Jump to content

E85 eller Bensin OCH E85?


Radioman

Recommended Posts

Från en annan populär tråd från mig, som kom ifrån ämnet, startar jag en ny.

Det gäller konvertering till E85 och utnyttjande av den soppans mycket högre oktantal och kylande effekter på en motor där man kan utnyttja det.

Hoppas kunna delge mina funderingar och också lägga upp länkar på vad detta handlar om. Men nu först är det bara en tråd som alla andra.

Kom igen bara... Anders är en kille här på forumet som tydligen skall skall köra sin nya maskin på E85. Finns det fler?

Själv har jag köpt en "grisen i säcken motor" som visade sig vara en riktigt högkompressionsmaskin med en vass kamaxel/(mycket, mer än 60 grader överlapp). Men inte tillräckligt! Jag har svårt att ta ut potentialen med rätt tändinställning. Motorn spikar lätt vid små gaspådrag och/eller lätt uppförslut på hög växel. Vid höga varv och WOT är det dock inga problem. Jag har hittat ganska rätt nu, men det gnager att jag kan få ut en hel del mer effekt om jag hade haft högoktanig soppa.

Har de sista dagarna forskat och utan att länka nu direkt så är ju detta en absolut kanonväg att gå med en trimmad motor som behöver högre oktantal. Racebränslet är ju svindyrt men inte E85. Det är billigt och har ett mycket högt oktantal jämfört med bensin. Det går åt 30 % mer bränsle som man måste kompensera för men det blir ju inte dyrare. Prisskillnaden mellan E85 och 98 är nästan större. Man säger ju att de skiljer 30% i bränsleåtgång vid optimerad motor. Med mer effekt till fördel för etanolet.

Mina erfarenheter av en produkt som heter Tripak Booster är inte bra. Den kostade 250kr på AD bildelar och senare såg jag den för 200kr på Mekonomen. Den skall räcka till 250 liter bensin..... Hm ja, jag hällde i halva flaskan i en tank för 80 liter och märkte ingen som helst skillnad på spikningarna. Så det Sven säger i den där andra tråden... är rätt. Det som inte får importeras till Europa fungerar fast det är giftigt .... och alltså inte får importeras till Europa. Det vi kan köpa här är INTE oktanhöjande så det märks.

Idag har jag gjort flera tester och trimningar på min Holley förgasare. Gått upp ytterligare ett snäpp på huvudmunstyckena till 68. gått tillbaka till 6.5 hg" vakuum på tillskottsventilen (ligger på ca 8 hg" på tomgång med automaten i drive.... ett vågspel alltså) Provade 3.5 hg" ett tag men det var för dåligt tillskott vid högre gaspådrag. Fick för lite skjuts på soppan vid halv eller trekvarts spjällöppning.

Sedan har jag härjat med kammar till axpumpen och axmunstycket (kör med långa "nossles" och storlek 37 just nu) till primärportarna (kör med VAC till sekundär portarna och ett kit för att snabbt byta fjäder. Metallfärg just nu).

Jag tankade idag 12 liter E85 på tillsammans med ca.75 liter 98 bensin och .... det var bättre än 98 och mängder med Tripak Booster.

Är det nån mer som trimmar och funderar över detta? Kom igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare vart avig till E85 men efter att nyligen lyft i en camaro cup 350 cheva i en Fox så får jag krypa till korset. E85 är ett rätt trevligt bränsle ända. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare vart avig till E85 men efter att nyligen lyft i en camaro cup 350 cheva i en Fox så får jag krypa till korset. E85 är ett rätt trevligt bränsle ända. :)

:thumbup:

Håller absolut med, John ;)

Om man kör överladdat är det förmodligen ännu större vinster med byte till e85 men jag är rätt säker på att fördelarna blir rätt många även om man åker " naturally aspirated" .

Link to comment
Share on other sites

E85 är som kallar det för "poor mans race gas".

Helt perfekt bränsle för högkomp, turbo och kompressor bilar.

Konverterade min Thunderbird -88 för 4-5 år sedan och sonens förra året.

Med bränsle sprut är det rekomenderat att bränsle tillgången ska var 40% mer.

Dock med att man kan köra bilen mer effektivt (högre förtändning) och att E85 innehåller en del syre så förutom högre effekt blir bränsle åtgången ca. 15% högre mot bensin. Detta är för bil med dator som man kan manipulera tändkurvor.

Det resulterar i att åtminstone byta spridare och bränsle pump.

Har man törstig (mycket trimmad) så kan man behöva gå upp i bensinrör dimension. Finns en hel del info på nätet om detta.

För bil med förgasare gissar jag på att det blir ca. 30% högre förbrukning som medelvärde, glöm dock att vid fullgas vill den ha åtminstone 40% mer.

Kom ihåg för gamla bilar att kork packningar och mässings flottörer inte gillar E85.

Sen finns det en hel del skräp på nätet ang. att E85 fräter på aluminium. Tyvärr har dessa dårar blandat ihop metanol och etanol, E85 innehåller etanol och fräter inte på aluminium.

Nedan länk har väldigt bra info ang. E85.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det en hel del skräp på nätet ang. att E85 fräter på aluminium. Tyvärr har dessa dårar blandat ihop metanol och etanol, E85 innehåller etanol och fräter inte på aluminium.

Förutom övrig bra info och länk, så tack för detta stycke. :) Satt precis och läste om det igår. Finns nog fler myter om E85 som inte stämmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej i sommarvärmen. Jodå, den kommer nu .... värmen alltså ... mer och mer :-D

Nu får vi lyfta upp detta med E85 igen.

Jag har experimenterat en kort tid med att blanda E85 och 98 med mycket bra resultat. Kör just nu på E22. Alltså totalt 22% etanol inblandat i bensinen. 2 steg större huvudmunstycken.

* Hur kan jag veta vilken blandning jag får?

* Vad blir det för oktantal?

* Vilken AFR (Air Fuel Ratio) får jag med min bredbandslambda för bästa stoichometriska värde? Eller fet eller mager blandning av min egenblandade mixtur?

Jag har gjort ett excelark som man kan ha nytta av.

Ta det som det är. Visst, något fel kanske där kan vara. Då vill jag ha reda på det före nån annan, tack :-)

Jag kallar mig Radioman även på andra forum, därav signaturen i arket. Har ännu inte gått ut med detta excelark "där borta", men överväger just nu. Måste ha tid att stå upp ifall man blir överöst med frågor.

I vilket fall som helst så är detta ett väldigt spännande område :-) (Tycker jag i allla fall)

Air-fuel-E85-98.zip

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Så enkelt är det tyvärr inte.

E85 är som med allt annat, ett namn. Normalt ska det vara 85% etanol men under vintern ca 75% och sommaren vanligtvis högre ca 90-92%.

Jag gissar att har sett att E85 är dyrare under vintern, nu vet du varför.

Det är bra för oss att man lägger i mer än 85% under sommaren.

Man behöver mäta halten etanol, det görs enkelt med E85 tester.

Finns att köpa på Summit för lite under $16 http://www.summitracing.com/parts/qft-36-e85

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min turbo matade -07a på E85 och har gjort det i ett år utan några problem. Kör jag hårt (bana) drar den 3 liter milen, gasar jag landsväg/stadskörning så ligger den på 1.8 liter milen.

Innan körde jag på bensin, efter konvertering och en ordentligt mappning så fick jag ut ca 100hk mer. Det enda problemet jag har är att tanka, den slår av efter 10 liter och sedan får man stå och försöka pula i skiten i tanken. Det problemet hade jag även när jag tankade bensin..

Link to comment
Share on other sites

Läser om det som skrivs om E85 och bensin. Även jag har testat och blanda och tycker jag får bättre fart i maskin. Jag har en trimmad 302:a i en 66:a Fairlane. Är det ingen annan som fått samma problem som jag fått, orolig tomgång, orolig gång. Jag provade lite försiktigt först med ca:50 liter bensin och 2,5 liter E 85 och då blev tomgången lite orolig men tycker den går bättre. Sedan körde jag några tankar med bara bensin och oktanbooster. Sedan testade jag med ca:50 liter bensin och 5 liter E 85 och nu blev tomgången väldigt orolig låter nästan som att den ska stanna ibland men gör det inte, samma när jag åker, hamnade i en bilkö igår och det var stressande när det kändes som att bilen skulle stanna när som helst, men gjorde det inte nu heller. Kommer jag upp i fart märks ingenting. Håller med som någon tidigare skrev att det känns som att E85 ger bättre effekt än oktanbooster, men ska det kännas som att den lägger av får det nog vara. Mycket skrivet för en fråga som alltså var. Märker ni någon skillnad på gången?

Walter Garherr

Hamrångefjärden.

Link to comment
Share on other sites

Vad kör ni för förgasare på era E85 testbänkar?

Jag har fått för mig att det blir mycket enklare med tex en Holley dubbelpump av lagom storlek, 4 corner idle osv... Mixtrade mycket på den CamaroCup 350 vi satte i en Fox i våras och det var en del pill med förgasarn.... Nu är det ju en förhållande vis pigg maskin från början med mycket komp osv - och just det... en cheva :)

När allt väl funkar så går den riktigt fint på tomgång, startar lätt kall som varm med några kicka på ax-pump - i början var bara främre pumpen med men det krävdes bägge visade det sig. Har för mig det sitter #99 fram.... #96 bak.... Flottörventiler med stålnålar, flötterer i foam/plats och extrendrar till munstycken.

Att blanda bensin och E85 tycker jag själv låter lite vanskligt.... borde väl vara lättare att köra på den kvaliten som finns i pumpen?

Sen vet jag inte om det är mer problem med E85 som bränsle än dagens 95 bensin - byter man de delar som krävs i form av slangar, pumpar, regulatorer osv så de säkert tål bränslet och sen kör med lite RedLine S-I eller liknande som smörjning så bör det funka rätt bra. Givetvis en bra olja i motorn som inte skiter sig ihop med spriten.

Det är ju alltid kul att prova nya grejer också... så vi får se när egna bilarna får smaka spriten.

I mitt fall på Foxen skulle det säkert vara en stor fördel genom att köra lite mer "safe" när det trycker på lite.... och gå mycket kallare...

Link to comment
Share on other sites

Oj vad många svar.

Har missat och har varit extremt upptagen med examen och skolresor för barnen.

Jodå, visst är det så att mitt excelark inte kan veta den exakta etanolhalten i varje blandning. Mina beräkningar är för sommaren och "advertised" etanolhalt. Naturligtvis behöver man checka av i bland med ett riktigt test som Tbird skrev. Jag beställer ett .... mycket snart :-)

Men att veta ungefär var man är efter några tankar är väl bra?

Märkte att min maskin gick snålt innan huvudmunstyckena gick in nu. Alltså runt tomgång och väldigt lite gaspådrag. Jag tankade då helt enkelt bara 98 för att se en ändring.

Tomgång och lågfart (väldigt lite gas innan huvudmunstyckena går in) har jag inte haft problem med förrän jag är runt beräknat 25% etanol. Blev bättre när jag skruvade upp bränsle/luft blandningsmunstyckena på min 600 Holley.

Inge ojämn tomgång. Mjukare gång på motorn. Bra !

I'll be back. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...