Jump to content

Tappar oljetryck mach1 1969


Carnebrant

Recommended Posts

Får psykbryt snart.

Pärlan tappar oljetryck efter att ha kommit upp i temp. Sjunker snabbt (10sek) men går inte sämre utan snarare bättre iaf på tomgång ..

Första vändan så kollade jag Stickan och det var lågt så idag fyllde jag på och gav mig ut en sväng igen men samma resultat igen (strax efter soppa och batteritorsk)..

Är det så att hon bara avskyr mig eller är det något vanligt. ?

Inget större läckage på olja då det Max läckt en deciliter under vintern och hon har parkerats i bilhallen på jobbet dvs 23grader hela vintern men innan så hade jag inte detta problem..

Någon som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med tappar tryck, går du efter original mätaren så är den inte att lita på. Oljetrycket sjunker när motoroljan blir varm och det är helt normalt.

På min bil så är oljetrycket 75 för att sen sjunka till 50 när oljan blivit lite varm och detta är på tomgång så fort jag gasar stiger trycket.Skulle jag gå efter min original mätare så hade jag haft hybris vid detta laget. Har därför en riktig mätare monterad i mittkonsollen.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt för förra året så var den konstant på 50 (mitten) och enda ändringen som skett är att vi installerat startknapp istället för nyckelstart då tändlåset gav upp..

Man blir ju lite nojig..

Vad är det för mätare du har?

Link to comment
Share on other sites

Jag har stoppat dit Autometer även en voltmätare så att man ser laddningen min original oljetrycks mätare slutade jag att lita på för ca 10 år sedan samma med ampere mätaren som ändrar sig ca 1mm.Här kommer en bild.

post-365-144839279953_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så länge du inte hör något slammer från lyftarna tror inte jag du behöver vara orolig men du kan enkelt koppla in en mekanisk mätare finns enkla sådana att köpa på Swedol, Mekonomen bra att ha när man mekar. En fråga vad använder du för oljefilter fabrikat jag använder uteslutande KN och i sämsta fall Fram eller Mann, Purolator hör hemma i soptunnan alldeles för tunna väggar och bypass, har vid ett flertal ggr varit med om att Purolator brister i falsningar av att övertrycks ventilen inte är tillräckligt snabb..... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du oljud från motorn? om inte så är det troligen endast mätare som luras lite, det

är som Andrew skriver vanligt med andra värden på oljetryck då motorn blir varm;)

Oljepumpen är kanske lite tröttare än en frisk sådan, samma här, har du tryck så

är problemet av mindre typ:yawn:.

Link to comment
Share on other sites

Inget svar på oljetrycket men Fram har kommit absolut sist i alla de tester jag har läst från USA, köpte själv en laddning med Wix/NapaGold.

Link to comment
Share on other sites

Så länge du inte hör något slammer från lyftarna tror inte jag du behöver vara orolig men du kan enkelt koppla in en mekanisk mätare finns enkla sådana att köpa på Swedol, Mekonomen bra att ha när man mekar. En fråga vad använder du för oljefilter fabrikat jag använder uteslutande KN och i sämsta fall Fram eller Mann, Purolator hör hemma i soptunnan alldeles för tunna väggar och bypass, har vid ett flertal ggr varit med om att Purolator brister i falsningar av att övertrycks ventilen inte är tillräckligt snabb..... :)

Aj då. Och jag som har ett sprillans Purolatorfilter som jag tänkte byta till inom kort. Inget att ha med andra ord?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Purolator filter sedan jag skaffade bilen, inga problem, bra oljetryck, inga läckage, inget att klaga på,

:problem: men alla kan ju ha sin åsikt. För mig funkar det iallafall.

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Ja då har du haft tur eller så har du ingen högvolyms pump jag har lyckats spränga tre filter och då avänder jag dom bara till inkörning kam. Skulle inte vilja ha ett sådant filter på min motor där jag växlar vid 6200rpm :) . KN filter har jag fastnat för kostar fruktansvärt mycket mindre än ett haveri :)

Link to comment
Share on other sites

Ja då har du haft tur eller så har du ingen högvolyms pump jag har lyckats spränga tre filter och då avänder jag dom bara till inkörning kam. Skulle inte vilja ha ett sådant filter på min motor där jag växlar vid 6200rpm :) . KN filter har jag fastnat för kostar fruktansvärt mycket mindre än ett haveri :)

Aha, då kör jag inte lika rejsigt som du. Ligger sällan över 3000 rpm, blir mest stad, landsväg och cruising (och lite rödljus förstås :D).

Frågade en kompis om Purolator, och hans klagomål var mest att plåten var tunn så att de hann rosta sönder. Men det var inget problem på min sommarbil tyckte han, så jag kan nog montera det med frid i sinnet.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...