Lygdman cmc813 July 22, 2004 Report July 22, 2004 Skulle man inte kunna lägga upp en ny flik med ämnet "allmänna nybörjar frågor" så kan de som vill läsa och svara där göra det, för man vill ju inte tjata så på de mer kunnande så de slutar svara på de svårare frågorna. Jag menar alla är vi nybörjare någon gång och jag skulle vara nöjd även om de med bara lite mer kunnade svarade på mina "enklare" frågor, eftersom man kan bli lite osäker ibland och vilja ha råd om små saker också.Kan det vara en bra idé eller finns det bättre förslag? Citera
Qenth July 22, 2004 Report July 22, 2004 Mycket bra förslag, i bland drar man sig för att ställa vissa frågor, som man tror är för simpla att ställa, men som skulle underlätta och stärka självförtoendet. Annars är jag väldigt nöjd med Forumet. Kollar väldigt ofta på vad andra har för problem, det har blivit en skola för min vetgirighet. Ha det Gubbs. Citera
dacke July 22, 2004 Report July 22, 2004 Det är ett bra förslag OM dom som kan mkt orkar bemöda sig att gå in på "nybörjar frågor"Dock så finns det andra forum som redan har detta och där ställs många frågor från personer som kanske inte kan så mkt...Problemet är att dessa personer tycker att det är ett avancerat problem vilket det i många fall är för dom flesta..Men då flyttar forumsansvarige tråden istället till "Nybörjar frågor" och resultatet av detta blir att dom ofta inte får något svar alls för dom som kan det mesta är inne på den "Avancerade" forumsdelen...Jag är själv nybörjare på Mustang men jag har hittills försökt att antingen läsa mig till svaren om mina bilproblem eller så har jag helt enkelt skruvat ner bilen för att förstå problemet vilket har funkat rätt hyffsat än sålänge Det jag menar är att det JAG tycker är avancerat tycker ju alltid någon annan är skitlätt....Vilket ofta resulterar i att man inte vågar slänga ut en fråga då man inte vet om frågan ska ligga under den "avancerade" forumsdelen eller under "nybörjar frågor" Citera
Lygdman cmc813 July 22, 2004 Author Report July 22, 2004 Men eftersom vi är flera som inte kan "allt" ännu, så får vi väll hjälpa varandra så gott vi kan med dessa "enklare" frågor och fel. vad jag förstått så är vi flera som renoverar / bygger om mustanger för första gången, men har skruvat en hel del annat. Sen tror jag även att vissa mer kunnande är så nyfikna att de kommer att läsa och svara på vissa frågor iallafall, men vi kanske slipper hackandet.Men denna typ av extra ämne kräver givetvis ändå att man försöker tänka en del själv, och man skulle t ex kunna ha det här på prov i 3 månader eller nått och se hur intresset är. För att sedan kolla om folk vill ha det kvar eller inte..Prata föresten med en jobbar kompis som är väldigt aktiv på ett forum för studio/musik och på deras forum fungerar det mycket bra med att de som kan mycket svara på frågor som är svåra och de som inte kan lika mycket svarar på de lättare frågorna. På det viset bygger alla upp kunnandet i stället för att man litar blint på några få personer som riskerar att bli utbrända eller kanske sitter fasst i samma banor hela tiden.Detta kräver dock att man försöker förstå sina begränsningar och inte lägger sig i det man inte kan = sunt förnufft ytterligare en lite idé Citera
dacke July 23, 2004 Report July 23, 2004 Jovisst...Som sagt det är en bra ide´ om vi får lite experthjälp ibland..Så jag hoppas att dom som kan mer kikar in i då och då...Jag kommer precis från garaget och har äntligen fått igång min tankmätare...Har stått och rivit mig i skallen några gånger...Gått igenom kabel från mätare till tank ,Under instrumentbrädan (man blir mörkrädd där när man ser hur folk har dragit el förut)..Till sist rev jag ner instrumentbrädan och skruva isär den....Blev lite förvånad när själva mätarnålen hade klibbat fast i mätaren Gjorde rent och nu funkar den som smort.. Så nu är det bara resten kvar.... Citera
Lygdman cmc813 July 23, 2004 Author Report July 23, 2004 Det är alltid roligt när man hittar felen själv :wink: Jag är nog själv väldigt ihärdig, när det gäller att försöka själv. Både till för och nackdelar.Men med ett extra ämne ska vi självklart fortsätta ställa "riktiga" frågor på det vanliga forumet, som jag för övrigt tycker är ett mycket bra forum Citera
429SCJ-R July 23, 2004 Report July 23, 2004 Forumen som finns är ju till för alla, och meningen med dom är ju att man skall kunna fråga om vad som helst som berör respektive ämnen. Det finns ingen anledning att man skall behöva söka sig till ett forum för nybörjare. Även om man är en nybörjare så kan man ju ha riktigt kluriga problem. Hur/vem avgör vad som är en enkel eller svår fråga ?Vad vi alla istället bör tänka på innan vi ställer nya frågor till forumet är att använda sök funktionen,frågan kanske redan har ställts och besvarats. Citera
Lygdman cmc813 July 24, 2004 Author Report July 24, 2004 Så sant det du skriver, men det känns som vissa inte vill att folk frågar efter sånt som de upplever som svårt eftersom man har bestämt att det är för simpla frågor. Och det tycker jag är fel och försöker hitta en lösning på istället för att vara tyst. Och vad det gäller sök funktionen håller jag med helt och hållet det är något som vi alla måste börja tänka mer på... Citera
ht67 cmc 1502 July 25, 2004 Report July 25, 2004 Jag håller med "Lygel80" och tror att det kan vara en bra idé att prova. Annars så får det väl tas bort? Det som är bra med den lösningen, är att vi slipper en del användare som i mitt tycke beter sig illa med sina kommentarer till skillnad från de som är frågvisa.Denna lösning borde, om den fungerar, i så fall vara trevligare för alla forumanvändare med olika kunskapsnivåer, eller? Men...Vad tycker ni som är ansvariga för forumet? Citera
Gäst July 25, 2004 Report July 25, 2004 Jag är ansvarig för det här forumet och personligen tycker jag ide'n är onödig.Vi bara krånglar till det med för många kategorier och gör det mer svårnavigerat.Jag håller med "429SCJ-R" tidigare inlägg.Ställ era frågor som vanligt oavsett vad det gäller, enkla som svåra.En till synes enkel fråga kan ses som svår för andra och tvärtom.Det är snudd på diskrimering om vi ska hålla på att flytta ämnen hit och dit beroende på om det är en enkel eller svår fråga.När är man nybörjare föresten?Jag tycker ofta jag själv forfarande är nybörjare ibland! Man lär sig nya saker hela tiden.Som de flesta hobbies så hämtas grundkunskaperna oftast och enklast genom böcker där mycket illustreras bättre och framförallt rätt.När man ligger under huven så är det ovärdeligt att ha en bok att slå upp efter exempelvist ett moment för att dra en topp eller vad som helst.En fråga som man ställer här glöms snabbt bort medans en bok består och snabbare att slå upp i.Allt som sägs här är inte säkert det är rätt många gånger.Men visst är detta verkligen ett problem så kan det alltid prövas.Fler kategorier är inga problem så har ni förslag så ventilera dom gärna.En kategori kommer jag defenetivt att vägra och det är "Allt om Cheva" Citera
Lygdman cmc813 July 25, 2004 Author Report July 25, 2004 Härligt att det blev en diskution, anledningen till att jag tog upp det på det här viset var att jag vela få fleras åsikter eftersom jag tycker att vissa bivit/blir fel bemötta.Självklart är att alla bör om de inte redan har skaffat böcker med information också (även läsa och försöka förstå), men man ska inte behöva tveka över en fråga om man är osäker och vill ha vägledning (sen kan lathet diskuteras) för som jag skrivit tidigare är vi alla nybörjare någon gång, och vissa behöver mer hjälp än andra. Och tycker man att en fråga är för simpel är det bättre att vara tyst än att förlöjliga någon som inte förstår bättre (det borde alla ta lärdom av ) Men kan vi då komma överens om att det är tillåtet att ställa "enklare" frågor också utan dumma komentarer...och peronliga påhopp bör man kanske också hålla utanför Citera
ht67 cmc 1502 July 26, 2004 Report July 26, 2004 Då kör vi väl på som vanligt? Men fortsätter en del användare att dumma sig som tidigare hoppas jag att de som är ansvariga har kurage och visar att det inte är accepterat med personliga påhopp mm.Jag har haft mycket positiva erfarenheter av Mustangklubben och hoppas att det förblir så! Jag tycker att det på ett tydligt sätt bör sättas upp riktlinjer för forumet så att nybörjare mfl. lätt kan se vad de bör göra innan man ställer sin fråga:1. Leta i första hand efter svar i tex. Haynes Repair Manual.2. Använd sökfunktionen på forumet. De flesta nybörjarfrågor finns det säkert många "trådar" om redan.3. För att få ett bra svar måste man ge så mycket info om sin bil/motor som möjligt. Fylla i profil mm. Det underlättar säkert för de som vill svara om de slipper sitta och gissa sig till förutsättningarna. Då kanske svaret uteblir... Citera
Pernolf cmc 558 July 26, 2004 Report July 26, 2004 Ska det vara ett nytt forum så skulle jag hellre se ett "tips och trix" forum eller en FAQ-del, där man kan skriva in lite egna erfarenheter...Såsom jag har i 74-93 delen, en där jag skrev vilka gasdämpare man kan använda sig utav till sin "fox" Hatchback mellan 87-93, eller där jag skrev om hur man byter vinge på sin LX 87-93 för att montera dit en GT-vinge från samma årgångar...Nybörjarforum känns onödigt däremot... Citera
Tommyax July 26, 2004 Report July 26, 2004 Håller med Pernolf, tänkte precis skriva ett inlägg och där föreslå ett s.k. FAQ, med de vanligaste problemen som de flesta mustangägare förr eller senare råkar ut för. Citera
MrTurbo_1645 July 30, 2004 Report July 30, 2004 Håller med Pernolf, tänkte precis skriva ett inlägg och där föreslå ett s.k. FAQ, med de vanligaste problemen som de flesta mustangägare förr eller senare råkar ut för.Problemet med en FAQ är att de flesta sällan läser den och frågorna hamnar ändå på forumet. Detta forum är iofs "lagom" stort. Tror inte det behövs ett nytt ämne. Gott att ha alla frågorna ang tex motor i ett forum. Då kan man om inte annat läsa igenom där innan man ställer en fråga som redan vart uppe. :wink: Jag är med och håller i ett annat forum av samma modell som detta. Vi är just nu 7209 reggade användare och har 198418 inlägg. Jag tillbringar mycket tid där. Är modoratoransvarig och "vd" på det forumet. Vi har en FAQ ang de vanligaste frågorna men den används för sällan. Indelningen av forumen är liknande era här men några fler...(Nyfikna ta ett span på; http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/ ) Citera
Recommended Posts