Girly1978 January 5, 2013 Report January 5, 2013 Hej! Om ett par dagar kommer min musse till Europa - så jag hoppas att jag har den hemma om 1-2 veckor! Det är en 1970 Mach 1, 351 Cleveland M code 4V, automat.Okej jag är inte blond, men undrar helt enkelt hur man tankar. Man tankar väl 98 oktan och häller i lite blyersättning kan jag tro? Men hur stor andel blyersättning och finns det olika märken/kvalitéer? Min bil är lite modifierad och ska vara något morderniserad och trimmad motormässigt. Är det något jag måste tänka på när jag väljer drivmedel? Häller man i blyersättningen till slut (alltså överst i tanken)? Nu förstår ni säkert nivån på kunnandet här, men tro mej - jag vill lära och mottar tacksamt tips och råd om allt möjligt! Citera
PeterF January 5, 2013 Report January 5, 2013 Hej! Om ett par dagar kommer min musse till Europa - så jag hoppas att jag har den hemma om 1-2 veckor! Det är en 1970 Mach 1, 351 Cleveland M code 4V, automat.Okej jag är inte blond, men undrar helt enkelt hur man tankar. Man tankar väl 98 oktan och häller i lite blyersättning kan jag tro? Men hur stor andel blyersättning och finns det olika märken/kvalitéer? Min bil är lite modifierad och ska vara något morderniserad och trimmad motormässigt. Är det något jag måste tänka på när jag väljer drivmedel? Häller man i blyersättningen till slut (alltså överst i tanken)? Nu förstår ni säkert nivån på kunnandet här, men tro mej - jag vill lära och mottar tacksamt tips och råd om allt möjligt! Blyersättning först. Andel inblandning står på flaskan, skulle det bli lite för mkt så är det ingen fara. Och 98 oktan funkar fint Citera
bulan January 5, 2013 Report January 5, 2013 Detta ämne är ett av de mest omstridda tillsammans med diskussionerna om motoroljor. Frågar man 10 personer får man minst 11 olika svar. Man får helt enkelt försöka att bilda sig en egen uppfattning. Ofta är ju dessa motorer renoverade/modifierade efter +40 så det kan vara svårt att veta tex. vad motorn nu har för kompression mm. Själv har jag valt att med min 351w 4V (10.7 komp) alltid tanka 98 oktan och tillsätter Tripak som oktanbooster/blyersättning. Efter att du haft bilen ett tag kan du känna dig för hur den går och laborera lite med förgasarkalibrering och tändinställning. Kanske du även kan få lite mera info om motorn från förra ägaren. Har du någon bild på pärlan? Lycka till!http://www.tripak.se/index.php?action=01Mvh. Mats Citera
Andrew January 5, 2013 Report January 5, 2013 Vet du hur den är moderniserad/trimmad. Sitter det aluminium toppar på den eller har dom stoppat i rostfria ventiler och säten för då behöver du inte blyersättning till den. Självklart ska den ha 98 oktan.MvhAndrew Citera
Equus January 5, 2013 Report January 5, 2013 Hej!Här är en redovisning till MHRF:s förbundsstämma den 27 oktober 2001 om Blyersättningsmedel. Kan kanske ge viss vägledning.http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf Citera
Girly1978 February 1, 2013 Author Report February 1, 2013 Tack för alla tips! Fick bilen idag - har lagt upp bilder på galleriet. Tyvärr kom den med en transportskada på höger dörr - det ska åtgärdas. Annars är hon bara sååååå fiiiiin! Citera
Stefan Johansson February 2, 2013 Report February 2, 2013 Vilken känsla!! Grattis!Du har inga bilder att visa oss? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.