Jump to content

Bulleribång i kupen


bossrules

Recommended Posts

Är det som som provat ljuddämpningsmatrial typ noisekiller eller dbaxe? För det verkar som allt oväsen kommer in i kupen bakifrån. Det känns som kupen är en gigantisk resonanslåda :x för på utsidan låter bilen lite och ingenting. Har en 70:a boss 302. Ägare av 69-70 årsmodeller borde ha upplevt detta. Tacksam för tips :P

MvH

Peter cmc44

Link to comment
Share on other sites

Samma problem på 65 Fastback. Man kan minska på resonansen med olika isoleringsmattor under inredningen, men 65 har ganska många "hårda ytor" som ljudet studsar ifrån, speciellt baktill, så man kommer knappast runt problemet. Försök också isolera bagageutrymmet under mattorna, samt bak hjulhus. Man kan också lägga mer isolering i innertaket, om man händelsevis skulle ta bort headlinern.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Alternativ till isolering är riktigt avgassystem.

Isolering är inte billigt och svårt att få det snyggt eller att funka.

90% av de flesta mussar har skitdåligt avgassystem med på tok för öppet flöde.

Tunnväggiga rör och pissdåliga ljudämpare från Hansen Racing.

De flesta struntar dessutom i H-pipan vilket förvärrar ljudet mycket..

mm.mm

Ett tips jag läste i nyaste Mustang & Fords är ett par ljudämpare från Magnaflow

http://www.magnaflow.com/01home.htm

Lyssna vad läckert en 5.0 Musse låter!

http://www.magnaflow.com/04sound/domestic/mustangl.htm

Eller Shelby 67

http://www.magnaflow.com/04sound/domestic/shelbyl.htm

Deras dämpare var 4db tystare än närmaste konkurent.

Notera då att 4dp upplevs som halva ljusstyrkan :!:

I testet hade dom visserligen en 66 Musse men det är inga större skillnader.

Invändigt mätte dom upp 81db vid 1500rpm

"Turbo" skiten som Hansen säljer var nästan sämst

88db vid 1500rpm och 90db vid 3000rpm

OBS! De testa enbart "prestanda" dämpare!!!

Det går naturligtvis att få ännu tystare med orginal liknande

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående inlägg det är ett j...a liv i kupen ändå har jag ett nytt orginal eftermarknadsavgas på min -69a.Och vad man hör är att det mesta ljudet kommer bakifrån.Kul att följa tråden och se om någon har ideer.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Skiver detta en gång till för en vänlig själ stängde datorn för mig innan jag hann skicka inlägget, nåväl. Har hiitat en del ljuddämpande sakersom jag ska lista här. Har inte bestämt mig för vilken av dessa jag skall andvända så det blir lite mera efterforskningar innan man skrider till verket.

Bitumenmatta självhftande :D och tung :x 500*400*4 37kr styck.

"Skummigummimatta" självhäftande och bra på att suga upp vatten :x och behålla detta i ca: 100år=rost :evil: . 1000*500*10 96kr

Dbaxe finns på spray samt på "lösvikt så man kan spraya själv populärt inom billjud kretsar 998lr för 5 liter lösvikt. Sök på dbaxe på Google så hittar man backes ljudbygg där finns det bilder.

Peak offbara spray liknande ovan har inget pris.

Det jag tycker verka mest lovande är en spray som heter Tektyl 190 som finns både i grått och svart. Denna spray är både rostskyddande samt ljuddämpande vilket känns bra :D .

På tal om inget särskilt så körde jag min förstarepa på ett blackrace i helgen vilket resulterade i 8,832 132km/h på 201m. :D:D:D

MvH

Peter cmc44

Link to comment
Share on other sites

Har kollat upp priset på DC-P 500 hos Swedac-acoustic. Den kostar 29,7kr/kg plus moms :D:D . Säljes i 18kg förpackningar skall räcka till en stooor bil eller två små. Sprutas med egen spruta. Swedac-acoustic tillverkade Noisekiller förut. Så DC-P 500 är en vidareutveckling av den.

MvH

Peter cmc44

Link to comment
Share on other sites

Har kollat upp priset på DC-P 500 hos Swedac-acoustic. Den kostar 29,7kr/kg plus moms :D:D . Säljes i 18kg förpackningar skall räcka till en stooor bil eller två små. Sprutas med egen spruta. Swedac-acoustic tillverkade Noisekiller förut. Så DC-P 500 är en vidareutveckling av den.

MvH

Peter cmc44

Ja då blir det DC-P 500 jag kommer köra med...

Och som sagt är det en vidareutveckling av noisekiller och bara kostar runt 700kr för 18kg så är det ju bara att prova.. :D

Link to comment
Share on other sites

Har personligen jobbat mycket för att få bort resonansen med Apple dämparna. Jag har 2,5 tums rör (tjockt gods, jämna o. fina böjar)

Apple är av samma typ som Magnaflow, så ingenting garanterar att Magna skulle ha mindre resonansljud. (Magna-ägare korrigerar mej om jag har fel)

Vid vissa var går min 65:a verkligen tyst, men det finns kvar 2-3 områden där dämparnas resonans fortplantar sej i kupén.

På 65-66 får man inte plats med längre dämpare, utan får nöja sej med ca 40cm långa. Om man fick plats för 50 % längre, skulle man lättare komma runt resonansproblemet.

Alla ideér är välkomna. Har funderat på att bygga en egen prototyp.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

De här gamla bilarna har skramlat och bullrat redan från fabrik som alla andra bilar från den tiden. Är det inte därför vi skaffat dem. Till jobbet åker jag Volvo. I sommarkvällen KÖR jag Mustang med allt vad det innebär med skrammel, buller och dålig väghållning.

Mvh

"Darne"

Link to comment
Share on other sites

Har personligen jobbat mycket för att få bort resonansen med Apple dämparna. Jag har 2,5 tums rör (tjockt gods, jämna o. fina böjar)

Apple är av samma typ som Magnaflow, så ingenting garanterar att Magna skulle ha mindre resonansljud. (Magna-ägare korrigerar mej om jag har fel)

Vid vissa var går min 65:a verkligen tyst, men det finns kvar 2-3 områden där dämparnas resonans fortplantar sej i kupén.

Är det ljudämparnas resonans som är boven i dramat :?: Jag trodde att ljudet kommer in bakifrån bagaget och sedan dansar runt i kupén :?: Själv har jag headders-X-pipe-apple multi freqency dämpare (1/sida)-under bakaxeln-ihop till ett ovalt slutrör. Allt detta i trer tum utom slutröret som är ca: 6*3tum. Tror även att jag ska linda mina headders :idea: Min bil går relativt tyst vid 2000 och 3000 rpm så länge man har extremt lite gaspådrag.

MvH

Peter cmc44

Link to comment
Share on other sites

På tal om inget särskilt så körde jag min förstarepa på ett blackrace i helgen vilket resulterade i 8,832 132km/h på 201m. :D:D:D

MvH

Peter cmc44

Var det nån som körde bättre än den tiden? För fästet såg ju inte precis bra ut :D

Link to comment
Share on other sites

Jovisst var det dom presterade bättre tider än mig kolla in på www.blackrace.nu så finns alla tider där. Nästa race ska tydligen vara den 23/7 så då gäller det att hinna fixa bilen till dess. Tappade avgassystemet på vägen hem från Umeå bara "slarven" kvar :evil::evil:

MvH

Peter cmc44

Link to comment
Share on other sites

Har personligen jobbat mycket för att få bort resonansen med Apple dämparna. Jag har 2,5 tums rör (tjockt gods, jämna o. fina böjar)

Apple är av samma typ som Magnaflow, så ingenting garanterar att Magna skulle ha mindre resonansljud. (Magna-ägare korrigerar mej om jag har fel)

Vid vissa var går min 65:a verkligen tyst, men det finns kvar 2-3 områden där dämparnas resonans fortplantar sej i kupén.

Är det ljudämparnas resonans som är boven i dramat :?: Jag trodde att ljudet kommer in bakifrån bagaget och sedan dansar runt i kupén :?: Själv har jag headders-X-pipe-apple multi freqency dämpare (1/sida)-under bakaxeln-ihop till ett ovalt slutrör. Allt detta i trer tum utom slutröret som är ca: 6*3tum. Tror även att jag ska linda mina headders :idea: Min bil går relativt tyst vid 2000 och 3000 rpm så länge man har extremt lite gaspådrag.

MvH

Peter cmc44

Om du kör med MultiF så borde du inte ha problem med resonans i dämparen, det har däremot jag. (kort 2,5 tum oval) MultiF är på tok för lång för att sitta rätt på en 65:a. Jag kör med HIPO grenrör och stadigt gods, men dämparna "brummar" vid vissa varv, ett problem jag inte kommit runt än.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...