Jump to content

Bärarmsbyte på en 68 HT


Hobbyisten

Recommended Posts

Fick ett påpekande vid besiktningen i höstas om glapp i övre bärarmarna. Har nu ångest för att jag inte fått arslet ur vagnen och tagit tag i detta...:( Kanske kan man byta ut bussningarna endast? Någon som har gjort detta kanske kan tala om ifall det är värt besväret eller skall man helt enkelt byta ut bärarmen? Är ingen stjärnmekare precis men får väl lära mig under resans gång. Tacksam för synpunkter och idéer.

//Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem som du men bestämde mig, efter en hel del googlande, att byta hela bärarmarna.

Det går att bara byta bussningarna (om inte bussningen är nitad förståss)men prisskillnaden var så liten att jag bytte hela.

Bytte även fjädersätena, som var slut. Fick en ny bil!!!!

Det som var lite kinkigt (läskigt) var att ta loss fjädrarna. Fixa riktiga verktyg till det, så är jobbet rätt enkelt.

Good luck!!

//Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej jag ska oxå göra detta bytet på bilen, har oxå tittat o letat på weben efter tips o trix, finns mycket bilder o hjälp.

Kom alla fall fram till att det är nog lättare och blir bättre att byta allt i stället för bara bussningarna, troligen så blir det lite bättre väghållning på bilen, så man kanske får något extra om man gör detta. Men vist är bärarmarna hyfsat nya så blir det ju kanske billigare att bara byta och pressa i nya bussningarna.

Min tanke är att renovera dom gamla sedan, så har man dom kvar oxå!

Jag byter övre och undre och stag m.m. allt så ska det nog bli bra!

ps lycka till och hoppas det blir bra i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej jag ska oxå göra detta bytet på bilen, har oxå tittat o letat på weben efter tips o trix, finns mycket bilder o hjälp.

Kom alla fall fram till att det är nog lättare och blir bättre att byta allt i stället för bara bussningarna, troligen så blir det lite bättre väghållning på bilen, så man kanske får något extra om man gör detta. Men vist är bärarmarna hyfsat nya så blir det ju kanske billigare att bara byta och pressa i nya bussningarna.

Min tanke är att renovera dom gamla sedan, så har man dom kvar oxå!

Jag byter övre och undre och stag m.m. allt så ska det nog bli bra!

ps lycka till och hoppas det blir bra i alla fall.

Har gjort precis som du tänker göra, köpte ett helt kit på MU.:D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Glapp övre bärarm, en enkel fråga, var sitter glappet, oftast är det yttre glapp d.v.s. övre spindelled

som glappar, lätt att byta.

Att ge sig in på byte av större delar kräver mer förjobb och efterjobb, kan kanske

skrämma många som inte är jätte duktiga att helt enkelt hoppa över.;)

Storjobbet kräver hjulinställningar mm.;)

Link to comment
Share on other sites

Inre länkarmsbussningen går järn mot järn, har det slarvats med underhållet kan de vara hur slut som helst.

Byta bussningar är inte svårt, ett skruvstäd och en rejäl skiftnyckel är vad som behövs.

Köp ett par riktiga fjäderspännare och lossa krängningshämmaren först så är det inget problem att ta loss bärarmen.

Nya bärarmar har ibland tunnare gods än original så se upp med vad du köper om du väljer att köpa hela bärarmen.

Nya fjädersäten gör gott för funktionen och ofta sitter knarrandet i framvagnen i dessa.

Link to comment
Share on other sites

Om du byter rubbet på framvagnen, passa på och gör en shelbysänkning samt framvagnsinställning, det gjorde jag på min -68, det blev en helt annorlunda bil att köra, till det positivare givetvis. Köpte mitt kit från Mustang Unlimited.Jag är inte direkt någon hejare på bilar men det var relativt enkelt att byta delarna med min kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från det vanliga stöket med fjädrarna så är det en enkel operation att byta rubbet i framvagnen. Med en bra mall, nya fräscha borr så är även Shelbysänkningen snabbt gjord när övre bärarmen ändå är loss. Ta en regnig dag i garaget så har du bytt bägge sidorna och haft tid över till annat

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Glömde: självfallet bör man låta göra framvagnsinställning efter att ha bytt bärarmarna.

Jag gjorde dessutom shelby-sänkningen så då var det nästan ett måste med nya vinklar.

En till detalj som är smart är att byta smörjnipplarna på den inre "bussningen" (alltså fästet i karossen) till 90gradersvinklar.

Då kommer man lätt åt att smörja sen.

Bytte även gummiringen upptill där fjädern går mot stötdämpartornet.

Enkla billiga grejor som är mycket lätt att byta när man ändå har allting loss.

//Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 2013-04-06 at 15:25, Lars Oscarsson cmc383 said:

Hej.

Glapp övre bärarm, en enkel fråga, var sitter glappet, oftast är det yttre glapp d.v.s. övre spindelled

som glappar, lätt att byta.

Att ge sig in på byte av större delar kräver mer förjobb och efterjobb, kan kanske

skrämma många som inte är jätte duktiga att helt enkelt hoppa över.;)

Storjobbet kräver hjulinställningar mm.;)

Vad menar du med ett storjobb respektive??  jag planerar under vintern/hösten, att byta i princip hela upphängning bärarmar, bussningar, säten fjäder och dämpare + kränghämmare, men inte kulleder!  Borde jag även tänka på dem?

Link to comment
Share on other sites

Byter du undre och övre bärarm, så får du automatiskt nya kulleder. Som sagt, byt rubbet när du ändå håller på. Skaffa bra verktyg till att demontera fjädrar och ta det metodiskt. Det tar en helg för du måste säkert få bort tonvis med ingrodd skit som sitter sen flera år.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, RobbeStockholm said:

Byter du undre och övre bärarm, så får du automatiskt nya kulleder. Som sagt, byt rubbet när du ändå håller på. Skaffa bra verktyg till att demontera fjädrar och ta det metodiskt. Det tar en helg för du måste säkert få bort tonvis med ingrodd skit som sitter sen flera år.

Ahaa, ok det här blir spännande, jag har ju dessutom en hel vinter på mig, så jag behöver ju inte skynda, men vill gärna göra det del för del, sida för sida, inte bara riva och sen låta det ligga, för då kan jag glömma eller inte vara i mood.  Du har rätt metodiskt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...