cyr365 October 1, 2012 Report Share October 1, 2012 Hej!Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"?Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h.Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift?(Billigt men ändå märkbart bra)MvhCYR 365 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 October 1, 2012 Report Share October 1, 2012 Hej!Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"?Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h.Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift?(Billigt men ändå märkbart bra)MvhCYR 365Fråga ett är jag inte så insatt i men kan tänka mig att automaten växlar hårdare. Det kan väll inte skada att prova?Vad tycker du är billigt? Billigt trim för mig som är märkbart finns inte. inget trim är billigt, sughästar kostar. Kompressor är inte billigt men är märkbart.Kammar är hyfsat billigt men om det är märkbart vet jag inte. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg October 1, 2012 Report Share October 1, 2012 Hej!Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"?Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h.Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift?(Billigt men ändå märkbart bra)MvhCYR 365Hej.Om du vill ha bra ax, föreslår jag att du byter till högre utväxling i bakaxeln. Tex 3,55 eller högre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus October 1, 2012 Report Share October 1, 2012 Ett par headers gör skillnad Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ October 2, 2012 Report Share October 2, 2012 Hej.Om du vill ha bra ax, föreslår jag att du byter till högre utväxling i bakaxeln. Tex 3,55 eller högre.Jag håller med. Utväxlingensbyte märks ! Men minst 3.73 eller t o m 4.10 eftersom du har automat. Hade 3.73 på min och hade jag då vetat vad jag vet nu hade jag satt på 4.10 direkt ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe October 2, 2012 Report Share October 2, 2012 Fråga ett är jag inte så insatt i men kan tänka mig att automaten växlar hårdare. Det kan väll inte skada att prova? När jag testade Racetune innebar det att gasresponsen blev sjövild, inget annat. Den ändrade så att 10% gaspådrag innebar 50% och så vidare. Den blev väldigt svårkörd men kändes väldigt rapp. Totalt livsfarligt vid manövrering i tighta situationer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nena October 2, 2012 Report Share October 2, 2012 Ett par headers gör skillnadKorta eller långa? Och hur känner men skillnaden? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe October 5, 2012 Report Share October 5, 2012 Korta eller långa? Och hur känner men skillnaden?Korta är väl mest för syns skull brukar man säga. Long tubes ska det vara. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyr365 October 10, 2012 Author Report Share October 10, 2012 Det var bra att höra, har funderat på Racetuningen lite men då får man "hoppa det" då bilen bara blir "sjövild" och gå på de andra tipsen såsom headers och bakaxelutväxlingen.1. Vilket är att föredra av headers eller bakväxel och vad ungefär skulle det kosta med utväxling å 4.10?2. Byte kammar, har någon erfarenhet av hur det blir och om det känns? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ October 10, 2012 Report Share October 10, 2012 Det var bra att höra, har funderat på Racetuningen lite men då får man "hoppa det" då bilen bara blir "sjövild" och gå på de andra tipsen såsom headers och bakaxelutväxlingen.1. Vilket är att föredra av headers eller bakväxel och vad ungefär skulle det kosta med utväxling å 4.10?2. Byte kammar, har någon erfarenhet av hur det blir och om det känns?1. Utväxling alla dagar. Räkna med ca 8-10.000:- för utväxling och byte om du lämnar bort jobbet. Det är kinkigt att byta själv om man inte vet vad man gör därför finns det dom som specialiserat sig på just detta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyr365 October 11, 2012 Author Report Share October 11, 2012 Tusen tack för tipset! Det lär bli 4.10 som du sa. / Mvh Mats Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes CMC 1489 October 12, 2012 Report Share October 12, 2012 Har JBA:s korta headers och kammar (Detroit Rockers) kostar ungefär lika mkt att byta kammar som bakaxelutväxling men man får en betydligt roligare bil med kammar och mer hk. enl. USA forumen ca: 360-370 hk, men vet inte om det är verkliga siffror...Ljudet och gången på motorn är i alla fall riktigt kul! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus October 12, 2012 Report Share October 12, 2012 1. Utväxling alla dagar. Räkna med ca 8-10.000:- för utväxling och byte om du lämnar bort jobbet. Det är kinkigt att byta själv om man inte vet vad man gör därför finns det dom som specialiserat sig på just detta.deè här kostnaden spårar ur om en miss uppstår.................................... shit happens Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe October 15, 2012 Report Share October 15, 2012 deè här kostnaden spårar ur om en miss uppstår.................................... shit happensJa, vad jag läst är det inte många som fått en felfri axel efter utväxlingsbyte. Det blir alltid missljud. Varför kan man undra, är det svårare än raketforskning?Nåja, bäst är väl att köpa en färdig axel, men nu har väl Ford slutat med dom roligaste utväxlingarna? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ October 16, 2012 Report Share October 16, 2012 Ja, vad jag läst är det inte många som fått en felfri axel efter utväxlingsbyte. Det blir alltid missljud. Varför kan man undra, är det svårare än raketforskning?Nåja, bäst är väl att köpa en färdig axel, men nu har väl Ford slutat med dom roligaste utväxlingarna?Ehh va ? Blir det missljud har man gjort fel. Jag hade inget missljud och den "andra" jag åkt med hade heller inget missljud. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ October 16, 2012 Report Share October 16, 2012 Har JBA:s korta headers och kammar (Detroit Rockers) kostar ungefär lika mkt att byta kammar som bakaxelutväxling men man får en betydligt roligare bil med kammar och mer hk. enl. USA forumen ca: 360-370 hk, men vet inte om det är verkliga siffror...Ljudet och gången på motorn är i alla fall riktigt kul!Du menar att dina headers och kammar + installation kostat 8-10 tusen ? Grattis i sådanafall. Om den blir roligare med kammar vet jag inget om men en bil med 4.10 blir snabbare :-) Och garanterat enklare att besikta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe October 19, 2012 Report Share October 19, 2012 Ehh va ? Blir det missljud har man gjort fel. Jag hade inget missljud och den "andra" jag åkt med hade heller inget missljud.Jag har hört flera som lämnat bort arbetet och fått tillbaka axeln med missljud. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
6th Avenue June 8, 2014 Report Share June 8, 2014 (redigerad) Jag inbillade mig Ändrade %s av %s (%s) spelling Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 January 12, 2015 Report Share January 12, 2015 Jag tar upp denna tråden igen. Har kollat runt lite på olika tuners. Min GT -07 är helt original förutom att slutdämparna är bytta till FR500s. Den som jag tänker på är denna http://grufmanbil.se/produkt/4418/?Kollade på en som hette Diablo innan men verkade inte att det var så många som gillade den och har därför kollat på SCT då det var betydligt fler som rek den. Jag vill liksom inte göra några större ingrepp utan enbart satsa på en tuner och ev ett öppet filter.Kommer jag att märka någon märkbar skillnad på accelerationen eller ljudet?Är ingen racer som ligger o kör bana utan glider mest runt men tänkte att det kanske kunde vara roligt med några extra pållar ibland. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg January 12, 2015 Report Share January 12, 2015 Jag tar upp denna tråden igen. Har kollat runt lite på olika tuners. Min GT -07 är helt original förutom att slutdämparna är bytta till FR500s. Den som jag tänker på är denna http://grufmanbil.se/produkt/4418/?Kollade på en som hette Diablo innan men verkade inte att det var så många som gillade den och har därför kollat på SCT då det var betydligt fler som rek den. Jag vill liksom inte göra några större ingrepp utan enbart satsa på en tuner och ev ett öppet filter.Kommer jag att märka någon märkbar skillnad på accelerationen eller ljudet?Är ingen racer som ligger o kör bana utan glider mest runt men tänkte att det kanske kunde vara roligt med några extra pållar ibland. Jag har öppet filter på min bil och motorn hörs tydligare jämnfört med original luftbox. Har också FR500S. Synd du bor i Skåne för annars kunde vi ha setts och snacka bil. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 January 12, 2015 Report Share January 12, 2015 Jag har öppet filter på min bil och motorn hörs tydligare jämnfört med original luftbox. Har också FR500S. Synd du bor i Skåne för annars kunde vi ha setts och snacka bil.Ok. Du har aldrig haft problem med det öppna filtret?Fr500s är värt precis varje krona som vi diskuterade innan. Kör du original annars eller har du tuner till din?Jag har haft öppna filter till mina s k familjebilar. En Volvo V70 T5 och en Vectra OPC, på båda har det hörts ett betydligt högre sug vid gaspådrag och pyst till när man släppt gasen. Har iofs bytt original avgassystem på dem till sportigare halvsats, men tycker att bilarna svarat betydligt snabbare på gasen. En automatare som man har är ju lite trög innan något händer tycker jag, så hade responsen blivit bättre kunde det vara värt några tusingar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg January 12, 2015 Report Share January 12, 2015 Ok. Du har aldrig haft problem med det öppna filtret?Fr500s är värt precis varje krona som vi diskuterade innan. Kör du original annars eller har du tuner till din?Jag har haft öppna filter till mina s k familjebilar. En Volvo V70 T5 och en Vectra OPC, på båda har det hörts ett betydligt högre sug vid gaspådrag och pyst till när man släppt gasen. Har iofs bytt original avgassystem på dem till sportigare halvsats, men tycker att bilarna svarat betydligt snabbare på gasen. En automatare som man har är ju lite trög innan något händer tycker jag, så hade responsen blivit bättre kunde det vara värt några tusingar. Nej, jag har inte haft problem med öppna filtret. Det satt monterat i bilen när jag köpte den och är troligen original för övrigt. Tidigare ägare har nog inte tunat bilen. FR500s är värd ett köp pga sitt härliga ljud. Som du, har jag också kört med sportfilter, Feritta halvsats rostfritt och chipstrimning på tidigare bruksbilar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 January 12, 2015 Report Share January 12, 2015 Nej, jag har inte haft problem med öppna filtret. Det satt monterat i bilen när jag köpte den och är troligen original för övrigt. Tidigare ägare har nog inte tunat bilen. FR500s är värd ett köp pga sitt härliga ljud. Som du, har jag också kört med sportfilter, Feritta halvsats rostfritt och chipstrimning på tidigare bruksbilar. Jag tänkte att man kunde köpa ett kit bestående av en tuner och öppet filter. Men har läst att det knappt märks i effekt och då kan man ju lägga 7 - 8000:- på annat roligt. :-)Var bor du Robban? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe January 13, 2015 Report Share January 13, 2015 Har kört min med samma öppna filter i över 5000 mil utan problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus January 13, 2015 Report Share January 13, 2015 Jag tänkte att man kunde köpa ett kit bestående av en tuner och öppet filter. Men har läst att det knappt märks i effekt och då kan man ju lägga 7 - 8000:- på annat roligt. :-)Var bor du Robban?Det där beror på mest på vad du köpt; Köper du en riktig tuner och ett riktigt CAI så märks skillnaden.................. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.