Jump to content

råd och tips om köp av Mustang önskas


Dansken

Recommended Posts

Hej

Har sökt och kollat annonser det senaste halvåret på Mustanger från -05 och framåt och skulle vilja ha lite tips på vad man ska leta efter.

Prisspannet verkar vara väldigt brett på en och samma årsmodell, ett span på +100 tusen och jag har svårt att få grepp om vad man får för de sista 100k.

Ta dessa 3 annonser tex:

http://www.blocket.se/lund/Ford_Mustang_GT_V8_Coupe_46279384.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/horby/Ford_Mustang_GT_V8_46092404.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/Ford_Mustang_GT_V8_4_6_Ny_Bes_46512076.htm?ca=4&w=3

Fins det något ställe där man kan se vad som är standardutrusting på en viss årsmodell och vad paketen innehåller?

Vad fins det för olika paket osv.

Stripsen, är de oftast av vinyl el lackerade?

Och vad är en GT Roush?

på förhand tack

Link to comment
Share on other sites

Spontant

200 000:- är på tok för dyrt för vilken 2005:a som helst!

Även om den gått 500 mil..!

Jag personligen hade idag betalat max 160 000:- för en 2005-2006a.

Då skulle den vara i perfekt skick, clean carfax och låga mil, utan vinterdäck osv osv...

Olika paket och tillval till 2005 Mustangen:

Ford Mustang Base Coupe Packages

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Interior Upgrade Package - $450

Bright polished instrument cluster[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Interior Sport Appearance Package|V6 CO - $195

Leather covered multi-function steering wheel with tilt adjustment; Luxury trim alloy & leather on gearknob; Luxury trim alloy on gearknob[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Exterior Sport Appearance Package - V6 - $295

Trunk/hatch spoiler; Sport tape stripe on lower rocker panel[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]ABS with Traction Control - $775

Four-wheel ABS; Electronic traction control via ABS & engine management; Electronic brake distribution[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Interior Color Accent Package - $175

Leather seat upholstery with additional vinyl; Dark Charcoal interior environment; Requires: [18G] Interior Upgrade Package[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Shaker 500 Stereo w/ in-Dash CD6 - $665

Other stereo RDS audio system with AM/FM CD player reads MP3; Eight speaker(s); Audio system with Disc Autochanger and six-disc remote changer[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Ford Mustang Base Coupe Options

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Floor Mat Delete (Fleet) - $0[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Active Anti-Theft System - $255

Peripheral interior monitoring anti-theft protection[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Locking Lug Nuts - $50

Locking lug nuts[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]6-Way Power Driver Seat|CO - $365

Bucket electrically adjustable passenger seat with height adjustment, lumbar adjustment, four adjustments and tilt adjustment; Excludes: [912] Shaker 500 Stereo w/ in-Dash CD6[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]California Emissions System - $0

Emission control level LEV[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Front Seat Side-Mounted Air Bags - $370

Front side airbag with occupant sensors; Requires: [18G] Interior Upgrade Package[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]5-Speed Manual Transmission - $0

Manual five-speed transmission with shift lever on floor, 3.750:1 first gear ratio, 2.190:1 second gear ratio, 1.410:1 third gear ratio, 1.000:1 fourth gear ratio, 0.720:1 fifth gear ratio and 3.150:1 reverse gear ratio Tremec T-5; Standard transmission; Excludes: [44L] 4-Speed Automatic Transmission|V6 CO[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]4-Speed Automatic Transmission|V6 CO - $995

Automatic five-speed transmission with lock-up, electronic control, shift lever on floor, 3.250:1 first gear ratio, 2.440:1 second gear ratio, 1.550:1 third gear ratio, 1.000:1 fourth gear ratio, 0.750:1 fifth gear ratio and 3.070:1 reverse gear ratio 5R55S; Fuel economy EPA highway (mpg): 25 and EPA city (mpg): 19; Weights: curb weight (lbs) 3386; Automatic drive indicator on dashboard; Standard on Prem Conv for Fleet orders; Excludes: [44F] 5-Speed Manual Transmission[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]16" Bright Machined Aluminum Wheels|CO - $150

Front and rear alloy chrome wheels with 16 inch rim diam and 7.0 inch rim width; Excludes: [912] Shaker 500 Stereo w/ in-Dash CD6[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Bodyside Moldings (Fleet) - $95

Body side molding[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]4.0L SOHC V6 Engine - $0

4009 cc 4.0 liters V 6 engine with 100.4 mm bore, 84.4 mm stroke, 9.7 compression ratio, overhead cam, variable valve timing/camshaft and two valves per cylinder; Standard engine[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Standard Paint Type - $1,295

Black paint; Excludes: [J005] Standard Paint Type[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Standard Paint Type - $1,295

Gloss paint; Excludes: [J004] Standard Paint Type[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pad30_l pad_r pad_t pad_b brdr1_t]Leather Seating Surfaces|V6 - $695

Leather seat upholstery with additional vinyl; Requires: [68R] Interior Color Accent Package[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Stripsen brukar oftast vara av vinyl tror jag, och det ska vara ett helsike att få bort dem, och har dem suttit på ett tag har nog lacken blivit solblekt så det ser nog underligt ut om du skulle ta bort dem.

Som alltid när man pratar priser så är det helt till köparen vad han/hon vill betala och hur denne tycker att en bil skall vara.

Men 200 000:- för en 2005-2006 tror jag alla är rätt eniga om är på tok för mycket.

Ett tips är: Mustangerna är supersvåra att sälja (precis som alla andra lekbilar idag)...

Jag kommer själv vara en supertuff köpare när jag ska ha min nästa... den saken är då klar...

Så var inte blyg med prutningen! Det dräller inte utav köpare!

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Tack, broshyrerna blir toppen.

Har sett att en del har varit lätt smällade "salvage" är det bara att skippa helt el oavsett pris ( svårt att veta hur bra/dårligt reparationen är utförd ) eller kan de vara värd att åka och titta på iaf.

Link to comment
Share on other sites

Min Mustang är som många andra en "salvage". Tydligen behöver det inte vara allt för stora skador för att bilar i USA inte får användas efter en krock. När jag stämde träff med säljaren 100+ mil bort så bokade jag in en bildiagnos samma dag för att låta bilen få sig en ordentlig översyn. Hittades inga tecken alls på att den varit krockad. Under var alla bärarma etc helt raka, och av samma "färg". Ingen var ny och utbytt alltså. Bilen rullade igenom helt klart godkänd. Så trots min "salvage" stämpel så är det en bra bil.

Däremot när jag lämnade in den för polering så hittade personalen där ett par märken i lacken som mest troligt visar att den har fått lite ny färg. Men det är inte något jag kan hitta åt själv omän jag minns vart han pekade.

Så, summa summarum, Salvage betyder inte direkt att det är en kass bil. Själv tycker jag det är viktigare att veta att miltalet stämmer, för där verkar det fifflas ordentligt mycket! Av alla bilar jag kollade upp så var det bara den jag nu äger som hade korrekta miltal. Men då har den gått rätt långt också, snart 6000 mil på en 2010. Men det är iaf ärligt...

Men en bildiagnos hos bilprovningen rekommenderar jag starkt innan ett ev köp :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo, har förståttt att det inte verkar behövas allt för stora skador för att de inte ska vara reparerbara, milen däremot verkar ju ofta vara väldigt suspekt. 7-8år gamla bilar som rullar några tusen mil, käns ju inte realistiskt. Och en del handlare verkar ju blanda ihop miles och mil, medvetet el ej, vet jag inte.

tex detta: http://www.blocket.se/kristianstad/Ford_Mustang_GT_V8_4_6_Ny_Bes_46512076.htm?ca=4&w=3 8800mil enligt annonsen, 88,000miles enligt detta: http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/for-sale-ford-mustang-2006-MTQxODg1MDI ?

Svårt är det iaf att hitta något som kan vara värt att åka och titta på. Man vill ju inte åka 100mil i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Jo, har förståttt att det inte verkar behövas allt för stora skador för att de inte ska vara reparerbara, milen däremot verkar ju ofta vara väldigt suspekt. 7-8år gamla bilar som rullar några tusen mil, käns ju inte realistiskt. Och en del handlare verkar ju blanda ihop miles och mil, medvetet el ej, vet jag inte.

tex detta: http://www.blocket.se/kristianstad/Ford_Mustang_GT_V8_4_6_Ny_Bes_46512076.htm?ca=4&w=3 8800mil enligt annonsen, 88,000miles enligt detta: http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/for-sale-ford-mustang-2006-MTQxODg1MDI ?

Svårt är det iaf att hitta något som kan vara värt att åka och titta på. Man vill ju inte åka 100mil i onödan.

Den svarta bilen har inte Preminum paketet. Svarta ratten skvallrar om inte den är bytt men knappen för farthållaren saknas på ratten och bilen har inte 6 st mätare.

Link to comment
Share on other sites

"Salvage" kan ofta var orkanskade bilar t.ex. efter Catrina i sydstaterna, då med vattenskador som kanske inte syns förutom att elsystemet kan vara skadat.

Vet en som köpt en corvette för vrakpris utan några som helst fel, men som sagt , det är en chansning.......

Link to comment
Share on other sites

Bor i Sundsvall, hitflyttad 1984 från Danmark därav "Dansken" :-)

lånade dotterns hårfön och tog bort stripsen på max 2 timmar så det var inte svårt de har suttit på sen 07 priserna kan nog variera mycket också men man får också oftast det man betalar för

Link to comment
Share on other sites

lånade dotterns hårfön och tog bort stripsen på max 2 timmar så det var inte svårt de har suttit på sen 07 priserna kan nog variera mycket också men man får också oftast det man betalar för

Jo, det förstår jag, problemet för mig som inte har så bra koll på Mustang blir att jag har svårt att se vad jag får för de sista 100k. Och vad är prisvärt och inte, Idag var det tex en till salu här i stan, -06a Roush 5500mil 200k och jag har ingen aning om vad ett roush paket är värt osv, jaja, man lär sig väl så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Roush är bilar modifierade av Jack Roush som driver ett eget team i NASCAR...

Brukar vara så att chassit är modifierat för bättre väghållning, vet inte exakt vad som är gjort men det är bara att googla.

Kan vara ett bra köp, värt att kolla upp, OM det är en äkta Roush.....

Link to comment
Share on other sites

Kan VIN numret förväxlas el så, tänkte på denna; http://www.autobidmaster.ru/carfinder-online-auto-auctions/lot/14051800/COPART_2005_FORD_MUSTANG_GT_CA_LOS_ANGELES_CA/

http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_mustang_gt_20__46685243.htm?ca=4&w=3

Enligt trasportstyrelsen så har denna mustang följande:

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 2]Registreringsnummer: COL229[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Fabrikat: FORD MUSTANG GT[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%]Färg: SILVER[/TD]

[TD]Fordonsslag: PB[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%]Fordonsår: 2005[/TD]

[TD]Fordonsslagsklass: I[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Identifieringsnummer: 1ZVFT82H155127558[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Typgodkännandenummer:[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Typgodkännandedatum:[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Senaste EU-regbevis del 1: 2011-01-25[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Senaste EU-regbevis del 2: 2011-01-25[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Handelsbeteckning:[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Upplysningar:[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: RubrikText, bgcolor: #D8DFF3, colspan: 2]Fordonsdata[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Fordonsstatus: I trafik (2013-04-17)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Tillfällig registrering: Nej[/TD]

[TD]Privat införsel/import: Ja[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Antal ägare: 1[/TD]

[TD]Yrkesmässig trafik: Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Fordonet tillverkat:[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Producentansvarig:[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]I trafik första gången i Sverige: 2011-01-25[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]I trafik första gången i utlandet: 2005-01-01[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Ägarbunden dispens: Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Ägarbunden dispens upphör: Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: RubrikText, bgcolor: #D8DFF3, colspan: 2]Besiktningsuppgifter[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Besiktningstermin: 2013-09-01 - 2014-01-31[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Senast godkända besiktning: 2013-04-24[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Vägmätarställning: 815920[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Kan man vara säker på att det är samma bil?

Link to comment
Share on other sites

Bor i Sundsvall, hitflyttad 1984 från Danmark därav "Dansken" :-)

Coolt med fler danskar i klubben. Jag är själv halvdansk och halvfinne men född i Sverige. :)

Vad är det med silverfärgade Mustangen i Ale? Såg inget ovanligt med den bilen förutom frontspoilern. Har inte sett liknande förut.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog samma bil om man nu inte flyttat chassinumret från bilen på auktionssidan till en annan bil. Tittar man på datumet som den såldes på auktionssidan så var det i juni 2010, och det verkar ju sannolikt att man sen hunnit laga den på ett halvår då första gången i trafik i Sverige är i januari 2011. Är du spekulant på den här bilen så se till att någon med goda kunskaper om krockskador tittar på hur den är reparerad. Kolla också vad som finns hos Carfax. Och framför allt, fråga säljaren om vad han har för dokumentation och vad han känner till om bilens historia.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fins det något ställe där man kan se vad som är standardutrusting på en viss årsmodell och vad paketen innehåller?

Vad fins det för olika paket osv.

på förhand tack

Ett tips är att ta fram bilens sk Windows Sticker. Där står det vilken standardutrustning samt vilken extrautrustning bilen hade vid leverans. Lägg till VIN/Chassinummer till länken nedan. OBS! fungerar från 2007 års modell och framåt.

http://services.forddirect.fordvehicles.com/inventory/WindowSticker.pdf?vin=

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...