April 8, 201311 yr comment_126086 När bilen står på med lyse c:a 3-5 min så börjar lamporna tändas och släckas. Samt att det tickar någonstans där pedalerna sitter.Är det ett relä som är paj? Varje gång det tickar så står lyserna på eller av ,det gäller både fram och bak. Har läst nått om dagavbrytare?
April 8, 201311 yr comment_126089 Relät du slår på och av lamporna med är dåligt som standard.. Hade samma fel så bytte sen funkade det perfekt. Bytte även fotpedalen för helljuset då den tydligen har en tendens att rosta sönder vilket den gjorde på min 69-a
April 8, 201311 yr comment_126091 Ett klassiskt problem! Du har förmodligen H4-lampor? Då orkar inte ljuskontaktenmed. Det finns nämligen inget relä som styr ljusen. Du måste sätta in ett relä.Och det finns en väldigt enkel lösning på detta. Vår eminente guru Lars Oscarssonhar lösningen! Eller hur Lasse?Mvh.P-O
April 8, 201311 yr Author comment_126094 Ett klassiskt problem! Du har förmodligen H4-lampor? Då orkar inte ljuskontaktenmed. Det finns nämligen inget relä som styr ljusen. Du måste sätta in ett relä.Och det finns en väldigt enkel lösning på detta. Vår eminente guru Lars Oscarssonhar lösningen! Eller hur Lasse?Mvh.P-OJag vet inte vad du menar med H4 Lampor. Jag har inte en H4 som sitter i dagens bilar utan min lampa siter fast i stora glaset.. Förklarade jag rätt tro?
April 8, 201311 yr comment_126095 På halvljuset så skall det vara en standard h4 lampa som kan bytas. Men du måste nog plocka ut lyktan för att få ut den. Det var jag tvungen att göra på min iaf. Byt då även alla kontakter för glappkontakt kan få lamporna att gå sönder och det vill du inte som jag erfara på väg hem på mörk landsväg ca 03:30 på nattenMen reglaget är det som vanligtvis går sönder iaf. Byt alla lampor samtidigt så kommer du även få bättre ljus!
April 8, 201311 yr comment_126096 H4 har både hel och halvljus i samma lampa. Det sitter 3 bläck på de lamporna. H7 har 2 bläck. H1/h3 har 1bläckBläck=stift
April 8, 201311 yr Author comment_126097 På halvljuset så skall det vara en standard h4 lampa som kan bytas. Men du måste nog plocka ut lyktan för att få ut den. Det var jag tvungen att göra på min iaf. Byt då även alla kontakter för glappkontakt kan få lamporna att gå sönder och det vill du inte som jag erfara på väg hem på mörk landsväg ca 03:30 på nattenMen reglaget är det som vanligtvis går sönder iaf. Byt alla lampor samtidigt så kommer du även få bättre ljus!jag kan inte bara byta lampan måste byta hela lyktan det är allt i ett.
April 8, 201311 yr comment_126098 Vill du lyxa till det så dra om kablarna. Gjorde även det JÄTTEMYCKET
April 8, 201311 yr comment_126099 Ok... Är lampan inne i glaset eller är hela lyktan lampan? Dvs ser det ut som lyktan är fylld med gas och bara elektroder i mitten?
April 8, 201311 yr comment_126100 Hej.Det finns en sealed beam typ av H4 (Helsluten ljusinsatts halogenlampa) som är vanlig på USA marknaden, även den typen är för jobbiga för elsystemet i bla gammla klassiska Mustanger.Relä lösningen är den enda lösningen på lång sikt.
April 8, 201311 yr comment_126102 Oj va omständligt.. Min är svensksåld så kanske därför jag har vanliga h4. Har du erfarenhet av xenonkinvertering? Sugen som fan. :-)
April 8, 201311 yr comment_126103 Jag vet inte vad du menar med H4 Lampor. Jag har inte en H4 som sitter i dagens bilar utan min lampa siter fast i stora glaset.. Förklarade jag rätt tro? Det är vanligt att man byter ut dom gamla glödlampornamot H4. Det är en modernare lampa, halogen. Hur som helst så ligger ditt problemi att ljuskontakten är överbelastad. Men det löser Oscarsson, som sagt.Mvh.P-O
April 8, 201311 yr Author comment_126106 Hej.Det finns en sealed beam typ av H4 (Helsluten ljusinsatts halogenlampa) som är vanlig på USA marknaden, även den typen är för jobbiga för elsystemet i bla gammla klassiska Mustanger.Relä lösningen är den enda lösningen på lång sikt.Lätt att fixa?
April 8, 201311 yr comment_126111 Det är vanligt att man byter ut dom gamla glödlampornamot H4. Det är en modernare lampa, halogen. Hur som helst så ligger ditt problemi att ljuskontakten är överbelastad. Men det löser Oscarsson, som sagt.Mvh.P-OOj, va visst lite sen med svaret!
April 8, 201311 yr comment_126123 Hej.Jag tröttnade lite på mina seled beam lampor så jag satte in hellas 7tum med H4 och för att inte bellasta originalstammen så köpte jag färdig kabelstam på Biltema och kopplade in och det funkar klockrent. Jag vet att många vill ha original lamporna kvar men ska man åka hem efter en trevlig cruising runda mitt i natten så är de skönt med bra ljus.
April 8, 201311 yr comment_126125 Ja, reläsats är fina grejor! Installerade en sån, och märkte att ljuskontakten inte blev lika varm. Det gäller nog även fotomkopplaren. En annan bonus är att lamporna ger mer ljus, eftersom det inte blir lika mycket spänningsfall i långa kablar. Enda nackdelen är väl att lamporna inte håller fullt lika länge, men nya lampor är billigare än ny ljuskontakt
April 9, 201311 yr comment_126133 Jag har tydligen den ljusinsatsen med H4 sealed beam, och mitt elsystem klarar det, men å andra sidanså är väl lyset inget o skryta med när det är riktigt mörkt ute. Har också funderat på en bättre lösning typvolvo-insatser + reläMVH KenHT68
April 9, 201311 yr comment_126138 Hej Jag kan nästan lova att byter du till ny H4 insatser och kabelstammen med relän så kommer du att undra varför du inte gjort det tidigare.
April 9, 201311 yr comment_126141 Ja ,det lutar nog åt det, men det är mkt nu som skall göras, jag får prioritera
April 9, 201311 yr Author comment_126142 Hej.Jag tröttnade lite på mina seled beam lampor så jag satte in hellas 7tum med H4 och för att inte bellasta originalstammen så köpte jag färdig kabelstam på Biltema och kopplade in och det funkar klockrent. Jag vet att många vill ha original lamporna kvar men ska man åka hem efter en trevlig cruising runda mitt i natten så är de skönt med bra ljus.Intressant allt ni skriver. (kul)Vad snackar vi för pengar med allt som behövs?Ljuskontakten kan man behålla eller??
April 9, 201311 yr comment_126149 Oscarssons 390.- ink porto, allt original el kvar inget klipp eller annat med original,original fotomkopplare kvar också, monteras på mindre än en timma.Och det blir betydligt ljusare även med denna uppfinning.
April 9, 201311 yr comment_126150 Jag betalade ca 900 för nya insatserna och kabelstammen på biltema ca300 och ljuskonakten används som vanligt men den styr endast reläna i nya stammen vilket gör att du har minimal belastning på originalstammen.
April 9, 201311 yr comment_126151 Det är inte belastningen på elstammen som är problemet, det är dragströmbrytarensom inte orkar (dålig bimetall), man behöver inte dra nya kablar, min lösning bygger på att även originalfantasten kan montera denna utan att påverka original elsystem;)Jag är utbildad på el.
April 10, 201311 yr comment_126157 jag kan inte bara byta lampan måste byta hela lyktan det är allt i ett.HejVarför det blinkar, kan jag inte svara på. Kan vara ett eftermonterat relä? Som Lars skriver, fanns inte i original,Sealed beam är en amerikansk strålkastare där, som du skriver, lampan och reflektorn sitter ihop. Användes under ca 50 år. Den har även en annorlunda ljusbild än vår vanliga H4. Den bygger mindre i djupled än ny insats.Den användes i USA fram till 80-talet på nya bilar. De sista 5-10 åren hade dom halogen, innan vanlig glödtråd.Den var i sig ganska bra, men blev med halogenlampans intrång dyr vid byte.Lampan påminner lite om spotarna vi har i taket hemma.När den pajar, är det enklast, som skrivits, att köpa nytt dvs en vanlig insats (typ gammal Volvo) på Biltema med H4 och bara byta hela lamphuset. Dock kommer du att märka att H4:ans kontakter kan gå in i baljan i karrosen, så böj stiften innan montage (eller knacka ut baljan). Isolera stiften med tejp eller annan. Dumt att börja med kortslutningar… Detta då ny insats har större byggmått på djupen än nuvarande Sealed Beam. Att samtidigt göra an relä-lösning där dina gamla trötta kablar får pensionera sig som signaldito, är bara nyttigt för lysknappen.Enkelt att göra en brygga med relän och säkringslåda (en för varje sida) Lycka till/Svedis
April 10, 201311 yr comment_126159 HejVarför det blinkar, kan jag inte svara på. Kan vara ett eftermonterat relä? Blinkandet beror på en säkring som sitter inbyggd i originalljuskontakten. Istället för en vanlig smältsäkring sitter där en sorts automatsäkring som fungerar ungefär som ett blinkrelä. Vid för stor ström värms en bimetallkontakt som bryter strömmen. Då svalnar bimetallen, och strömmen sluts igen osv. Fiffig lösning!Själv använde jag Biltemas reläsats. I likhet med Oscarssons kräver den inget uppklippande av originalkablar (min bil är iofs svensksåld med H4) - man använder bilens H4-kontakt för manöverström och drar en matning från batteriet. Dock krävs att man skarvar kablarna i reläsatsen för att de ska få rätt längd. Och jag vill minnas att Oscarssons kit hade en annan bra feature, nämligen halvljusautomatik (strömmen bryts via tändningen).
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.