Jump to content

Tips till köphungrig


Chefen

Recommended Posts

Hej!

Lite kort om mig då jag är ny här. Jag bor i sthlm, har haft några jaggor, en Firebird, en Cheva Blazer (alla av "modernare" slag) & är nu inne på att köpa en gammal Mustang. Jag testkörde en (-69 302) för första gången förra helgen & blev på gott humör resten av dagen, vilka trevliga kärror!

Jag kan inget nämnvärt om dessa bilar & är mkt tacksam för tips gällande vad man ska se upp med osv. Jag skruvar inte ngt särskilt själv men har också räknat med ganska höga renoveringskostnader. Alternativet har varit att köpa en nyare sportbil som kräver mindre omvårdnad men eftersom jag med Mustangen

- Slipper värdeminskning

- Slipper skatt

- Betalar ca 5000kr mindre i försäkring per år

så kanske Mustangen t o m blir mer "ekonomisk" för en som beräknas köra runt 500mil/år?

Hur är servicekostnaderna på dessa bilar?

Jag vill ha en coupé, aut, V8 +200hk & för max 200.000:-

Tycker det är lite svårt att få grepp om styrkan i de olika motoralternativen (en 289 kan tydligen ha allt mellan 200-271hk?) & transportstyrelsen uppgifter gällande hk verkar inte vara mkt att hänga i granen.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Motorstyrka är något som är förvirrande och i dagens mätsystem kan du nästan dra av 30-40% för att få en känsla vad som egentligen finns där.

På 60-talet uppgav man effekt direkt på motorn utan några förbrukare alls vilket egentligen är en stor lögn.

Mäta direkt på däcken är det som gäller.

Bästa sättet för att få en uppfattning om styrkan är att titta på siffror på 0-100 km/tim

En standard 302 Mustang från 69 hade ungefär samma prestanda som en vanlig V70 idag...Ca 9-10 sekunder om allt är original.

Gillar du lite tryck så måste man antingen hitta en trimmad 302 eller så ska du leta upp nästa motorstorlek som är 351

Coupe är tyvärr nästan alltid en 302 eller en 6a med låg effekt och de är oftast sparsamt utrustade.

Vad du ska akta dig för är en lång lista och knappt någon ide räkna upp! :)

Det vanliga är ju rost och ofta sitter fel motor i....Inte kul köpa V8 bil för att upptäcka att bilen egentligen är byggd för en 6a.

Mustanger och särskillt Couper är oftast ombyggda och ganska illa skötta.

Coupe har inte heller det värde som du får av Fastback(Sportsroof) eller Cab... .Just nu är det rätt dåligt över lag med värde på just äldre Mustanger.....5-år sedan fick du betydligt bättre betalt än idag!

Vilken årsmodell är det du söker?

Tips är att här lägga upp den bil du tittar på så kan ju flera lägga kommentarer. :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Här är bilen jag testkörde:

http://www.blocket.se/stockholm/Mustang_302_HT_52860578.htm?ca=11&w=3

Det var bytt till 4-portsförgasare & annan bakaxel, i övrigt ska den ha varit original. Jag har haft en V70 men denna var helt klart kvickare måste jag säga.

Skillnaden mellan 2/4-portsförgasare verkar göra mer för styrkan än skillnaden mellan 289 & 302?

Jag tyckte den var tillräckligt snabb men särskilt mkt långsammare vill jag inte ha (vill kunna göra lite mer än bara titta på den :).

Coupé var nog fel uttryckt av mig, vad jag menade var att jag inte vill ha en cab. I övrigt kan jag tänka mig alla karossmodellerna & det är alltså 1965-1973 jag söker. Just att det är problematiskt när motorn är bytt har jag läst (med lådan som ska synkas osv), så jag väljer nog en med originalmotor men jag tar tacksamt emot andra "bra att kolla tips".

Hur ser man enklast om det är originalmotor?

Bilen ovan ska vara 4,80m lång. Jag har sett att de även finns i 4,70 & 4,65m beroende på årsmodell? Vart sitter skillnaden? Jag är 197cm lång & om stolen måste vara ännu närmare ratten i de i kortare modellerna så är det inte att tänka på. Känns lite onödigt att åka över halva landet & provköra bara för att upptäcka det :)

Annars skulle jag gärna ha en av de kortare, så det blir lite lättare att hitta parkering & göra U-svängar i stan!

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Den ser jättefin ut och håller annonsen vad den lovar så är det där en bil som säkerligen kan användas som bruksbil nära på! :)

Priset är högt men säkert i paritet mot vad som gjorts på bilen.

Modellen är ingen samlarbil men har sista åren fått bättre status.

Kanske inte kommer stiga så mycket i värde. Förr var denna en bil man kunde få en fin för 10-20.000 och de flesta gick på raggen och skrotades.

Du bör kolla VIN numret på bilen om du vill veta vilken motor som suttit i.

I länken Bosse skrev ovan finns en VIN decoder

http://www.musclecardrive.com/vin-decoders/ford-mustang-vin-decoder.php#.U0G9fq1_scw

Skriv in numret och du får veta vad det suttit för motor i.

Spontant är det konstigt att de bytt till en 9'' bakaxel.

I min värld är det klart misstänkt att det tidigare suttit en 6-a i tidigare och när man konverterat till V8 så passa man på att sätta i 9'' axel.

Original är 9'' fel även för V8 för Coupe....Bakaxeln skulle varit en 8''

Bakaxlarna går knappast sönder om det inte hänt en olycka.

Alla 69or är lika stora invändigt.

Jag är själv 186cm och äger en 69a och tycker det är gränsfall att jag sitter bra.

En sak du bör kolla är om det är bromstrummor eller skivbromsar fram.

Servostyrning bör du också kolla.....Jag skulle inte köpa Mustang utan servostyrning! :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Den bilen är kanonfin - Janne linderholm som gjorde iordningden är superduktig och en annan polare förvaltade den sedan under några år. Men det var ett tag sen nu... //C

Link to comment
Share on other sites

Lite långsam respons från mig då jag varit på resande fot.

Jag ska testköra en -66 289 imorgon. Blir intressant att jämföra eftersom den är 15cm kortare & med annan motor!

Är det stor skillnad mellan 289 & 302 när båda är med 4-portsförgasare?

Jag intresserar mig bara för de med servo men vad är det för skillnad rent praktiskt mellan att ha bromstrummor eller skivbromsar?

Den jag ska testa imorgon har klossar fram & skivor bak.

När jag frågade om växellådan så nämnde han att den kan växla lite långsamt när bilen är kall men beter sig fint efter ngn minuts tomgångskörning. Är det normalt?

En fördel med denna bil jämfört den ovan är att den är nybes medan den ovan måste besiktigas senast i sommar. Dock är denna importerad 2010 (underredsbehandling är gjord) medan bilen ovan har varit i samma ägo 20år i Sverige.

Tack för tipsen! Jag ska be om VIN-numret & om det blir aktuellt med den första så ska jag fråga varför bakaxeln är bytt.

Link to comment
Share on other sites

Svarar i rött nedan...

Lite långsam respons från mig då jag varit på resande fot.

Jag ska testköra en -66 289 imorgon. Blir intressant att jämföra eftersom den är 15cm kortare & med annan motor!

Är det stor skillnad mellan 289 & 302 när båda är med 4-portsförgasare?

Kanske! Det beror mest på motorns skick och vad man trimmat.

289 kan faktiskt vara piggare.

Jag intresserar mig bara för de med servo men vad är det för skillnad rent praktiskt mellan att ha bromstrummor eller skivbromsar?

Skivbromsar är säkrare och är effektivare. Trummor blir lätt ojämna och kräver ofta mer service.

Den jag ska testa imorgon har klossar fram & skivor bak.

Låter konstigt....Du menar skivor fram och skivor bak?

Pröva bromsa ordentligt om du får! :)

När jag frågade om växellådan så nämnde han att den kan växla lite långsamt när bilen är kall men beter sig fint efter ngn minuts tomgångskörning. Är det normalt?

Tänk på att det är gamla mekaniska prylar! :)

Kanske bara behövs byta olja så blir det bra.

Men helt klart så funkerar dessa lådor oftast olika beroende på temperaturen.....Behöver inte vara någon fara!

Oftast växlar lådorna hårdare när det är kallt.

Vad du ska vara uppmärksam på är om den tvekar eller slirar mellan växlarna...Då är det säkert dags för renovering.

Testa även om "kick down" fungerar...D.v.s om du ger full gas så ska lådan växla ner

En fördel med denna bil jämfört den ovan är att den är nybes medan den ovan måste besiktigas senast i sommar. Dock är denna importerad 2010 (underredsbehandling är gjord) medan bilen ovan har varit i samma ägo 20år i Sverige.

Tack för tipsen! Jag ska be om VIN-numret & om det blir aktuellt med den första så ska jag fråga varför bakaxeln är bytt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Skivor fram & trummor bak är det, inget annat! Nybes med värderna 2,6 båda fram, 1,4 båda bak & positiv kommentar av besiktningsmannen.

Jag får ta och testa kick down när den värmt upp sig lite :)

VIN:

You entered: 6R07C174328

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=width: 55%, align: right]

Model Year:

[/TD]

[TD=width: 45%]1966[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 55%, align: right]

Assembly Plant:

[/TD]

[TD=width: 45%]San Jose, CA[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 55%, align: right]

Body Style:

[/TD]

[TD=width: 45%]Hardtop[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 55%, align: right]

Engine Code:

[/TD]

[TD=width: 45%]289 2V[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 55%, align: right]

Consecutive Unit Number:

[/TD]

[TD=width: 45%]174328[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Skivor fram och trummor bak anser jag är det ultimata för en cruisingbil, som inte körs så ofta. Gör man inte kraftiga inbromsningar med skivor bak, får dessa inte jobba tillräckligt och har en tendens att kärva fast. Denna egenskap har inte trumbromsar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu fått erbjudande om att köpa en Mustang -68 som ser fin ut men saknar både styr & bromsservo.

Är det ngn som har en aning om vad det skulle kunna kosta att ordna förutsett att en verkstad gör hela arbetet?

Link to comment
Share on other sites

Har nu fått erbjudande om att köpa en Mustang -68 som ser fin ut men saknar både styr & bromsservo.

Är det ngn som har en aning om vad det skulle kunna kosta att ordna förutsett att en verkstad gör hela arbetet?

Tyvärr så vet jag inte va det skulle kosta att göra detta, men om du går in på någon av mustang shopparna, så kan du se att delarna som behövs till detta inte är allt för dyra, vist några tusingar blir det, men inom en rimlig peng i alla fall. men för jobbat!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en 289 -65HT med V8, automatc4/4portförgasare som ger 225hK. Bra tryck i den!

Jäkligt rolig att köra!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du bor i Sthlm, åk ned på de träffar som finns och kolla på bilar. På tisdagar från 17 på Sundby gård i Huddinge och på onsdagar på Vega baren i Haninge har Mustangklubben sin veckoträff. Många nyare bilar där men det dyker alltid upp några äldre oxo. I Uppsala har klubben mkt aktivitet och på Ulva kvarn finns alltid många Mussar (oxo Uppsala). Kolla våra kalendrar för speciella Mustang event.

... och...det finns alltid Mustanger på alla "bilträffar"

Att göra bilda sig en uppfattning genom att åka och titta på en eller annan salubil tar ju evigheter :-)

Link to comment
Share on other sites

Har fått offert på ca 30000:- för styrservo & 10000:- för bromsservo. Lite väl mycket pengar för det tycker jag.

Emma, maila mig gärna info ang bilen, bilder, vart den finns & pris.

Tack för tipset om bilträffarna!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...