Jump to content

289 Engine Setup


markus.torgen

Recommended Posts

Hej, har en 289 v4 som sitter i en HT -65. Nu under vintern hade jag tänkt att lyfta ur motorn, byta packningar och kolla skicket på den. Har samtidigt tänkte att plocka ur mer effekt, men vill ha er hjälp att bedöma vilka delar som bör användas. Jag är fullt medveten om att det troligtvis är billigare att köpa en Crate Engine men det vill jag inte PUNKT.

Användningsområde: Gatan men med mycket effekt. (Street/Strip)

Budget: Har ingen uppsatt budget, men får ju inte var för hög. Alltså ingen kompressor kit /insprutning.

Effekt mål: 300-400hk riktiga pollar.

Min önskelist: :D

Vevaxel: Std med en balansering (Hur högt varvtal klarar den?)

Stakare: Std (Hur högt varvtal klarar dom?)

Kolvar: Befintliga (Beror på om jag har tillräckligt med spel mellan kolv och ventil.)

Toppar: AFR SBF 165cc 58cc chamber eller AFR SBF 185cc 58cc chamber

Kamaxel: COMP Cams 284HR (Ska man köra roll eller flat?)

Vipparmar/Rullvipor Vad ska man ha och vilka??? :confused:

Stötstänger: Chromoly

Insug: Edelbrock RPM alt Weiand Stealth

Förgasare: Edelbrock Performer 600cfm? Holley?

Tändning: Ignitor II

Bränslepump: Edelbrock 1725 kanske

Oljepump: high volume av något slag

Vad tror ni om dom här delarna kan det fungera bra?

Vad skulle man kunna få ut för effekt?

Säg till om jag missat något! ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir säkert en evighets diskussion om detta men.... wtf its fun! !! :)

Tycker generellt du är på rätt spår men för allt i värden glöm högvolym oljepump! !!!! :thumbdown:

Bara båg och ställer bara till med bekymmer som tex att den sliter ut fördelar drev, vrider pump axel samt själ effekt.

Ingen nytta alls utan original pump är bäst.

"Just enough is good enough"

Lägg all energi på maskinbearbetning samt rullkam! :thumbup:

Övriga delar du räknar upp är "Good stuff for the $"

Det behöver inte vara så märkvärdigt för att få en trevlig maskin.

Link to comment
Share on other sites

Det var som fan. Lite roligt är det att boken "How to rebuild the Small-Block Ford" säger att man ska ha en high volume vid street och uppåt.

Som vanligt med bilar alla tycker olika... haha

Tack för bra info och snabba svar. Klockrent forum många kunniga personer och snabba svar LIKE!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde budgetstuket med min 302.

Portade toppar från en 289 med 54 cc, 1,84 insug och 1,54 avgas.

Compcams XE256 hydraulkam, rollertipvippor och cromollystänger.

Edelbrock performer insug och en Holley 600.

Portade shelby gjutjärnsgrenrör.

Ignitor 1

Resten standard..

Gör 0-100 på 6,8 sekunder med 3.00-1 i utväxling och utan diffbroms.

Se till att du inte tappar komp, jag har 10,5-1 och mindre än det är mesigt ;)

Link to comment
Share on other sites

400 "riktiga" ur en 289. Måste det var 289, eller kunde man bygga 302?

Vevaxel: Std med en balansering (Hur högt varvtal klarar den?) rätt gjord: 7000+

Stakare: Std (Hur högt varvtal klarar dom?) Beror på kolvens vikt..och övrig prep. Du MÅSTE ha bra bultar. Glöm H-beam, I-beam räcker långt.

Kolvar: Befintliga (Beror på om jag har tillräckligt med spel mellan kolv och ventil.) Tänker du varva, skulle jag byta till nya om dom är från 60-talet

Toppar: AFR SBF 165cc 58cc chamber eller AFR SBF 185cc 58cc chamber Rock'n'roll

Kamaxel: COMP Cams 284HR (Ska man köra roll eller flat?) ROLLER_ROLLER_ROLLER_ROLLER

Vipparmar/Rullvipor Vad ska man ha och vilka?? 1.6:1, märkesgrejor

Stötstänger: Chromoly

Insug: Edelbrock RPM alt Weiand Stealth Alla andra säger RPM, men jag skulle ta Stealth, trots sämre passform innan preparering.

Förgasare: Edelbrock Performer 600cfm? Holley? HOLLEY

Tändning: Ignitor II

Bränslepump: Edelbrock 1725 kanske Jodå, mekanisk, en elpump gör dej vansinnig

Oljepump: high volume av något slag NEJ, absolut inte, förbättringar görs vid behov på pumpens sugsida, inte på trycksidan. Lägg en skvalp/skrap plåt i tråget.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående. Betänk att du vill byta vevstaksbult till något bättre. Detta bör du inte göra utan att sedan få kollat så din stake håller måttet samt rundhet efter bultbytet. Jag menar vevstake nu :) Skulle det behövas en korrigering så blir det inte lönsamt att satsa på de gamla. Det blir billigare med ett set smidda I-beam o då kan du även få en fullflytande stake för några få dollar extra. Var noga med balanseringen så du får med allt runt veven. Tryckplatta om det är manuell, remskivor mm.

Link to comment
Share on other sites

Vevstaksbultarna ska skrivas till på inköps listan. Stakar och kolvar får vi se hur det blir med då, beror på vad som sitter i den nu. Sen måste ju plånboken tillåta allt också :)

Håller på att lägga klinker i garaget så det måste bli klart innan jag kan lyfta ur motorn. Har inte den blekaste vad den innehåller idag, så det ska bli spännande.

Tänkte på vipporna, om jag sätter i 1.5 vippor blir lyftet mindre då eller vad händer?

Vad är egentligen bästa förgasaren Edelbrock/Holly?

Vad är egentligen bästa insuget RPM/Stealth/Något annat?

Fortsätt gärna att kommentera om det är något annat som bör byttas samtidigt.

MVH / Markus

Link to comment
Share on other sites

Sen måste ju plånboken tillåta allt också :)Du har inte råd att INTE bygga en bra bottendel.

Tänkte på vipporna, om jag sätter i 1.5 vippor blir lyftet mindre då eller vad händer? Ja, det blir det. Dessutom påverkas ventilens hastighet. Håll dej till 1.6:1

Vad är egentligen bästa förgasaren Edelbrock/Holly? Detta ger jag mej inte in på. Har ett antal Carter och Holley i mina bilar. Har också haft en Edel 1407 för länge sedan, men det har jag inte längre. Köper inte fler heller.

Vad är egentligen bästa insuget RPM/Stealth/Något annat? Det går inte att säga. Motorer är olika. Välj för det varvområde som motorn skall jobba. Generellt är det inte värt att ägna mycket tid åt att välja insug, titta vad dom mest kända tillverkarna har att erbjuda. Keep it simple. Andra detaljer är viktigare.

Fortsätt gärna att kommentera om det är något annat som bör byttas samtidigt.

MVH / Markus

.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...