Jump to content

Tändstift


lars hammar

Recommended Posts

Hej

Min 66a cab 200 har stått i stort sett de senaste 4-5 åren. Ifjol när jag skulle starta den gick den väldigt ojämnt.:(

gissade att det var bensinen. Och lämnade den åt sitt öde i garaget, suck. I år ska jag besiktiga och drog igång den i kväll och den startade som vanligt nästan direkt med choken dragen.

den går dock väldigt dåligt. Spädde då ut de kanske 10 liter gammal bensin med 10 liter ny Shell 98 oktan. Den går fortfarande väldigt dåligt ojämnt och dör när man ger gas. Den går också i huvudsak på tomgång med choke och inte på alla cylindrar. Tänkte plocka ut och göra ren tändstiften och noterade att det var små stift 16mm gissar jag och hade ingen sådan nyckel just då. Då slog det mig att jag läst någonstans att man ska vara försiktig med de här stiften då det kan vara lätt att dra av dem om de suttit i länge och gaggat fast. Jag har inte bytt dem på de mer än 10 år jag haft bilen.

någon som har erfarenhet av detta eller är det bara att kasta sig över det och plocka ur, rengöra, alt köpa nya stift.

det är inte brytarspetsarna då den har brytarlöst system.

lars Hammar

Link to comment
Share on other sites

Grundregel när man lossar gamla tändstift och glödstift är att motorn skall vara varmkörd.

Lossa försiktigt , går det tungt , dra medurs ngt igen och håll på så där att jucka fram och tillbaka

tills det går lättare

Är stiften 10 år gamla så är det bara att köpa en sats nya som gäller tycker jag

Link to comment
Share on other sites

Jo om du inte har bytt stift på 10 år så är det bara att byta skulle jag säga. Jag använder NGK WR5 2438 till min 200ci och de fungerar toppen!

Om du byter olja lika ofta som stift så kanske det är dags också ;)

Utöver det så är det ju svårt att säga vad som kan vara felet. Är du orolig över bensinen så kan du ju passa på att byta båda bränslefilterna också. Annars skulle jag nog kolla på förgasaren, speciellt om du har en Autolite 1100 för de är ju kända för att gå dåligt på tomgång när de går ur "tune". Att den dör när du ger gas tycker jag låter konstigt, för på 200 brukar det ju vara det omvända. Inte för att det är så troligt, men har du kollat att vacuum advance är korrekt uppkopplat?

Det var väl inga superbra tips, men alltid något.

/A

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...