Jump to content

vevhusventilation?


mike_musse 66

Recommended Posts

har köpt ny luftburk och det var ingen anslutning till vevhusv. förgasaren är en edelbrock, anslutningen där är pluggad..

andra sidan (oljepåfyllningen) har jag ett filter. inget besiktningen sa något om. men har hört att man kan skada motorn om man inte har en sluten vevhusv?

skulle det vara skadligt för motorn om jag monterar filter på andra sidan med?

Mvh/ Mike

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att det ska suga in luft via filtret i oljepåfyllningslocket, luften går igenom motorn och tar med sig fukt och oförbrända oönskade ångor som sugs ut via PVC ventilen i ventilkåpan på andra sidan, ner igenom insuget via plattan under förgasare eller annat vakumutag på insuget.

Ångorna förbränns i cylindrarna och går ut via avgaserna. Tar man bort funktionen kan du få onödigt mycket vatten i oljan, du kan få lukt i bilen eftersom ångorna går ut via filtren under huven och gärna letar sig in kupén.

Link to comment
Share on other sites

Som Mario är inne på så måste du koppla PCV ventilen till förgasaren så vevhuset ventileras rejält.

Inte bara för fuktens skull.

Har motorn inte detta blir det ett övertryck i vevhuset.

Olja kommer pressas ut genom packboxar och annat.

Dessutom frätande ämnen från förbränningen hamnar i oljan istället för ventileras ut och förbrännas igen.

Oljan bryts snabbt ner och bara det kan medföra skador.

Link to comment
Share on other sites

På min -65:a med 289:a finns för vevhusventilationen enbart ett rör rakt ner bakom och under motorn från höger ventilkåpa alltså rätt ut i atmosfären, m.a.o. ingen återcirkulation. Kan man då påstå att denna typ av vevhusventilation är mindre effektiv mest med tanke på motorns välbefinnande och även negativ för miljön?

På tidiga Mustanger var detta original, åtminstone på svensksålda.

Mvh

Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt så kom det lagförslag 1969 att allla bilar måste ha sluten vevhusventilation, detta kan man säga var den första avgasreningen. Tidigare hade motorerna öppen vevhusventilation och släppte ångorna rakt ut i luften ofta via ett rör som du säger Bosse

Kent

Link to comment
Share on other sites

okej ska försöka få upp pluggen och sätta en nippel där, så jag åtminstone har någon ventilation. förut hade jag från pcv ventil till luftrenare men det går inte nu med nya burken, men räcker det med en anslutning? d.v.s pcv ventil till förgasare iställtet för pcv ventil till luftrenare eller rekommenderas båda?

mvh // Mike

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...