Jump to content

Recommended Posts

Jag har inga åsikter om själva färgvalet, alla har ju lyckligtvis olika smak annars skulle världen vara rätt tråkig och förutsägbar.

Däremot tycker jag att om du byter färg så måste allt lackas, motorrum, bagage, ja allt som syns. Gör man inte det blir helhetsintrycket taffligt och bilens värde kommer att sjunka.

Håller med Janne, vill du ändra färg så är det allt som måste målas, motor rum, dörrsidor trösklar in i falsen mellan backlucka och bagageutrymme. Gör du inte detta ser det fördjävligt ut. Räcker ju med att du öppnar tanklocket så ser man tidigare färg. Går du på grönt blir du nog av med en djäkla massa stålar. Ett alternativ är att foliera bilen istället för att måla om. Har du skador i lacken som gör att du funderar på att måla om din bil?

Håller med att man måste lacka om alla synliga ytor, har själv en 07a cabbe som är svart,funderar på att lacka om denna pga lite små skavanker runt om på bilen,vissa jag känner säger att det lilla syns inte men jag vill ha det perfekt.Du får gärna tipsa mig om priset och om hur mycket du själv får göra,tex ta bort dekaler,stripes mm,lycka till!

Om det blir färg byte så kommer "allt" rivas och lackas separat d.v.s dörrar,skärmar,luckor.

Det tuffa blir att byta färg i motorrummet utan att lyta motorn.

Det som talar emot är om värdet på bilen sjunker som en sten efter färbytet även om allt lackas på ett proffsigt sätt.

Jag är mycket petig så någon snabb lack eller folie är det inte tal om.

Tror inte värdet skulle sjunka om jobbet görs riktigt. Det blir ju en unik bil för årsmodellen. Men räkna med ca 20 papp eller omkring.

Jag är också väldigt petig, har två stenskott i huven som stör, men det kan lätt komma nya på väg hem från lackeraren, svårt o dyrt

att hålla en rullande bil i mint condition.....det finns en folierad bil antingen här eller på mustnag forum

görs jobbet rätt blir det lika proffsigt som en hel lackering.

omlackering för 20000:- som är perfekt och både in och utvändigt knappast, priset lär nog ligga på 50000:- - 75000:- om det inte är svartjobb.

omlackering för 20000:- som är perfekt och både in och utvändigt knappast, priset lär nog ligga på 50000:- - 75000:- om det inte är svartjobb.

Det kan ju vara grönt med svart(jobb)..... de e en gråzon... Förlåt CMC49..jag orkade inte hålla fingrarna från keypadden.. :rolleyes:

(redigerad)

Sälj bilen och köp en i rätt färg!

Som CMC-49 är inne på så ligger en bra lack runt 50'' om det ska bli riktigt bra.

Jag lackar själv mina bilar och faktiskt idag var jag in och köpte 3 dl färg, härdare och diverse papper för att lacka om den lilla backluckan och en vinge.

1500:- enbart materialet och då är det dessutom omlack i samma kulör och en mycket enkel yta eftersom bakluckan tar man ju bort.

Färg har blivit sjukt dyrt!

Värdet sjunker oavsett hur bra den lackas men det får man ta om man gillar färgen.

En köpare ryggar direkt om en bil är helt omlackerad och grön färg är knappast en kioskvältare.

Sist tycker jag inte du ska fråga andra vad du ska göra.

Vill du ha en grön bil så ska du göra det!!

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 weeks later...

Tycker du att grå är fel färg, lacka om men gör nåt kul som inte går att köpa annars lite Foose-inspirerat typ ...eller så köper du en ponny med din drömfärg om det är nån av standardfärgerna :)