på andra sidan, ner igenom insuget via plattan under förgasare eller annat vakumutag på insuget.Ångorna förbränns i cylindrarna och går ut via avgaserna. Tar man bort funktionen kan du få onödigt mycket vatten i oljan, du kan få lukt i bilen eftersom ångorna går ut via filtren under huven och gärna letar sig in kupén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_musse 66 Posted September 5, 2012 Author Report Share Posted September 5, 2012 okej tack för svaret. onödigt mycket vatten i oljan du menar kondens, filtret har inte den förmågan som förgasaren har som suger upp ångorna, kondens, fukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Som Mario är inne på så måste du koppla PCV ventilen till förgasaren så vevhuset ventileras rejält.Inte bara för fuktens skull.Har motorn inte detta blir det ett övertryck i vevhuset.Olja kommer pressas ut genom packboxar och annat.Dessutom frätande ämnen från förbränningen hamnar i oljan istället för ventileras ut och förbrännas igen.Oljan bryts snabbt ner och bara det kan medföra skador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse N Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 På min -65:a med 289:a finns för vevhusventilationen enbart ett rör rakt ner bakom och under motorn från höger ventilkåpa alltså rätt ut i atmosfären, m.a.o. ingen återcirkulation. Kan man då påstå att denna typ av vevhusventilation är mindre effektiv mest med tanke på motorns välbefinnande och även negativ för miljön?På tidiga Mustanger var detta original, åtminstone på svensksålda.MvhBosse N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KENI Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Om jag minns rätt så kom det lagförslag 1969 att allla bilar måste ha sluten vevhusventilation, detta kan man säga var den första avgasreningen. Tidigare hade motorerna öppen vevhusventilation och släppte ångorna rakt ut i luften ofta via ett rör som du säger Bosse Kent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_musse 66 Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 okej ska försöka få upp pluggen och sätta en nippel där, så jag åtminstone har någon ventilation. förut hade jag från pcv ventil till luftrenare men det går inte nu med nya burken, men räcker det med en anslutning? d.v.s pcv ventil till förgasare iställtet för pcv ventil till luftrenare eller rekommenderas båda?mvh // Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_musse 66 Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 vilken Pcv ventil ska man ha till en trimmad 289? har läst lite och beroende på motor och setup mm. Mvh Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.