July 6, 201311 yr comment_128890 Funderar på skaffa rullvippor.Fördelar?Nackdelar?Vad ska jag ha för modell etc.har detta i motorn nu 302 cuiKolvar: Badger Stakar: TWR Kam: Streetrace Lyft 460,Duration 288 ( Bästa vrid 2'000- 5'600)http://www.capitolsupply.com/gov/catalog/5-0-302-cid-v8-6054580/sealed-power-engine-parts-cs108r-cs108r-napa-sepcs108r-cs8443700.htmlVentilspel: HydraliskaFörgasare: Edelbrock 600 cfmInsug: Edelbrock Performer ( Bästa vrid 1'500- 6'500)Toppar: Orginal med uppborrade insug (till vad vet jag ej)Enligt förra ägaren så ska det vara 300-330 Hk.MVH//Happy
July 7, 201311 yr comment_128911 Jag köpte ett skorpion "drop in" kit till min Cleveland, bara att bulta i utan att behöva bygga om nått alls, snabbt och enkelt. Sen om det "ger nått" vet jag inte men ska väl spara lite slitage på ventilstyrningara iaf, rimligt vis bör det ju även gå bra mkt lättare med lagrade vippor än std oxå.
July 7, 201311 yr comment_128924 Byt till 4.11 utväxling för slantarna istället enbart vippor ger nog marginellt med effekt.
July 7, 201311 yr Author comment_128926 Bakaxeln kommer senare då jag ska byta till en T5 låda i samma veva.
July 7, 201311 yr comment_128937 Många blir sugna på rullvippor men jag hade isf satsat på rullkam samtidigt eller vassare toppar.
July 16, 201311 yr comment_129209 Hej,När jag förra vintern satte ihop min motor så köpte jag nya låsmuttrar till vipporna från Engine Kit Racing, jag ville sådana med den xtra insex låsningen på topp.Frågade då Per där om det skulle vara värt att köpa en helsatts med rullvippor inkl. muttrar, men enligt vad tyckte så har man inte alu. toppar och ev rullkam så blir effekten inte märk bar. Viktigaste var att kolla så att inte standard vipporna inte är slitna.Men det finns säkert andra åsikter...mvh Johan
July 16, 201311 yr comment_129210 HejÄr ingen expert i ämnet men en rullvippa ger mindre friktion än en vanlig vippa vilket bör vara positivt. Rullvippor är att föredra om man ska varva motorn mycket. Jag är tveksam att att du får något effekttillskott med att byta från vanliga vippor till rullvippor. Rullvippor tar större plats och original ventilkåpor kommer inte att passa./Hans
July 17, 201311 yr comment_129221 Jag håller med de andra som svarat.Ser ingen anledning att uppdatera till rullvippor om du inte byter till rullkam.Detta pga. utan rullkam så är flankarna på kammen ganska vänliga för lyftarna.Rullkam öppnar ventilerna mycket snabbare och då kan original vipporna "böjas" lite grann under öppningen.Jag har lärt mig den hårda vägen.Billiga rullvippor är bättre än original när de är nya, men måste kastas efter ca. 1000mil.Detta pga billiga rullvippor har för stora rullager/dålig kvalitet och med detta så slits de då ut fort pga. vipporna inte rör sig så mycket (ungefär 1/8 varv max).Så om du inte har rullkam och inte ska varva mer än 6000 - 6500 rpm, behåll original. Funkar nog bäst med kammen du har.Använd dessa pengar istället på andra uppgraderingar.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.