Jump to content

Sct x3


cyr365

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"?

Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h.

Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift?

(Billigt men ändå märkbart bra)

Mvh

CYR 365

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"?

Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h.

Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift?

(Billigt men ändå märkbart bra)

Mvh

CYR 365

Fråga ett är jag inte så insatt i men kan tänka mig att automaten växlar hårdare. Det kan väll inte skada att prova?

Vad tycker du är billigt? Billigt trim för mig som är märkbart finns inte. inget trim är billigt, sughästar kostar. Kompressor är inte billigt men är märkbart.

Kammar är hyfsat billigt men om det är märkbart vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"?

Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h.

Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift?

(Billigt men ändå märkbart bra)

Mvh

CYR 365

Hej.

Om du vill ha bra ax, föreslår jag att du byter till högre utväxling i bakaxeln. Tex 3,55 eller högre.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du vill ha bra ax, föreslår jag att du byter till högre utväxling i bakaxeln. Tex 3,55 eller högre.

Jag håller med. Utväxlingensbyte märks ! Men minst 3.73 eller t o m 4.10 eftersom du har automat. Hade 3.73 på min och hade jag då vetat vad jag vet nu hade jag satt på 4.10 direkt !

Link to comment
Share on other sites

Fråga ett är jag inte så insatt i men kan tänka mig att automaten växlar hårdare. Det kan väll inte skada att prova?

När jag testade Racetune innebar det att gasresponsen blev sjövild, inget annat. Den ändrade så att 10% gaspådrag innebar 50% och så vidare. Den blev väldigt svårkörd men kändes väldigt rapp. Totalt livsfarligt vid manövrering i tighta situationer.

Link to comment
Share on other sites

Det var bra att höra, har funderat på Racetuningen lite men då får man "hoppa det" då bilen bara blir "sjövild" och gå på de andra tipsen såsom headers och bakaxelutväxlingen.

1. Vilket är att föredra av headers eller bakväxel och vad ungefär skulle det kosta med utväxling å 4.10?

2. Byte kammar, har någon erfarenhet av hur det blir och om det känns?

Link to comment
Share on other sites

Det var bra att höra, har funderat på Racetuningen lite men då får man "hoppa det" då bilen bara blir "sjövild" och gå på de andra tipsen såsom headers och bakaxelutväxlingen.

1. Vilket är att föredra av headers eller bakväxel och vad ungefär skulle det kosta med utväxling å 4.10?

2. Byte kammar, har någon erfarenhet av hur det blir och om det känns?

1. Utväxling alla dagar. Räkna med ca 8-10.000:- för utväxling och byte om du lämnar bort jobbet. Det är kinkigt att byta själv om man inte vet vad man gör därför finns det dom som specialiserat sig på just detta.

Link to comment
Share on other sites

Har JBA:s korta headers och kammar (Detroit Rockers) kostar ungefär lika mkt att byta kammar som bakaxelutväxling men man får en betydligt roligare bil med kammar och mer hk. enl. USA forumen ca: 360-370 hk, men vet inte om det är verkliga siffror...

Ljudet och gången på motorn är i alla fall riktigt kul!

Link to comment
Share on other sites

1. Utväxling alla dagar. Räkna med ca 8-10.000:- för utväxling och byte om du lämnar bort jobbet. Det är kinkigt att byta själv om man inte vet vad man gör därför finns det dom som specialiserat sig på just detta.

deè här kostnaden spårar ur om en miss uppstår.................................... shit happens

Link to comment
Share on other sites

deè här kostnaden spårar ur om en miss uppstår.................................... shit happens

Ja, vad jag läst är det inte många som fått en felfri axel efter utväxlingsbyte. Det blir alltid missljud. Varför kan man undra, är det svårare än raketforskning?

Nåja, bäst är väl att köpa en färdig axel, men nu har väl Ford slutat med dom roligaste utväxlingarna?

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad jag läst är det inte många som fått en felfri axel efter utväxlingsbyte. Det blir alltid missljud. Varför kan man undra, är det svårare än raketforskning?

Nåja, bäst är väl att köpa en färdig axel, men nu har väl Ford slutat med dom roligaste utväxlingarna?

Ehh va ? Blir det missljud har man gjort fel. Jag hade inget missljud och den "andra" jag åkt med hade heller inget missljud.

Link to comment
Share on other sites

Har JBA:s korta headers och kammar (Detroit Rockers) kostar ungefär lika mkt att byta kammar som bakaxelutväxling men man får en betydligt roligare bil med kammar och mer hk. enl. USA forumen ca: 360-370 hk, men vet inte om det är verkliga siffror...

Ljudet och gången på motorn är i alla fall riktigt kul!

Du menar att dina headers och kammar + installation kostat 8-10 tusen ? Grattis i sådanafall. Om den blir roligare med kammar vet jag inget om men en bil med 4.10 blir snabbare :-) Och garanterat enklare att besikta.

Link to comment
Share on other sites

Ehh va ? Blir det missljud har man gjort fel. Jag hade inget missljud och den "andra" jag åkt med hade heller inget missljud.

Jag har hört flera som lämnat bort arbetet och fått tillbaka axeln med missljud.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Jag tar upp denna tråden igen. :)

Har kollat runt lite på olika tuners. Min GT -07 är helt original förutom att slutdämparna är bytta till FR500s.

Den som jag tänker på är denna http://grufmanbil.se/produkt/4418/?

Kollade på en som hette Diablo innan men verkade inte att det var så många som gillade den och har därför kollat på SCT då det var betydligt fler som rek den. Jag vill liksom inte göra några större ingrepp utan enbart satsa på en tuner och ev ett öppet filter.

Kommer jag att märka någon märkbar skillnad på accelerationen eller ljudet?

Är ingen racer som ligger o kör bana utan glider mest runt men tänkte att det kanske kunde vara roligt med några extra pållar ibland. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tar upp denna tråden igen. :)

Har kollat runt lite på olika tuners. Min GT -07 är helt original förutom att slutdämparna är bytta till FR500s.

Den som jag tänker på är denna http://grufmanbil.se/produkt/4418/?

Kollade på en som hette Diablo innan men verkade inte att det var så många som gillade den och har därför kollat på SCT då det var betydligt fler som rek den. Jag vill liksom inte göra några större ingrepp utan enbart satsa på en tuner och ev ett öppet filter.

Kommer jag att märka någon märkbar skillnad på accelerationen eller ljudet?

Är ingen racer som ligger o kör bana utan glider mest runt men tänkte att det kanske kunde vara roligt med några extra pållar ibland. :)

Jag har öppet filter på min bil och motorn hörs tydligare jämnfört med original luftbox. Har också FR500S. ;)

Synd du bor i Skåne för annars kunde vi ha setts och snacka bil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har öppet filter på min bil och motorn hörs tydligare jämnfört med original luftbox. Har också FR500S. ;)

Synd du bor i Skåne för annars kunde vi ha setts och snacka bil.

Ok. Du har aldrig haft problem med det öppna filtret?

Fr500s är värt precis varje krona som vi diskuterade innan. :)

Kör du original annars eller har du tuner till din?

Jag har haft öppna filter till mina s k familjebilar. En Volvo V70 T5 och en Vectra OPC, på båda har det hörts ett betydligt högre sug vid gaspådrag och pyst till när man släppt gasen. Har iofs bytt original avgassystem på dem till sportigare halvsats, men tycker att bilarna svarat betydligt snabbare på gasen.

En automatare som man har är ju lite trög innan något händer tycker jag, så hade responsen blivit bättre kunde det vara värt några tusingar. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Du har aldrig haft problem med det öppna filtret?

Fr500s är värt precis varje krona som vi diskuterade innan. :)

Kör du original annars eller har du tuner till din?

Jag har haft öppna filter till mina s k familjebilar. En Volvo V70 T5 och en Vectra OPC, på båda har det hörts ett betydligt högre sug vid gaspådrag och pyst till när man släppt gasen. Har iofs bytt original avgassystem på dem till sportigare halvsats, men tycker att bilarna svarat betydligt snabbare på gasen.

En automatare som man har är ju lite trög innan något händer tycker jag, så hade responsen blivit bättre kunde det vara värt några tusingar. :)

Nej, jag har inte haft problem med öppna filtret. Det satt monterat i bilen när jag köpte den och är troligen original för övrigt. Tidigare ägare har nog inte tunat bilen. FR500s är värd ett köp pga sitt härliga ljud. :)

Som du, har jag också kört med sportfilter, Feritta halvsats rostfritt och chipstrimning på tidigare bruksbilar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har inte haft problem med öppna filtret. Det satt monterat i bilen när jag köpte den och är troligen original för övrigt. Tidigare ägare har nog inte tunat bilen. FR500s är värd ett köp pga sitt härliga ljud. :)

Som du, har jag också kört med sportfilter, Feritta halvsats rostfritt och chipstrimning på tidigare bruksbilar. ;)

Jag tänkte att man kunde köpa ett kit bestående av en tuner och öppet filter. Men har läst att det knappt märks i effekt och då kan man ju lägga 7 - 8000:- på annat roligt. :-)

Var bor du Robban?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att man kunde köpa ett kit bestående av en tuner och öppet filter. Men har läst att det knappt märks i effekt och då kan man ju lägga 7 - 8000:- på annat roligt. :-)

Var bor du Robban?

Det där beror på mest på vad du köpt; Köper du en riktig tuner och ett riktigt CAI så märks skillnaden..................

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...