Jump to content

upp start efter några månader!


Snorre70
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada.:eh:

Har en lite fundering eller om man nu så vill en fråga!

Jag skulle starta upp bilen i garaget, den har stått där i några månader nu, starta sen typ innan Jul senast.

Nu försökte jag starta upp den igen, men som jag hade på känn så skulle batteriet inte orka detta, men nu till det skumma.

När jag envisades med att försöka så innan batteriet dog vred jag tillbaks nyckeln i avstängnings läget, men startmotorn försökte envist starta på fast jag hade nu nyckeln i handen?

Någon ide om vad som kan orsaka detta?

och är det något som är trasigt?

eller kan dom bete sig på detta viset då batteriet dör?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du har nog problem med det s.k startrelä, oftast svart rund sak som

sitter intill batteriet, hjälper till att vidarebefodra ström till startmotorn.

Det är vanligt att den bränner fast, i och med det så är kontakten

tillslagen till att vidarebefodra ström till startmotorn.

Lyft bort minuspolen på batteri, lägg på polen igen, går starten igen?

knacka med baksidan skaftet på en större skruvmejsel på ovansidan

av reläet, då brukar det släppa från kontaktläget.

Prova hela tiden med att lägga på eller ta av minuspolen på batteri,

kan hjälpa, troligen bör ett nytt startrelä inköpas.

Men man kan klara sig en längre tid ändå med det som jäklas, bara man

vet att göra som jag skrev.

Jag har en gång i tiden skrivit ett reportage om hur man renoverar och

räddar ett original startreä, Mustangforum någon gång på nittiotalet:eh:.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du har nog problem med det s.k startrelä, oftast svart rund sak som

sitter intill batteriet, hjälper till att vidarebefodra ström till startmotorn.

Det är vanligt att den bränner fast, i och med det så är kontakten

tillslagen till att vidarebefodra ström till startmotorn.

Lyft bort minuspolen på batteri, lägg på polen igen, går starten igen?

knacka med baksidan skaftet på en större skruvmejsel på ovansidan

av reläet, då brukar det släppa från kontaktläget.

Prova hela tiden med att lägga på eller ta av minuspolen på batteri,

kan hjälpa, troligen bör ett nytt startrelä inköpas.

Men man kan klara sig en längre tid ändå med det som jäklas, bara man

vet att göra som jag skrev.

Jag har en gång i tiden skrivit ett reportage om hur man renoverar och

räddar ett original startreä, Mustangforum någon gång på nittiotalet:eh:.

Lars du är en fantastisk Kunskapsbank och en riktigt stor Mustang ambassadör! :)

Link to comment
Share on other sites

Hallå o tackar för tipset Lars, Jag har försökt att ladda upp batteriet till i dag Lördag, så jag ska försöka trixa med dina tips om jag lyckas få någon minut över! åter kommer med Feed back i alla fall. ps misstänkte att dom sakerna du sa att man behövde byta ut börja bli lite trötta så jag har lagt en beställning, dessa sakerna kan ju bara vara bra att ha liggande extra.

Link to comment
Share on other sites

Efter att batteriet va laddat så knacka jag lite på denna, och den gick att flytta till önskad plats!

Ett annat problem som jag har är att jag håller på att byta ut lampor och div, frågan är måste man ta bort hela skärm förläng aren på skärmen för att byta ut justera skruvarna till strålkastaren! byter oxå ut strålkastare skålarna eller va dom nu kallas, och tanken är att byta alla skruvarna m.m. så allt funkar lätt och bra. Men problemet är att skruvarna sitter ju på baksidan av skärv förläng aren?? finns det någon som har någon smart ide om hur man kan göra utan att ta bort s-förlängarna.

Som sagt va tacksam för hjälp och ider

Link to comment
Share on other sites

Hej.

skärmförlängarna fram monteras oftast innan man monterar själva flygeln, däremot så sitter alltid ramen headlampdoor med skruvar

som går att komma åt, är inte riktigt med på vad du vill göra?

Är det skruvarna för inställning för strålkastare du vill meka med så ska det gå att komma åt, men en

bild säger mer än tusen ord, så en bild skulle kanske hjälpa oss att hjälpa dig med råd:confused:.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

skärmförlängarna fram monteras oftast innan man monterar själva flygeln, däremot så sitter alltid ramen headlampdoor med skruvar

som går att komma åt, är inte riktigt med på vad du vill göra?

Är det skruvarna för inställning för strålkastare du vill meka med så ska det gå att komma åt, men en

bild säger mer än tusen ord, så en bild skulle kanske hjälpa oss att hjälpa dig med råd:confused:.

Japp Lars du är inne på rätt sak, jag ska byta hela skruven för inställningen av strålkastaren, och tyvärr sitter skruvarna till det fästet på baksidan. Givet vis så skulle jag ha tagit en bil innan jag gav upp och montera allt på plats, fast så klart utan att ha bytt ut juster skruvarna. ska se om jag kan ta en bild inom kort.

Men om man tittar på denna bilden som är lånad ifrån CJ Parts så ska plattan i skruven oxå bytas och skruven sitter som bakifrån tyvärr!

HW412.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en liknande operation förra vintern, bytte dom gamla lamporna mot moderna H4 halogen. Jag bytte justerskruvarna och plastmuttrarna, som du ser på bilden var mina muttrar i vit plast, dom gick att ta loss utan att skruva loss den lilla plåtbiten dom sitter i. När jag köpte grejorna hos Hansen fick jag bara själva plastmuttrarna så jag behövde aldrig fundera på plåtbitarna. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

/Tomas

post-6468-144839272164_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en liknande operation förra vintern, bytte dom gamla lamporna mot moderna H4 halogen. Jag bytte justerskruvarna och plastmuttrarna, som du ser på bilden var mina muttrar i vit plast, dom gick att ta loss utan att skruva loss den lilla plåtbiten dom sitter i. När jag köpte grejorna hos Hansen fick jag bara själva plastmuttrarna så jag behövde aldrig fundera på plåtbitarna. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

/Tomas

[ATTACH=CONFIG]24787[/ATTACH]

Jaså det går att köpa dom på det viset oxå! det kan ju vara något att leta efter, ska se om jag kan hitta dessa! tack för tipset.

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jaså det går att köpa dom på det viset oxå! det kan ju vara något att leta efter, ska se om jag kan hitta dessa! tack för tipset.

Mvh Thomas

Tack rudhan för tipset, hitta extra plast pluggar som jag köpt för mycket, dessa va till att montera fast nr skylten, dessa funka utmärkt o så kommer dom aldrig att rosta fast igen.

Om någon fundera på vilka det är så är det dom här

F1281.jpg

http://www.cjponyparts.com/65-8-license-plates-8-hardware-only-1965-1968/p/F1281/ ca 35 kr H-Raceing ville ha 55 kr st för samma sak! och det funkar som sagt va kanon.

Ska lägga upp bild vid tid, men det ser ut som det gör på rudhan bild.

Allt passa bra förutom att jag fick ta plåtsaxen o klippa lite där fjäder ska igenom, den va för tjock eller så va hållet för litet?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder på det hela!

Röd ring det första försöket, det hade fungerat det oxå, med lite mera tålamod.

Grön ring där sitter plast pluggen ifrån nr skylten.

post-6810-144839272863_thumb.jpg

Och på denna bilden ser man hur Plåten (pottan) sitter på plats, och hur jag fått klippt lite runt. (den gula ringen)

post-6810-144839272912_thumb.jpg

Ett trevligt jobb att fixa detta.

Så blev det på den sidan som är klar!

post-6810-14483927295_thumb.jpg

Jag vet inte om jag ska ha dom cromade ringarna kvar eller om dom gamla kommer åter (Dom som är målade i bilens färg!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...