Jump to content

Tickande/knackande Mustang -68


trucker

Recommended Posts

Har haft bilen hemma ett tag nu,men gillar inte ljudet som kommer från motorn.

Rev i helgen ner och böt dessa delar,kam,lyftare,kamdrivning,stötstänger.

Körde in den med pasta och inkörningsolja men ljudet är fortfande kvar,svårt som tusan att beskriva och var ifrån det kommer.

Har kollat bensinpump samt hängt av remmar,tycker att det blir bättre när den är genomvarm och lurar på om det är nån kolvbult eller nåt lager,fast lagerljud vet jag hur det låter och kan inte tycka att det låter som lager.??

Några frågor

Min bil är ju enligt papper en 289 med 2port nu sitter det en edelbrock 4port på,men det står 302 under insug på blocket samt att det är dom små stiften 14mm som då bör vara cleveland?? Och motorn är Matching nr ??

Finns även kvitto på renovering av motorn runt 2002 då allt är genomgånget,men vet inte hur långt den gått efter det.

Såg även en märklig sak när jag stod och strobbade veven och ibland såg det ut som den rörde sig axiellt,kan har varit en synvilla men det hände flera gånger och såg märkligt ut.

Hoppas nån har nåt förslag på lösning innan jag lyfter ur motorn.

Mustangägandet börjar inte bra för min del,,,,,

Mvh/Micke

Link to comment
Share on other sites

Att det står 302 på en matching number 289 på en 68 är inte konstigt. Ford fick slut på 289 block 1968 och byggde många 289or på 302 block. Jag har en sån själv. Nån lösning på missljudet har jag dock inte tyvärr!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Testa med en skruvmejsel med hårdplasthandtag. Sätt örat mot hantaget och placera spetsen på olika punkter på motorn. Be någon varva upp om ljudet ökar/minska med varvet kan hjälpa att hitta var källan är. Kommer det från fördelarn ? Lyssna även på denna. Värt att testa. Hittade var ljud kom ifrån på en MC motor.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar,har lyssnat örat blodigt med stetoskop utan att höra var det kommer från.

Bra att veta att det är en 302 fast coden säger 289.

Lurar ev om det ramlager iom att jag tyckte mig se en rörelse på veven när jag strobbade den

Link to comment
Share on other sites

Nyare 302 toppar har de små gängorna . Har bilen manuell vxl kan det axiella ramlagret blivit nerkört eller så har axeln blivit nersliten där , har haft en motor med sådant slitage och det va bara o slänga veven då det inte finns lager med std ram och överdim på den axiella delen av lagret.

Du kan mäta axial spelet på plats tryck in axeln dra ut den sen mät med en mät klocka.

Link to comment
Share on other sites

vet att det är en 302 gör du om du mätt slaglängd. Det kan mycket väl vara en 289 även om det står 302 i lyftargalleriet. Ford fick inte slut på motorer men bytte tillverkningsfabrik.

Link to comment
Share on other sites

Ok får kolla lite på detta men det lutar nog åt att ta ur motorn.

Blir nog inget åka i sommar.

Om veven är rökt går det att hitta begade eller är det ny som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Bortkastade pengar att bara köpa en beg eller ny vevaxel och bara sätta in.

Alla Ford 302 vevaxlar är märkta med "2M"

Ford 289 vevaxlar är märkta med "1M"

Du bör få blocket kontrollerat tillsammans med vevaxeln på motorverkstad.

Ford block har en tendens att vrida sig en aning så därför bör man få blocket linehonat så veven verkligen går rätt.

Faktiskt inte ovanlige med krökta vevaxlar också men det åtgärdas.

Vevaxeln går säkert renovera för det finns överdimensioner på vevlager.

Lägger du ändå ner pengar på maskinbearbetning så råder jag dig starkt till att samtidigt göra en balansering av vevaxeln tillsammans med kolvar.

Du åker säkert på att byta svängningsdämparen på vevaxeln också! Om det är original så bör den bytas.

En balansering gör att du får mer effekt ur motorn och en skön gång

Men som sagt få blocket kollat först!

Kan ju vara så att det är dåliga cylindrar också!

Du lär hitta fler fel det är gamla prylar!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar

Var ut en sväng o hissade upp bilen på lyften,och har nog konstaterat att ljudet kommer från veven.

Har ett axiellt glapp på 2mm så nu återstår väl bara att lyfta ur motorn,och hålla tummarna att veven o block går att rädda.

Kommer självklart att kolla upp resten också.

Och svängdämparen är lite trött i vulkningen men känns bra ändå.

Lite surt att jag köpt delar till toppen om nu bottendelen är rökt,men det visar sig,,,,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har plockat ur motorn och rivit,axialglappet var faktiskt 0,22 dvs strax över tolerans och veven är fin och rak.

Däremot är det flera kolvar som är skrot,repiga som tusan och även loppen på dessa är inget man honar bort.

Är det oljebrist/dålig olja som orsakat detta

På renoveringspapper står det rebore block 40 over likaså på kolv och ringar,går det att borra en sväng till.

post-8241-144839476992_thumb.jpg

post-8241-14483947657_thumb.jpg

post-8241-144839476966_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att upptäcka mer trubbel men tyvärr brukar det vara så här när man väl lyfter på locket! :(

Inte bra att det var borrat 0.040!

Som tumregel brukar man säga att gränsen för borrning går vid 0.030 som redan är passerat.

Det finns kolvar att köpa upp till 0.060 men eftersom cylinderväggarna redan som nya är väldigt tunna så är det en chansning.

Att det har blivit på detta viset tror jag mer på att motorjobbet är fel utfört.

Visst dålig smörjning gör samma sak men då har man varit helt ointresserad av att kolla nivån.

De flesta som äger en Mustang är rätt noga med service.

Tyvärr skulle jag säga att blocket är skrot!

En motorrenoverare kanske skulle göra en annan bedömning så kolla det ändå.

Jag skulle ändå råda dig hitta en annan bottendel eftersom de ändå är relativt billiga.

Finns ju isåfall nya möjligheter att välja en modernare 5.0 bottendel och då få med en rullkam på köpet som ger en helt annan motor

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter nu och velar hit o dit ang motorbyte

Vill ha en stabil motor med lite bättre flås,samtidigt vill jag kunna använda påhängsdelarna från min

Edelbrock 4

insug rpm

heders

servopump generator

och hur blir det med svängdämpare o svänghjul

har även E7TE toppar som är friska om dom nu är nåt att hänga i hjulgran

Funderar på detta[TABLE=class: catalog_table]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Short Block 1968-1980 - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limied Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1968-1980 [/TD]

[TD=align: center] $695.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Short Block 1982-1995 - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1982-1995 [/TD]

[TD=align: center] $625.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Short Block 1985-1991 Roller w/302 F.O. - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1985-1991 [/TD]

[TD=align: center] $625.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Short Block 1987-2000 Roller w/351 F.O. - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1987-2000 [/TD]

[TD=align: center] $625.00[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Eller

[TABLE=class: catalog_table]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]PERFORMANCE Ford 5.0 302 Short Block 1968-1980 - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limited Warranty [/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center]1968-1980 [/TD]

[TD=align: center] $995.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]PERFORMANCE Ford 5.0 302 Short Block 1982-1995 - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1982-1995 [/TD]

[TD=align: center] $965.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]PERFORMANCE Ford 302 5.0 Short Block 1985-1991 Roller w/302 F.O. - NO CORE REQUIRED - 90 Day Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1985-1991 [/TD]

[TD=align: center] $965.00[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

eller gå på ett long block

[TABLE=class: catalog_table]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Premium Long Block 1968-1980 with Heavy Crankshaft - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1968-1980 [/TD]

[TD=align: center] $1,180.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Premium Long Block 1981-1995 - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1981-1995 [/TD]

[TD=align: center] $1,160.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Premium Long Block 1985-1995 Roller with 302 F.O. - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1985-1995 [/TD]

[TD=align: center] $1,300.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Premium Long Block 1985-1995 Roller with 351W F.O. - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1985-1995 [/TD]

[TD=align: center] $1,300.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.0 302 Premium Long Block 1996-2001 Roller with GT Heads - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.0 liters [/TD]

[TD=align: center] 1996-2001 [/TD]

[TD=align: center] $1,490.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.8 351M Premium Long Block 1972-1982 - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.8 liters [/TD]

[TD=align: center] 1972-1982 [/TD]

[TD=align: center] $1,275.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.8 351W Premium Long Block 1975-1993 - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.8 liters [/TD]

[TD=align: center] 1975-1982 [/TD]

[TD=align: center] $1,190.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.8 351W Premium Long Block 1993-1995 Non-roller w/ GT Heads - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.8 liters [/TD]

[TD=align: center] 1993-1995 [/TD]

[TD=align: center] $1,490.00 [/TD]

[/TR]

[TR=class: catalog_row]

[TD=align: left]Ford 5.8 351W Premium Long Block 1994-1997 Roller - NO CORE REQUIRED - 1 Year Limited Warranty[/TD]

[TD=align: center] 5.8 liters [/TD]

[TD=align: center] 1994-1997 [/TD]

[TD=align: center] $1,450.00 [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Råda om köp motormässigt är svårt och kräver svar på 2 frågor.

1) Hur stor budget är du villig punga ut med

2) Vilken karaktär vill du ha. Rent ekonomiskt bara så den går fram? Lite mer pulver? Klart märkbar effektökning?

Som du säkert märkt finns en uppsjö motorbyggare.

Att bara gå på billigaste motor är väldigt riskabelt och gör man det så tycker jag man ändå ska kosta på sig en extra balansering i Sverige för att se det blir rätt

Link to comment
Share on other sites

Svar blir

1, jag lägger gärna på lite pengar för att få till en bra motor men betalar inte överpris bara för att få igång bilen

2, är inte ute efter nåt effektmonster utan vill ha en stabil maskin som ska kunna hänga med många år

Gillar även lite gammaldags karaktär som passar bilen i övrigt

lurar på short block med högkomp kolv och moly ringar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har varit stiltje på mustangfronten men nu har jag hittat en motor som rivs i dagarna.

Detta står på blocket D10E-6015-AA 1K19 har jag fattat rätt om det kommer från en Torino -71.

Och är det nåt speciellt att tänka på då jag kommer att använda en del delar från min gamla 289a-68.

Link to comment
Share on other sites

Datumkoden 1K19 indikerar att den suttit i en 72a (19 oktober 1971) och då är det troligen en 145 hästars snurra du har köpt. Möjligen kan du använda dina gamla toppar för att få upp kompet lite (troligen mindre förbränningsrum i de gamla topparna), annars bör kolvar med lite högre komp monteras om du vill ha mer effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ok , är kolvarna märkta om den nu är orörd vilket det ser ut som.

Men block och vev är väl lika på dessa som på sent 60tal?

Jag har ett par friska E7TE toppar men jag har inte hunnit kolla ventilstorlek eller förbränningsrum än.

Link to comment
Share on other sites

Motorn sitter nu i stödet och riven ner till vevpartiet,allt ser original ut men såg kolvarna ut så här på en 71a?

Den lösa är från min gamla renoverade (ytrosten beror på att topparna var bortplockade redan)

post-8241-144839502516_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...