Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Jag tänkte höra lite med er erfarna här hemma om vem som är bäst i landet på att mappa/finjustera våra motorer vid trimning.

Nu e det så att jag har inte en Mustang men en GT och skulle vilja höra vilka erfareheter ni har med trimmare i Sverige.

Håkan Prytz ska montera de nya delarna åt mig men sen så ska jag utföra en "Remote" TUNE via en av kanske världens bästa motor programmerare Torrie McPhail men behöver en som har en Dynojet bänk, kunning med våra ECUs och gärna med ett gott rykte.

Tusen tack på förhand.

Hej,

Först och främst jag har inte använt mig av remote tuning.

Jag gör det själv.

Den bästa Dynon som finns är landsvägarna.

Det finns en hel del bra tunare i staterna som är bra på remote tuning.

De jag vet som är bra på remote tuning är.

Erik Brooks http://www.brooksspeed.com/

Justin http://www.vmptuning.com/

Har för mig att de bara använder sig av SCT tuner (vilken är den bästa om man har en US Ford)

De brukar göra en tune som start coh skicka med en fil med PID för loggning.

Sedan skickar man logger filen till dem och de gör justeringar.

Detta kan bli några gånger då man endast ska göra vad de efterfrågar (kanske inte fullgas i första vändan).

Dock måste man ha en bredband oxygensensor (lambda sond).

Denna är bra NGK NFX http://www.summitracing.com/parts/ngk-91101

Checka gärna på webben om dessa tuners, jag har inte sett något negativt om dem.

Hej.

Jag tänkte höra lite med er erfarna här hemma om vem som är bäst i landet på att mappa/finjustera våra motorer vid trimning.

Nu e det så att jag har inte en Mustang men en GT och skulle vilja höra vilka erfareheter ni har med trimmare i Sverige.

Håkan Prytz ska montera de nya delarna åt mig men sen så ska jag utföra en "Remote" TUNE via en av kanske världens bästa motor programmerare Torrie McPhail men behöver en som har en Dynojet bänk, kunning med våra ECUs och gärna med ett gott rykte.

Tusen tack på förhand.

BSR Malmö räcker så

Först och främst, vad är det för bil???

Ford Mustang GT eller Ford GT?

Om det är Ford GT (väldigt ovanlig bil), fortsätt då och läs.

Tror inte det...

Detta är INTE en mustang.....

Mycket ovanlig bil...

Tänk på att Ford GT ändast tillverkast 2005-2006 i små serier, mao. inte ingen dussin bil.

Tror fortfarande att någon av dessa som jag rekomenderade tidigare kan hjälpa dig.

Defenitivt ingen i Sverige.

Hej igen.

Jag har varit i kontakt med BSR i Malmö men absolut inget hugg från dom.

Har läst att dom ska vara jäkla bra på Ford Mustanger eller modular motorerna rent generellt men som sagt jag gillar inte o tjata på någon.

Detta handlar alltså om en GT, dvs erkättaren till GT40.

Årsmodell 2006.

Jag har en SCT programmer med 19 och 21 PSI filer klara i den men jag menar sen tidigare trimmade bilar

att en sista finjustering av AFR gör att bilen kommer gå rent och perfekt.

Hennessey ( som jag köpt kittet av ) menar precis som Heffner att T. McPhail e den bästa, men som sagt behöver en landsvägs bänk med en erfaren

programmerare.

Ska absolut läsa länkarna .

Tack ;)

Hej igen,

Härligt, du har en av mina drömbilar Ford GT 2005-2006.

Själv har jag 2003 Cobra plus en del andra US Ford bilar.

Har tunat Ford US bilar de senaste 15 åren, och jag vet att vissa är en utmaning, som din.

Nu är min Cobra motor in för en renovering /uppgradering förväntar mig att motor ska ge 700 RWP, men ska klara mekaniskt 900-1000RWP.

Men som vanligt man får se...

Uppgradering till E85 (brukar ge +40RWP pga mer syre i bränslet....) om man har höga 500 RWP innan bytet ( min hade 580..)

Tydligen har du hittat den bästa för att tuna en Ford GT 2006.

Håll till dig till denna tuner...

Många "toooners" kallar sig tuners men kan bara läggga in "canned" tunes.

De är mycket vanliga...och väldigt dåliga, inga krav eller frågor om loggar.

När du tycker bilen funkar bra.

Då är det dax för en körning i dyno.... för att få ett mått....

Absolut. Jag håller med dig helt.

En korrent tune e super viktigt.

Jag fick mitt paket i måndags och det innehåller:

Whipple 4.0L

Accufab Monoblade TB

Long Tube Headers rear exit ceramic coated

MAFia maf sensor

Kenne Bell BAP

16 st 52lb/h spridare

Transaxel kylare ( allt för o få ner temp )

Liknande paket installerades på en GT i Schwiez i höstas med

resultat på 808 rwhp men utan spridare och long tube headers.

Längtar till våren !!!

  • 1 month later...

DÅ E BILEN KLAR.

Resultatet e 891hk och maxvrid på 1011nm

DynoJet 813whp 917wnm

Mustang Dynamometer 735whp 830wnm

Jag monterade allt själv med hjälp av super noga Mikael Boström från Motala.

Bänkning och mappning gjordes av Tony på AG:s i Norrköping. Kan starkt rekommendera dem.

Han höll på i 11 timmar med min bil, gav aldrig upp !!!

Resultatet e en användbar, super sick/insane monster med ett ljud som kan starta ett världskrig.

Tack för era tips och hjälp men jag valde att göra allt själv, känns väldigt bra nu i efterhand. :)

Grym bil! Står en ljusblå till salu hos Autoropa i Malmö www.autoropa.se om ni är sugna på att vara lite unika. Förvånansvärt billig också (humor!).... i jämförelse med en lätt begagnade Ängelholmare. Rekommenderar starkt ett besök där. Man blir glad av att bara få titta på lite fina Ferrari, Maserati, Königsegg och allt annat trots att det mest är spagetti-racers. Dom är väldigt svaga på jänkare med redigt gjutjärn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...