Jump to content

Sct x3


cyr365

Recommended Posts

Jag tänkte att man kunde köpa ett kit bestående av en tuner och öppet filter. Men har läst att det knappt märks i effekt och då kan man ju lägga 7 - 8000:- på annat roligt. :-)

Var bor du Robban?

Det finns kompletta kit som ska göra skillnad. Bästa du kan göra, är att fråga andra som kan rekommendera lämplig kit.

Jag finns i Trollhättan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobbe,

Kollade igenom tråden och såg att du är på vag att skaffa tuner och CAI. Jag började med Diablon och denna gav inget annat än problem, försökte få hjälp på Diablos forumsupport men icke. Det som skedde var att motorn kunde funka som vanligt, nästa gång man startade så pendlade tomgången hej vilt. Fick ställa tillbaka till stock tunen. För min del blev det SCT plus Steedas CAI. Eftersom du precis som jag bor i Skåne rekommenderar jag dig att höra med Badmanners

i Kristianstad, han kan fixa det mesta du behöver till din bil dessutom till vettiga pengar.

Med vänlig hälsning Conny T

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobbe,

Kollade igenom tråden och såg att du är på vag att skaffa tuner och CAI. Jag började med Diablon och denna gav inget annat än problem, försökte få hjälp på Diablos forumsupport men icke. Det som skedde var att motorn kunde funka som vanligt, nästa gång man startade så pendlade tomgången hej vilt. Fick ställa tillbaka till stock tunen. För min del blev det SCT plus Steedas CAI. Eftersom du precis som jag bor i Skåne rekommenderar jag dig att höra med Badmanners

i Kristianstad, han kan fixa det mesta du behöver till din bil dessutom till vettiga pengar.

Med vänlig hälsning Conny T

Hej Conny.

När jag läser ditt inlägg får det mig att skratta lite som du kommer förstå snart. :-)

Jag var själv inne på att köpa en Diablo förra året ( lade upp en tråd om den ) men köpte aldrig någon för många var kritiska mot den. Så jag bestämde mig för att avvakta. Nu har jag läst på lite mer och förstår att SCT verkar vara det som gäller.

Jag var i kontakt med Bruno på Badmanners tidigare idag och snackade länge. Efter fått ännu mer kött på benen om detta med tuner och CAI blev det en SCT X4 och ett BBK performance CAI. :-)

Så tack för tipset Conny och tack till Bruno på Badmanners för ett trevligt och lärorikt samtal.

Link to comment
Share on other sites

Kanon att du fick tag i Bruno, han är en djäkla bra kille att ha och göra med och så finns han här nere hos oss i Skåne. Har dessutom fått hjälp av en firma

ute i Löddeköpinge med min A/C. Tänker använda dom för service jobb framöver. Det gäller att leta upp kontakter som funkar, inte helt lätt med en bil som inte har en egentlig servicekedja i Sverige. Hedbergs i Malmö vill inte ta USA ford............men dom får nog ändra på det framöver när bilen kommer till Europa.

Då har du bara att vänta på prylarna och vackert vårväder!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Precis som du har jag också varit uppe i Stockholm redan när jag köpte bilen åkte jag upp för både genomgång och service, sedan året därpå var jag där igen. Långa tur med hotell övernattning men visst tog det som en trevlig tripp med sambon.

Fick lite problem med min A/C och hittade Classic Car service i Löddeköpinge. Trevliga killar som fixade problemet utan att ta hutlöst betalt. Har dock endast haft bilen hos dom för A/C n men fin anläggning jobbar med USA bilar och hade då riktigt coola bilar till salu. Så på dessa grunder rekommenderar jag dom.

Finns kanske någon här som har andra erfarenheter, men så här långt är åtminstone jag helnöjd.

Link to comment
Share on other sites

Hej Conny.

När jag läser ditt inlägg får det mig att skratta lite som du kommer förstå snart. :-)

Jag var själv inne på att köpa en Diablo förra året ( lade upp en tråd om den ) men köpte aldrig någon för många var kritiska mot den. Så jag bestämde mig för att avvakta. Nu har jag läst på lite mer och förstår att SCT verkar vara det som gäller.

Jag var i kontakt med Bruno på Badmanners tidigare idag och snackade länge. Efter fått ännu mer kött på benen om detta med tuner och CAI blev det en SCT X4 och ett BBK performance CAI. :-)

Så tack för tipset Conny och tack till Bruno på Badmanners för ett trevligt och lärorikt samtal.

En liten fråga. Beställde du möjligen 62 mm trottel från Badmanners också?

Link to comment
Share on other sites

Om Frågan var till mig så nix, jag har inget annat gjort med min bil än skaffat tune och cai. Jag är nog lite feg när det gäller moddning, går något sönder så blir det dyrt som fanken. Dessutom har jag redan 420 HK som räcker ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Om Frågan var till mig så nix, jag har inget annat gjort med min bil än skaffat tune och cai.

Frågan var till Tobbe. Har läst på olika trådar att somliga har fått problem med 62 mm trottel beroende på märket. Ford Racing ska vara bra tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan var till Tobbe. Har läst på olika trådar att somliga har fått problem med 62 mm trottel beroende på märket. Ford Racing ska vara bra tydligen.

Tanken slog mig Robban då han säljer den för 3995:- vilket jag har förstått är bra pris. Har också läst att vissa haft problem med BBKs 62 mm så därför köpte jag aldrig den.

Får räcka med en SCT X4 och BBK CAI. Visst hade det varit trevligt och fått ytterligare ca 20 hk med trotteln men sedan vill man ju inte ha massa strul heller.

Har du bytat trotteln på din Robban?

Link to comment
Share on other sites

Tanken slog mig Robban då han säljer den för 3995:- vilket jag har förstått är bra pris. Har också läst att vissa haft problem med BBKs 62 mm så därför köpte jag aldrig den.

Får räcka med en SCT X4 och BBK CAI. Visst hade det varit trevligt och fått ytterligare ca 20 hk med trotteln men sedan vill man ju inte ha massa strul heller.

Har du bytat trotteln på din Robban?

Nej, jag kör med original trottel.

Link to comment
Share on other sites

Frågan var till Tobbe. Har läst på olika trådar att somliga har fått problem med 62 mm trottel beroende på märket. Ford Racing ska vara bra tydligen.

Det där är nog en sanning med modifikation. Ställer man in BBK spjället noga, det får inte slå något fel mot original. Dubbelkollar så att volten verkligen är samma efter att kontraskruven spänts åt så funkar det perfekt. Vi har inte haft ett enda problem med något BBK spjäll som sålts från oss. Vi har 3 Ford racing spjällhus liggande som inte alls fungerar. Bilarna har dött efter en stunds körning. Det tråkiga med detta är att Ford Racing ej ersätter dessa. Så numera säljer vi enbart Ford Racing spjällen under devisen att det behövs en tune och vi själva lämnar inga garantier.

Under våren ska vi kolla om felet går att ta bort genom en tune, i så fall kommer vi att erbjuda ett par Ford Racing spjäll med Custom Tune för bra pris för att ta igen lite av det vi förlorade på gungorna

Link to comment
Share on other sites

Det där är nog en sanning med modifikation. Ställer man in BBK spjället noga, det får inte slå något fel mot original. Dubbelkollar så att volten verkligen är samma efter att kontraskruven spänts åt så funkar det perfekt. Vi har inte haft ett enda problem med något BBK spjäll som sålts från oss. Vi har 3 Ford racing spjällhus liggande som inte alls fungerar. Bilarna har dött efter en stunds körning. Det tråkiga med detta är att Ford Racing ej ersätter dessa. Så numera säljer vi enbart Ford Racing spjällen under devisen att det behövs en tune och vi själva lämnar inga garantier.

Under våren ska vi kolla om felet går att ta bort genom en tune, i så fall kommer vi att erbjuda ett par Ford Racing spjäll med Custom Tune för bra pris för att ta igen lite av det vi förlorade på gungorna

Aha, nu fick man mer kött på benen. Det låter bra med ev kommande erbjudande framöver.

Link to comment
Share on other sites

I SCT tunern går det att välja vilket oktantal du ska köra på. Dock skiljer det oftast bara en grad tändningen mellan 95 och 98 oktan

Ok tack för ditt svar. :)

Men vad jag förstår så det högsta oktantal du kan ställa in på SCT är 93. Och enligt vissa så skall det ge runt 30 - 40 hästar extra. Borde det då inte bli fler hästar om du kör på exempelvis 95 här mot 93 i USA?

Eller tänker jag helt fel?

Link to comment
Share on other sites

Yes helt fel, långnäsa...

Tyvärr är det så att USA och Sverige har två olika sätt att räkna oktantal på bensin.

Det finns följande vanliga beräkningar av oktantal av bensin RON, MON, (RON+MON)/2 kortfattat (R+M)/2

USA (R+M)/2 91 oktan = Sverige RON 95 oktan

USA (R+M)/2 93 oktan = Sverige RON 98 oktan

Om du ska köra på en SCT 93 tuning, då måste du köra på 98 oktan här i svedala.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...