Jump to content

Hästkrafter


Happy
 Share

Recommended Posts

Håller med mhdin, bromsbänk är nog det säkraste sättet.

Om man känner för att vara lite amatör-kvacksalvar-vetenskaplig ;) kan man mäta 0-100 tiden.

Det finns en formel som ger en fingervisning om hur snabb en bil är:

Vikten/hästkrafterna*1,15=tiden 0-100

En bil som väger 1500 och har 300 hästar får då: 1500/300*1,15=5,75 sekunder för 0-100.

Det stämmer förvånansvärt bra om man testar lite olika bilar där du vet resultatet.

Slutsats: tar din bil 8 sekunder för 0-100 så har du nog inga 330 hästar. Det borde ha gått på ca 5 sekunder.

Min bil gör 0-100 på 6,6 sekunder och har med formeln ca 280 hästar, vilket känns rimligt för en lagom trimmad 302:a

Link to comment
Share on other sites

Håller med mhdin, bromsbänk är nog det säkraste sättet.

Om man känner för att vara lite amatör-kvacksalvar-vetenskaplig ;) kan man mäta 0-100 tiden.

Det finns en formel som ger en fingervisning om hur snabb en bil är:

Vikten/hästkrafterna*1,15=tiden 0-100

En bil som väger 1500 och har 300 hästar får då: 1500/300*1,15=5,75 sekunder för 0-100.

Det stämmer förvånansvärt bra om man testar lite olika bilar där du vet resultatet.

Slutsats: tar din bil 8 sekunder för 0-100 så har du nog inga 330 hästar. Det borde ha gått på ca 5 sekunder.

Min bil gör 0-100 på 6,6 sekunder och har med formeln ca 280 hästar, vilket känns rimligt för en lagom trimmad 302:a

Kan bara hålla med, denna formel tycks stämma på alla mina 3 bilar! har räknat ut och testat

Link to comment
Share on other sites

Intressant formel Janne, måste klocka min bil å räkna lite, då mest för skoj :)

Men faktorer så som växellåda, bakaxel utväxling måste väl ha betydelse oxå??

Hur som helst intressant formel, säkert så kan man komma ganska nära rätt antal hk.

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Intressant formel Janne, måste klocka min bil å räkna lite, då mest för skoj :)

Men faktorer så som växellåda, bakaxel utväxling måste väl ha betydelse oxå??

Hur som helst intressant formel, säkert så kan man komma ganska nära rätt antal hk.

/ Johan

Som jag skrev så ger formeln en fingervisning, bakaxelutväxlingen har naturligtvis stor betydelse, formeln förutsätter någorlunda standard utväxling.

Ta inte den som en sanning, du hamnar i rätt härad, inte mer.

En bra 0-100 körning är inte självklar, det brukar krävas flera försök innan du uppnår någon form av repeterbarhet på tiden. Hjulspinn är döden, då är det bara att lägga av det försöket direkt.

Här är en körning som jag gjorde för några år sedan med min bil:

0-10 km/h: 0,3 s

0-20 km/h: 0,7 s

0-30 km/h: 1,2 s

0-40 km/h: 1,4 s

0-50 km/h: 1,7 s

0-60 km/h: 1,9 s

0-70 km/h: 2,2 s

0-80 km/h: 3,9 s

0-90 km/h: 5,0 s

0-100 km/h: 6,6 s

0-110 km/h: 7,8 s

0-120 km/h: 9,3 s

3,00-1 i bakaxeln, FMX aut, ingen diffbroms, Pirelli Pzero Rosso 255/40*18 bakdäck

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...