Jump to content

Recommended Posts

Hej alla glada

Jag har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa!

I vanligt fall så kan detta vara ett Nice problem om man använder bilen på vintern, men nu är min Mustang en sommar bil, så det känns som värme i coupen behövs ej, men det bara sipprar ut värme. Så varmt att man måste ha fönstren öppna nästa hela tiden?

Är det någon som kan ha en amning om vad detta kan bero på?

Hur ställer man in reglagen bäst för att få så lite värme i coupen som möjligt?

Kan man fixa detta med termostaten tro? och om ja vilken grad ska det då vara på den?

(För vad jag vet så finns det ju vinter och sommar termostater ju?) eller är jag ute o cyklar!

Ja du är på cykeltur.

reglaget som det står temp på, på värmepanelen ska stå i nedre läget då ska värmen ej komma in i kupén så du får kolla så vajrarna är kopplade och fungerar som de ska.

Termostaten har absolut inte med detta att göra.

man kan även sätta någon typ av avstängningsventil på slangen till värmepaketet, nödlösning.

Ja du är på cykeltur.

reglaget som det står temp på, på värmepanelen ska stå i nedre läget då ska värmen ej komma in i kupén så du får kolla så vajrarna är kopplade och fungerar som de ska.

Termostaten har absolut inte med detta att göra.

man kan även sätta någon typ av avstängningsventil på slangen till värmepaketet, nödlösning.

Jag tror du är ute på cykeltur du med Mats! Men det är ju varmt i Asmundtorp idag,

så det må vara förlåtet. Reglaget ska stå i det översta läget.

Med vänlig hälsning.

P-O

Inne i värmepaketet finns det tätningar på luckan som fördelar luften. Varmt vatten cirkulerar hela tiden genom elementet, om luften ska blåsa genom elementet ( varmluft ) eller utanför elementet ( kalluft ) bestäms av en lucka som du stänger eller öppnar med reglaget. Tätningarna vittrar bort med tiden och då "läcker" det varm luft hela tiden.

Här är en bild från när jag renoverade ett värmepaket till en 67:a

Vrmepkt1.jpg

Hej Janne Josefsson

cmc303

en liten fråga vist måste man tömma bilen på vattnet innan man plockar ur detta paketet?

Jag har alla dessa packningarna hemma redan, tanken fanns förrut att det va något med packningarna, om inte annat så är det ju inte fel att byta dessa ändå!

Hej Janne Josefsson

cmc303

en liten fråga vist måste man tömma bilen på vattnet innan man plockar ur detta paketet?

Jag har alla dessa packningarna hemma redan, tanken fanns förrut att det va något med packningarna, om inte annat så är det ju inte fel att byta dessa ändå!

Du måste inte nödvändigtvis tömma ur allt vatten, bara nivån är under slangarna till värmepaketet så är det ok. I realiteten blir det inte mycket vatten som ska ut, slangarna sitter ju ganska högt upp på motorn.

Lossa slangarna från motorn, lossa de 4 skruvarna på torpedväggen som håller fläktmotorn. Ta bort kanaler och reglagen på insidan. Sedan är det bara att lyfta ner hela paketet.

post-2720-144839333582_thumb.jpg

Du måste inte nödvändigtvis tömma ur allt vatten, bara nivån är under slangarna till värmepaketet så är det ok. I realiteten blir det inte mycket vatten som ska ut, slangarna sitter ju ganska högt upp på motorn.

Lossa slangarna från motorn, lossa de 4 skruvarna på torpedväggen som håller fläktmotorn. Ta bort kanaler och reglagen på insidan. Sedan är det bara att lyfta ner hela paketet.

Ska nog prova detta i veckan skulle jag tro!

Ja vist ska det gå att koppla i hop dom va? en är väl in o den andra är ut?

Allt som händer med detta är ju att jag inte kan få någon värme i bilen? man har ju hört att vissa har så hela tiden så slipper dom renovera värme paketet?

Förstår att du är i en annan del av Köping !

För det är helt rätt det som Janne skriver, finns ingen kran/ventil på Mustanger utan A/C .

En liten fråga som kanske inte har med själva ämnet att göra, men på äldre bilar har det varit så att om man får problem med överhettning kunde man sätta på värmen för att få värmeelementet att fungera som "extra" kylare. Men, om vattnet cirkulerar genom värmelementet även när värmen är avslagen, fungerar alltså inte denna nödlösning på äldre mustanger.???

En liten fråga som kanske inte har med själva ämnet att göra, men på äldre bilar har det varit så att om man får problem med överhettning kunde man sätta på värmen för att få värmeelementet att fungera som "extra" kylare. Men, om vattnet cirkulerar genom värmelementet även när värmen är avslagen, fungerar alltså inte denna nödlösning på äldre mustanger.???

Genom att du öppnar en lucka så att luften flödar förbi elementet borde tempen sjunka lite, antagligen inga dramatiska temperatursänkningar men kanske det lilla som behövs.

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...