Jump to content

Hur tankar jag? OBS! Blondinvarning!!!


Girly1978

Recommended Posts

Hej!

Om ett par dagar kommer min musse till Europa - så jag hoppas att jag har den hemma om 1-2 veckor! Det är en 1970 Mach 1, 351 Cleveland M code 4V, automat.

Okej jag är inte blond, :P men undrar helt enkelt hur man tankar. Man tankar väl 98 oktan och häller i lite blyersättning kan jag tro? Men hur stor andel blyersättning och finns det olika märken/kvalitéer? Min bil är lite modifierad och ska vara något morderniserad och trimmad motormässigt. Är det något jag måste tänka på när jag väljer drivmedel? Häller man i blyersättningen till slut (alltså överst i tanken)? :confused:

Nu förstår ni säkert nivån på kunnandet här, men tro mej - jag vill lära och mottar tacksamt tips och råd om allt möjligt! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om ett par dagar kommer min musse till Europa - så jag hoppas att jag har den hemma om 1-2 veckor! Det är en 1970 Mach 1, 351 Cleveland M code 4V, automat.

Okej jag är inte blond, :P men undrar helt enkelt hur man tankar. Man tankar väl 98 oktan och häller i lite blyersättning kan jag tro? Men hur stor andel blyersättning och finns det olika märken/kvalitéer? Min bil är lite modifierad och ska vara något morderniserad och trimmad motormässigt. Är det något jag måste tänka på när jag väljer drivmedel? Häller man i blyersättningen till slut (alltså överst i tanken)? :confused:

Nu förstår ni säkert nivån på kunnandet här, men tro mej - jag vill lära och mottar tacksamt tips och råd om allt möjligt! :)

Blyersättning först. Andel inblandning står på flaskan, skulle det bli lite för mkt så är det ingen fara. Och 98 oktan funkar fint :)

Link to comment
Share on other sites

Detta ämne är ett av de mest omstridda tillsammans med diskussionerna om motoroljor. Frågar man 10 personer får man minst 11 olika svar. Man får helt enkelt försöka att bilda sig en egen uppfattning. Ofta är ju dessa motorer renoverade/modifierade efter +40 så det kan vara svårt att veta tex. vad motorn nu har för kompression mm. Själv har jag valt att med min 351w 4V (10.7 komp) alltid tanka 98 oktan och tillsätter Tripak som oktanbooster/blyersättning. Efter att du haft bilen ett tag kan du känna dig för hur den går och laborera lite med förgasarkalibrering och tändinställning. Kanske du även kan få lite mera info om motorn från förra ägaren. Har du någon bild på pärlan? Lycka till!

http://www.tripak.se/index.php?action=01

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Vet du hur den är moderniserad/trimmad. Sitter det aluminium toppar på den eller har dom stoppat i rostfria ventiler och säten för då behöver du inte blyersättning till den. Självklart ska den ha 98 oktan.

Mvh

Andrew

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...