Jump to content

Omlackering detaljer - 1970 Mach 1


JockeH

Recommended Posts

Hej!

Tänkte ge mig på att fixa till och lacka om lite utvändiga detaljer i vinter. Vill försöka få det att passa hyfsat gentemot orginal och behöver veta vilka passande färger som finns och om det är hel-/halvmatt eller blankt som gäller.

Scoop - orginal Mach1 med blinkers. Mitt scoop är idag svart helblankt, har spricka i bakkant som jag tänkte åtgärda och lacka om.

Ljusramarna i grillen - Mach 1 Sport Lights - Här har tidigare ägare penslat silverfärg, ser inte alls bra ut. De ska väl vara svarta som grillen antar jag.

Panel mellan bakljus - Har ingen bikupepanel på min Mach1, utan den är mattsvart, börjar dock bli ganska solblekt och skulle behöva lackas om.

Mach1-panel - nedkant dörrar/sparklådor är lackade helsvarta som flagnat lite, "Mach1"-texten är penslad guld. Om jag sett rätt ska ribborna på panelerna vara kromade på svart bakgrund. De blir helsvarta på nytt om det inte finns något bra sätt att återskapa kromdetaljerna. "Mach1"-texten ska väl vara krom också antar jag så där kan väl en silver passa.

Bakljus ramar - Mina är helkromade och det ser ju mkt snyggare ut med svart i kromet, eller helsvart som BOSS har. Kromet har börjat släppa så det lutar åt att de får bli helsvarta.

Är det någon som har information om vilka färger som skulle passa ovanstående och var jag kan få tag i den?

Nu ska jag gå ut och byta framfjädrar, går mot strömmen och höjer min Musse i vinter. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jocke!!!

Kan rekomendera att du lackar huvscopet samt panel å bakljusramarna med svart halvblank (glans50) spray, Corro protect art.nr.22600, vilken finns att köpa på bl.a. Coop / OK-Q8 / Mekonomen o.s.v. Beträffande grill och ljusramarna samt mach 1 panelerna så är dom lackade orginal i en mörk grå metallic som heter charocoal black met. med beställnings nr. AP-4464 hos National Parts. Skickas dock ej med flygfrakt så det är sjöfrakt som gäller för färger. Enklast är att skicka genom Shop USA i det fallet. Finns säkert hos svenska mustang parts återförsäljare också, men kostar då betydligt mer...men det går ju inte så många burkar. Ribborna på Mach1 panelerna är i aluminium och är hel lackerade i orginal, sen kan man om man vill slipa/polera fram glans på topparna av ribborna, blir snyggt enl. mitt tycke men var inte orginal...sen sitter de ju blanka lister upptill på dom. Mach1 texten nere på framskärmspanelerna var även dom lackade åtminstonde på dom tidiga sjuttiorna...men finns att köpa i repro å då kromat utförande med svart i centrum, vilket blir jädrans snyggt tillsammans med fram slipade polerade ribbor på övrigt charocoal lackade paneler. Hoppas mitt svar hjälper till att pimpa upp din Mach-1 / "Micke"

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Thomas!!! Tackar!!!...Jag hade lite bråttom där å läste på en burk...skillnaden är att AP-GPA ar satin matt och AP-4464 är en halvblank med mjukmedel i..och jag har använt AP-4464 själv för att mjukmedlet motstår stenskott och grussprut bättre samt är något lättare att hålla rent samt är bra att lackera på plast. Provsprayade två plåtbitar...och AP-GPA är något ljusare i nyansen än AP-4464. Läste i K.A. Helms - Mustang Detailing Guide 64-73. att rätt färg är Charcoal Black Metallic M 4J 2083 P och den med mjukmedel är VO 2083-C alltså samma nyans men ska på "en orginal 1970" vara en halvblank (semigloss) .../"Micke"

Link to comment
Share on other sites

Hittade en gammal sprayburk som tyvärr hade torkat så det gick inte att prov måla, men skulle vara till grill o.s.v. och kom från Mustangs Unlimited och jag pillade bort etiketten och under den så fick jag fram att det var en färg som heter Medium Driftwood Metallic SEM39023 /"Micke"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...